گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس انتقاد كرد: بخش عمده معیارهای داخلی نشر در ایران، کمّی است

امینیان با انتقاد از اینکه پیام کتاب های حوزه ادبیات جنگ به ندرت در بسته های جذاب و با قابلیت شنیدن منتقل شده گفت: بسیاری از معیارهای داخلی نشر در ایران، کمّی است.

1398/06/03
|
14:15

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع چالش های حضور در بازار جهانی نشر و حضور امیر شهریار امینیان عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

امینیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اظهار اینکه ادبیات جنگ در غالب کشورها نمودهای مختلفی داشته و با تاثیرات بسیار زیادی در حوزه نشر همراه بوده گفت: انتشار میلیون ها نسخه از کتاب "تبصره 22 جوزف هلر" مصداق این تاثیر عمیق است.

وی افزود: ما در حال حاضر با ساختمان آسمان خراش نشر در حوزه بین الملل و یا حداقل در کشورهای انگلیسی زبان مواجهیم که هنوز راه های نزدیک شدن و ورود به آن و معرفی و تعامل با آنها را کشف نکرده ایم.

عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با اشاره به آمار نشر 2017 آمریکا گفت: آمریکا با داشتن 43.6 دهم درصد کتب چاپی، 26.3 دهم درصد کتاب های ایبوک، 16.5 درصد مواد آموزشی و 10.5 درصد کتاب های صوتی در بازار حدود 26.5 میلیارد دلار فروش کرده اما قوانین در آمریکا، کانادا و انگلستان کمتر به ناشر اجازه می دهد که بیش از 10 درصد آثار آنها خارجی باشد.

امینیان با اشاره به وجود 17 هزار اثر ادبی در حوزه دفاع مقدس تصریح کرد: ادبیات جنگ و دفاع مقدس صاحب یک ظرفیت جهانی است اما مهم این است که ناشر باید دارای قدرت شناخت، امکانات بوده و از همه مهم تر باید سناریو داشته باشد.

وی با انتقاد از اینکه دانش جهانی نشر در ایران پایین است تأکید کرد: ناشران یا نهادهای متولی به ویژه آژانس های ادبی باید مسیر موفقیت یک کتاب در عرصه بین الملل را باید ملاحظه و از طریق تجربه اندوزی کار کنند.

عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس ادامه داد: ناشران در خارج از کشور مجموعه هایی تحت عنوان آژانس های ادبی دارند و خود ناشران هم از تجربیات افرادی به نام دیده بان ادبی استفاده می کنند اما هیچ یک از ناشران ما این دیده بان و کتاب یاب را ندارند و بر حسب شناخت فردی، روش های سنتی و مراجعات تصمیم می گیرند.

وی با انتقاد از اینکه پیام کتاب های حوزه ادبیات جنگ به ندرت در بسته های جذاب و با قابلیت شنیدن منتقل شده گفت: بسیاری از معیارهای داخلی نشر در ایران، کمّی است.

امینیان در خاتمه تأکید کرد: عمده سرمایه گذاری ها از ناحیه دولت و تشکل ها و انتشاراتی ها باید در مسیر اصلی خود قرار گیرد علاوه براین، حمایت های دولت نیز نباید صرفا معطوف به برگزاری نمایشگاه باشد و باید به تقویت آژانس های ادبی بپردازد.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی