صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

مدیر انتشارات هزاره ققنوس عنوان کرد : با گذشت نزدیک به چهل سال از آغاز انقلاب و جنگ ، هنوز کتاب تاثیرگذار و در خور دفاع مقدس در این حوزه خلق نشده است و این موضوعی است که باید بررسی شود.

برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع (مخاطب شناسی ادبیات دفاع مقدس و آسیبهای پیش رو ) با حضور رضا حاجی آبادی ، مدیر انتشارات هزاره ققنوس ، از فعالان ادبیات حوزه دفاع مقدس و بانی جشنواره داستان کوتاه پایداری و نصرت الله صمدزاده ، کارشناس فرهنگی و مدیر کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری و محمد علی صمدی نویسنده و روزنامه نگار روانه آنتن شد.

در ابتدا حاجی آبادی با بیان اینکه رمان های بزرگ و معروف جنگ معمولا سی سال پس از جنگ نوشته شده است ، عنوان کرد : با نگاهی به تاریخ میبینیم نزدیک به چهل سال از آغاز انقلاب و جنگ گذشته است و کتاب تاثیرگذار و در خور دفاع مقدس در این حوزه خلق نشده است و این موضوعی است که باید بررسی شود.

وی افزود : در حوزه نشر دفاع مقدس تعداد ناشران خصوصی خیلی کم بود . از آنجایی که ترویج فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس در اختیار نهادهای دولتی و حکومتی بود ، جایی برای عرض اندام ناشرین خصوصی نبود .از این رو نویسندگان نیز با ناشران دولتی قرارداد می بستند و در چندسال اخیر با ورود ناشران خصوصی شاهد رشد چشمگیری در چاپ کتاب های جنگ بودیم.

این ناشر دفاع مقدس با تاکید بر اینکه سرنوشت جنگ توسط مردم رقم خورده است ، گفت : باید اجازه داد قصه مربوط به آن هم توسط خود مردم نوشته شود و کم کم مردم در این حوزه وارد شده اند و تلاش آنها این است که روایتی درست از جنگ داشته باشند که این موضوع بر کمیت و کیفیت تاثیر گذاشته است.

در ادامه برنامه صمد زاده در خصوص تاریخچه ادبیات پایداری ایران بیان کرد : از ابتدای شروع جنگ تحمیلی وجه فرهنگی جنگ مورد توجه بوده است و یکی از نشانه های آن چاپ کتاب بوده است.به طوری که از سال 59 تا کنون سیزده هزار عنوان کتاب چاپ شده است.

مدیر کتابخانه تخصصی جنگ در حوزه هنری با ابراز تاسف از کمیت گرایی موجود در سیستم فرهنگی کشور ، عنوان کرد : این موضوع سبب شده است که مدیران فرهنگی رشد مجموعه خود را با آمار بیان کنند و در خصوص کیفیت سخنی نمی گویند و بیلان کار خود را با تعداد کتاب چاپ شده بیان می کنند.

صمد زاده تاکید کرد: رشد فزاینده کتاب موفقیت محسوب نمی شود.اگر یک کتاب در حوزه فرهنگی با شمارگان 100هزار به چاپ برسد بیش از چاپ 100 کتاب با شمارگان 1000 ارزش ، اهمیت و ارجحیت دارد.

وی از چاپ 800 عنوان کتاب با موضوع جنگ و پایداری در سال خبر داد و گفت : چاپ کتاب در این حوزه از سالانه 90 عنوان به مرور رشد داشته است و برآوردها حاکی از این است که سال گذشته به تعداد 900 رسیده باشد.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه ناشر دولتی دغدغه مخاطب ندارد، اظهار کرد : از حدود 13 هزار کتاب چاپ شده در حوزه دفاع مقدس تنها 2 هزار کتاب مورد اقبال قرار گرفته است .

در بخش دیگری از برنامه صمدی روند کلی نشر حوزه دفاع مقدس را مثبت خواند و عنوان کرد : افزایش چاپ کتاب از شمارگان پایین به بالا یک مسیر و روند طبیعی است و مدیریت فرهنگی خاصی در این حوزه وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه از رانت در حوزه نشر انتقاد دارم ، افزود : برتری که حوزه هنری در خصوص نشر کتاب های دفاع مقدس دارد را رانت نمی دانم و اگر امتیازی به نشر در حوزه هنری داده می شود حق آنهاست و افراد زحمتکش این نهاد شایستگی آن را دارند.

این نویسنده ، کتاب دفاع مقدس و مخاطبان آن را تابعی از مبحث کتاب در کل کشور دانست و بیان کرد : متاسفانه یک بی سوادی و عدم تمایل به کتابخوانی در کل جامعه وجود دارد و مشکل عدم اقبال مخاطبان تنها محدود به حوزه دفاع مقدس نیست و مربوط به همه کتاب های کشور است.

مرتبط با این خبر

  • کارکرد نگارخانه در هویت بخشی به جریان های هنری ایران

  • کسب سواد رسانه ای لازمه نقد اطلاعات در فضای مجازی است

  • رادیو گفت و گو از جوانان و ازدواج با رویکرد مذهبی و معنوی سخن می گوید

  • ضرورت حضور مشاور سواد رسانه ای در کنار هر خانواده ایرانی

  • رسانه؛ عامل ارتقای توانمندی و شایستگی های بشری

  • کسب سواد رسانه ای باید متکی بر آموزه های ارزشی باشد

  • نقش سواد رسانه‌ای در ازدواج جوانان

  • کلیدی ترین مهارت های زندگی برای ازدواج

  • والدین، مهارت های زندگی را در عمل به فرزندان آموزش دهند

  • آموزش مهارت های زندگی پیش از ازدواج ضروری است