گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

پژوهشگر تاریخ هنر ایران: حریم خصوصی در معماری کنونی جایگاهی ندارد

محمدی گفت: در معماری گذشته، فضاها و حریم‌ها به انسان آرامش می‌داد اما در معماری کنونی خبری از این فضاها و حریم‌ها نیست.

1399/03/07
|
08:06

به گزارش "سرویس فرهنگی" سایت خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، دکتر علیرضا شیخی معاون پژوهشی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر و محمد محمدی پژوهشگر تاریخ هنر ایران با برنامه "گفتگوی فرهنگی" درباره تاثیر دگرگونی مخاطب بر دگردیسی هنر سنتی گفتگو کردند.

شیخی با اشاره به تاثیر دو قشر مخاطب ساز و مخاطب تاثیرپذیر بر جریان تحولات هنرهای سنتی گفت: قشر مخاطب ساز تصمیمات کلان را انجام می‌دهد و در مقابل طیف بسیار بزرگی هم هستند که از این موضوع تاثیر می‌گیرند.

وی شرایط و تحولات زندگی مخاطبان هنر را تاثیر پذیر از شرایط اجتماع دانست و افزود: بهتر است مخاطب سازی در اقشار دانشگاهیان و سرفصل دروس هنرهای ایرانی انجام شود تا لین قشر با فرهنگ و ادب ایرانی آشنا شوند.

معاون پژوهشی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تصریح کرد: ما جامعه و شهرهایی برای مردم درست کردیم که غیرقابل تحمل هستند و اشخاص به جای زندگی کردن فقط زیست می‌کنند.

شیخی گفت: احساس آرامشی که ساختمان تاریخی به ما می‌دهد به خاطر فضای وسیع آن است برعکس ساختمان‌های امروزی که فضا در آن‌ها به شدت کوچک است و همین افراد را فراری می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت معماری فعلی در کلانشهرهای ایران و حتی شهرهای کوچک گفت: ما در حال حاضر با ساختمان‌هایی مواجهیم که غالبا رنگ آن‌ها مُرده و خاکستری و تولید شده از مواد صنعتی است، همه جا آسفالت و نهایتا یک موزاییک رنگی آن هم از طیف خاکستری و تیره به کار برده می‌شود و خبری از طبیعت و بوی چوب و رنگ‌های شاد نیست.

معاون پژوهشی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تاکید کرد: مشاوران در وزارت مسکن، وزارت میراث فرهنگی، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری‌ها باید طرح‌هایی را برای حل این معضلات شهری ارائه کنند.

شیخی خط کش گذاشتن در حوزه هنر را کاری اشتباه دانست و گفت: هم هنر سنتی و هم هنر مدرن برای جامعه لازمند و نمی‌توان همه مخاطبان را به سمت هنر سنتی یا مدرن سوق داد و باید آنها را آزاد گذاشت اما سیاستگذاران باید ذائقه مخاطبان را در سیاست‌های خود لحاظ کنند.

در ادامه، محمدی با اشاره به افزایش تمایل جامعه به هنرهای سنتی طی دو دهه اخیر گفت: پرسش هویتی قشر مخاطب تاثیرپذیر رو به افزایش است.

این پژوهشگر هنری بیان کرد: ما هنرهایی داریم که جنبه کاربردی دارند اما متاسفانه امروز هنرهای غیرکاربردی صرفا جنبه تزئینی پیدا کرده‌اند و اینجاست که تصمیمات قشر مخاطب ساز بسیار مهم می‌شود.

وی با اشاره به اختلاف قیمت تمام شده کالای تولید دست با کالای صنعتی گفت: تاکید مسئولان بر تولید داخل بیشتر با تمرکز بر روی جنبه فرهنگی است تا جنبه اقتصادی موضوع.

محمدی در بخش دیگر اظهارات خود به پدیده "رنگ زدایی" از شهرها در زمان کنونی اشاره و بیان کرد: معماری دوره اسلامی به فضاهای شهری تک رنگ، رنگ می‌بخشید.

فضاها و حریم‌ها در معماری گذشته به مردم آرامش می‌داد اما در معماری کنونی این فضاها و حریم‌ها نیستند و فضاهای شهری خاکستری شده‌اند.

پژوهشگر تاریخ هنر ایران متذکر شد: البته حضور رنگ در فرهنگ عشایری و روستایی که کمتر از مدرنیزم آسیب دیده‌اند همچنان پررنگ است.

وی با اشاره به گرایش طبقه متوسط و بالای جامعه به هویت اصیل هنرهای سنتی اسلامی گفت: تصمیمات مسئولان به ویژه آموزش و پرورش در این امر بسیار تاثیرگذار و مهم است اما وقتی فضای مدرسه خاکستری است چه انتظاری از شهر می‌رود؟ !

محمدی با بیان اینکه مبانی هنرهای سنتی و هنرهای جدید با هم متفاوتند افزود: موفقیت در هنرهای سنتی به صبر و ممارست بیشتری نیاز دارد و این با سرعت تکنولوژی امروزی نسل جدید در تعارض است که برای این موضوع باید فکری کرد.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی