گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

محمودی عنوان كرد: قدرت اینستاگرام در مدسازی بسیار بالاست

رئیس انجمن مد و لباس کشور گفت: شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، بخش زیادی از جریان مدسازی را انجام می‌دهند که کنترل آن در اختیار ما نیست.

1399/04/13
|
17:27

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ مهدی محمودی در ارتباط تلفنی با برنامه " گفتگوی فرهنگی " ضمن بیان اینکه مد در بسیاری از کشورها صنعت خلاق نامیده می‌شود، درباره صنعت مد و لباس ایران گفت: این صنعت در کشور بسیار هوشمند و خلاق است و با گردش مالی بسیار خوب و فعالان با سواد در حال رشد و پیشرفت می‌باشد.

وی دلیل حضور نهادهای دولتی در حوزه مد و لباس را تشریح و اظهار کرد: حکومت ما یک حکومت ارزشی و مد یک صنعت فرهنگی است. ارزش و فرهنگ با یکدیگر پیوند دیرینه دارند و بنابر قانون اساسی باید نقش حاکمیت در صنایع فرهنگی در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن مد و لباس کشور افزود: در تمام دنیا صرف نظر از اینکه حکومت‌ها چگونه عمل می‌کنند، بازار مسیر خود را طی می‌کند و این راه ممکن است گاهی با قانون هم راستا و گاهی هم جهت نباشد.

محمودی به ضعف دولت در این حوزه اشاره کرد و گفت: دولت در حوزه مد و لباس سیاست‌گذاری و قانون تصویب می‌کند اما از آن پشتیبانی نمی‌کند. به معنای دیگر منابع مالی را تامین نمی‌کند به طوری که بودجه کارگروه ساماندهی مد و لباس گاهی کمتر از هرینه افتتاح شعبه یک برند است که با چنین منبع مالی نمی‌توان کار اثرگذاری انجام داد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تاکید بر اینکه پویایی صنعت مد و لباس ارتباطی به دولت ندارد، عنوان کرد: اینکه یک کارگاه تولیدی ماهیانه و سالیانه چه تعداد طرح به بازار ارائه کنند به دولت وابسته نیست بلکه به خلاقیت صاحب برند و توان سرمایه‌گذاری او بستگی دارد.

این کارشناس حوزه پوشاک خاطر نشان کرد: انتظار از دولت این است که اگر قادر نیست زمینه فروش بیشتر تولیدات داخلی را فراهم کند ، هزینه‌های تولید را کاهش دهد. به عنوان مثال با توجه به حجم تولید مالیات کمتری دریافت کند؛ مشابه کاری که در بخش بازرگانی صدا و سیما درباره تخفیف تبلیغات انجام می‌شود.

به عقیده محمودی باید از شعار به شعور برسیم که تنها لفظ حمایت از تولید کافی نیست و باید در قالب اقدام و عمل اهداف را محقق کنیم.

وی در خاتمه به نقش فضای مجازی در مدسازی اشاره کرد و گفت: قدرت شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد یک فرهنگ و هنجار بسیار زیاد است. این پلت فرم‌ها به ویژه اینستاگرام، بخش زیادی از جریان مدسازی را انجام می‌دهند که کنترل آن در اختیار ما نیست. از این رو بهترین کار این است که استارت آپ‌ها قابلیت‌های این شبکه اجتماعی را به صورت کاملا بومی ارائه دهند.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی