صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

احمدی گفت: طبق آخرین آمار مرکز پژوهش های بنیان متاسفانه تنها 24 درصد مردم ایران از نظام رده بندی سنی بازی ها آگاهند.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع ضرورت سالم سازی و بومی سازی بازی های رایانه ای با حضور مهندس رضا احمدی مدیر نظام إسراء (نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای) از شبکه رادیو گفت و گو پخش شد.

احمدی در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" بیان کرد: بازی سازان ایرانی با کاهش ساخت بازی های PC از سال 1392 به بعد به سمت ساخت بازی های موبایلی روی آوردند چراکه بستر درآمدزایی و عرضه این نوع بازی ها در ایران مهیا تر بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد بازی های موبایلی ساخت ایران از سال 1394 هر ساله رو به رشد بوده افزود: ما در حوزه بازی سازی نسبت به دیگر کشورها دیرتر شروع کردیم اما این حد از رشد ایران قابل قبول است.

مدیر نظام إسراء، با اشاره به اینکه رشد بومی سازی در بازی های موبایلی خیلی سریع تر بوده گفت: هم اکنون در مارکت های داخلی از بین پنج بازی برتر موجود سه بازی ایرانی هستند بنابراین تعداد بازی های موبایلی ساخت ایران به نسبت تعداد بازی های وارداتی بیشتر است.

احمدی با اشاره به تولیدات پایین ایران در بخش بازی های کامپیوتری گفت: در بخش بازی های موبایلی بازی سازان زیادی داریم که به صورت گروهی و تک نفره بازی های قابل توجهی را می سازند.

این مقام مسئول در رابطه با نوع حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای از بازی سازان گفت: حمایت بنیاد از بازی سازان در ساختار "همگرا "صورت می گیرد. بازی سازانی که تولیدات خود را نهایی و عرضه کردند در این ساختار شناسایی و بازی های آنها از جهات مختلف فرهنگی، کیفی و تعداد مخاطب ارزیابی می شود و نهایتاً بر اساس امتیازهای کسب شده حمایت های مادی و معنوی بنیاد به آنها تعلق خواهد گرفت.

مدیر نظام إسراء با تأکید بر ضرورت بومی سازی و فرهنگ سازی درخصوص استفاده صحیح از بازی ها خاطرنشان کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای رده بندی سنی بازی های موبایلی را بر اساس محتوای آسیب رسان بازی ها از سال 1394 شروع کرد. رده های سنی ما به پنج گروه رده مثبت سه سال، مثبت هفت، مثبت 12، مثبت 15 و مثبت 18 سال تقسیم می شوند.

وی با اشاره به مراحل تعیین رده بندی سنی برای بازی ها بیان کرد: اسراء در بخش اول از بازی فیلم تهیه می کند بدین صورت که گیمرهای حرفه ای ما بازی را از ابتدا تا انتها بازی می کنند تا لایه های پنهان بازی را شناسایی کنند.

احمدی ادامه داد: فیلم بازی در مرحله بعد به بخش تحلیل ارسال می شود تا محتوای جمع آوری شده از بازی استخراج شود. بازی در نهایت در شورای طبقه بندی بازی ها نمایش داده می شود و مدیران فرهنگی بخش های مختلف وزارت ارشاد از جمله سازمان تبلیغات، کانون پرورش فکری، مرکز رسانه دیجیتال، مرکز فضای مجازی و معاون نظارت بنیاد ملی حضور دارند و در نهایت رده سنی تایید می شود.

مدیر نظام إسراء یادآور شد: طبق آمارها، بیش از 90 درصد خانواده های آمریکایی از نظام رده بندی بازی مربوط به خود آگاه بوده و قبل از خرید بازی رده بندی سنی خود را چک می کنند اما طبق آخرین آمار مرکز پژوهش های بنیان متاسفانه تنها 24 درصد مردم ایران از نظام رده بندی سنی بازی ها آگاهند.

احمدی با تأکید بر ورود دستگاه های مختلف به این حوزه گفت: در قدم اول به قوانین نیاز داریم اما نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش نیز باید به بنیاد ملی بازی های رایانه ای کمک کنند. سازمان صدا و سیما به دلیل حجم گسترده مخاطب می تواند با ارائه آموزش و انیمیشن جذاب در این خصوص فرهنگ سازی کند.

مدیر نظام إسراء همچنین مطرح کرد: میانگین سنی بازی کنندگان ایرانی 19 سال است اما جالب اینکه میانگین سنی بازی کنندگان در آمریکا 36 سال است و این نشانه همراهی بیشتر پدرومادرها و افراد سنین بالا با فرزندانشان است.

مرتبط با این خبر