گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

خناسی: واژه "بدحجاب " حاصل تعریف نادرست است

عضو هیئت مدیره انجمن حجاب و عفاف عنوان کرد: در میان کشورهای دنیا تنها در ایران از کلمه " بدحجاب " استفاده می‌شود چرا که تعریف درستی از حجاب وجود ندارد و سلایق فردی در این حوزه حاکم است.

1399/04/13
|
13:52

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ امیر خناسی با حضور در برنامه " گفتگوی فرهنگی " که به موضوع پوشش ایرانی اسلامی، موانع و راهبردها می‌پرداخت، اظهار کرد: بحث پیرامون مسئله حجاب نوظهور و مانند یک نوزاد است. در واقع مد در زمینه حجاب عمرکوتاهی دارد و حتی تولیدکنندگان حرفه‌ای این عرصه انگشت شمار هستند.

وی افزود: مسائلی مانند پایین بودن حاشیه سود در تولید این محصولات سبب شده است تولیدکنندگان توان تولید محصول با تیراژ بالا را نداشته باشند و این صنعت کوچک بماند. در حال حاضر 90 درصد تولیدکنندگان به صورت زیرپله‌ای فعالیت می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن حجاب و عفاف، عدم حمایت و سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات حجاب را از عوامل اصلی ضعیف بودن تولیدات دانست و عنوان کرد: متاسفانه تنها 5 درصد از تولیداتی که در جشنواره‌های مد و لباس به نمایش درمی آید در سطح بازار یافت می‌شود، این یعنی طراح از سرمایه‌گذاری مطلوب برخوردار نیست تا ایده خود را به تولید انبوه و با صرفه برساند.

خناسی اضافه کرد: لازمه گسترش یک لباس دارای استانداردهای حجاب در جامعه بالا بودن تیراژ تولید و مد شدن آن است. به نظر می‌رسد متولی اصلی این کار دولت است که باید از تولیدکننده حمایت کند.

وی با اشاره به استفاده از واژه "بد حجاب " در جامعه ایران گفت: در کشورهای مسلمان با دو قشر بی‌حجاب و با حجاب مواجه هستیم در حالی که در تمام دنیا تنها در ایران از کلمه " بدحجاب " استفاده می‌شود چرا که تعریف درستی از حجاب وجود ندارد و سلایق فردی در این حوزه حاکم است.

این کارشناس حوزه پوشاک با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه مد و لباس به خصوص در چند سال اخیر گفت: متاسفانه افراد مسئول در این حوزه به خوبی حرف می‌زنند اما در میدان عمل هیچ راندمانی ندارند.

خناسی تاکید کرد: اگر مسئول و یا فردی می‌خواهد برای رشد تولیدات داخلی اظهار نظر کند و راهکار ارائه دهد باید از تولیدکننده این حوزه ماهرتر و به درد و رنج‌های او آشنا باشد.

وی در پایان برنامه " گفتگوی فرهنگی " رادیو گفت‌وگو، چند مورد از راهکارهای تحول در حوزه مد و لباس کشور را برشمرد و اظهار کرد: تا کنون بخش دولتی ثابت کرده است که توانایی تحول این صنعت را ندارد اما پیشنهاد می‌شود مسئولین دولتی که در راس کار قرار دارند، مشاورانی داشته باشند که در بخش خصوصی فعالیت کرده و تجربه داشته باشند. به معنای دیگر برای انجام یک کار درست و بنیادی باید بخش خصوصی در کنار دولت باشد.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی