صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

بهنام زنگی گفت: ریشه دارترین و اصلی ترین حرکتی که باید در حوزه بازارسازی فرهنگی انجام دهیم، تجدید و اصلاح نگرش در فرهنگ است و نمی توان فرهنگ را به شکل دستوری ایجاد کرد.

برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع بازارسازی فرهنگی و با حضور دکتر بهنام زنگی رئیس انجمن علمی پژوهش های هنری ایران و دبیر نخستین کنفرانس ملی اقتصاد و هنر و فرهنگ ایران به روی آنتن رفت.

بهنام زنگی در آغاز فرهنگ را برآمده از عوامل متعددی مانند تاریخ و اجتماع دانست و گفت: برای شناسایی بازارهای فرهنگی و اداره کردن آن ها نیاز به شناخت پیشینه یک جامعه است. هر بازار فرهنگی مبتنی بر یکسری زمینه های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی است.

وی با اشاره به نواقص بازارسازی فرهنگی در ایران عنوان کرد: در این عرصه، اهداف معطل مانده و به سرانجام نرسیده زیادی وجود دارد و باعث شده، اقتصاد فرهنگ نسبت به سایر بخش های اقتصادی کشور عقب مانده تر تلقی شود. در حقیقت حوزه های ریشه دار فرهنگی و تاریخی و اجتماعی کشور را مطالعه نمی کنیم و وقتی یک محصول فرهنگی تولید می کنیم باید متناسب با ذائقه و نیاز جامعه مصرف کننده باشد.

رئیس انجمن علمی پژوهش های هنری ایران در ادامه بیان کرد: همواره از سوی دولتمردان کشور واژه فرهنگ سازی را می شنویم که این عبارت اشتباه است زیرا فرهنگ ساخته نمی شود و کسی نمی تواند فرهنگ را بسازد بلکه فرهنگ یک امر تکوینی است که توسط خود مردم درست می شود. طبیعتا می توانیم الگوی فرهنگی و هدایت فرهنگی داشته باشیم اما نمی توانیم فرهنگ را بسازیم و مدیری که از این واژه استفاده می کند، نگرش اقتصادی و صنعتی به فرهنگ دارد.

دبیر نخستین کنفرانس ملی اقتصاد و هنر و فرهنگ ایران تصریح کرد: ریشه دارترین و اصلی ترین حرکتی که باید در حوزه بازارسازی فرهنگی انجام دهیم، تجدید و اصلاح نگرش در فرهنگ است و باید بدانیم فرهنگ در جامعه شکل می گیرد و نه به شکل دستوری آن را ایجاد کنیم. در حقیقت مردم فرهنگ را ایجاد می کنند و مدیران فرهنگی باید نگرش خود را مبتنی بر نگاه فرهنگی جامعه کنند.

وی از ضرورت درک سطوح مختلف جامعه برای شناخت فرهنگ گفت و اظهار داشت: فرهنگ با توجه به حرکت تکوینی که در اجتماع و در طول سالیان طولانی دارد، ایجاد می شود و مسئولین امر نیز باید بر اساس همین رویکرد حرکت فرهنگی جامعه را سمت و سو دهند.

زنگی بیان کرد: جوامعی که آزادی عمل بیشتری در حوزه فرهنگی دارند از نظر اقتصادی هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه های دیگر اقتصاد، موفق تر هستند. وقتی شرایط رشد را مهیا می کنید و به این باور می رسیم فرهنگ یک پدیده اجتماعی و برآیند تمام فعل و انفعالات جامعه است، بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم برطرف خواهد شد.

مرتبط با این خبر

  • سیستم فرهنگی برای تبیین واژه "آتش به اختیار" ناقص است

  • مبادا به جای دشمن سینه دوست هدف قرار بگیرد

  • استان فارس میزبان مسافران نوروزی! +صوت

  • تقویت وحدت و تعاون در پرتو برکات ماه رمضان!

  • شاخص های دانشگاه باید با اهداف جمهوری اسلامی سنخیت داشته باشند

  • مصرف گرایی؛ ابزاری برای تفاخر اجتماعی افراد در کلانشهرها

  • آسیب‌های فرهنگی و انهدام سبک زندگی ایرانی و اسلامی

  • واکاوی اینستاگرام، آسیب‌های فرهنگی و انهدام سبک زندگی ایرانی و اسلامی

  • بحران مال سازی و آسیب های اجتماعی و فرهنگی پیش روی آن

  • آمایش فرهنگی سرزمین مسیر پیشرفت را هموار می کند