گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

انقلاب بعدی انقلاب سایبری است

یک کارشناس فضای مجازی انقلاب بعدی را انقلاب سایبری دانست و گفت: انقلاب سایبری آغاز شده و اگر نتوانیم از این فضا به درستی اسفاده کنیم در پایین ترین سطح مدیریتی هم دچار اخلال خواهیم شد.

1399/12/10
|
15:10
|

مهدی ساقی (کارشناس فضای مجازی) دربرنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو با موضوع لزوم حضور و تولیدمحتوا اسلامی در فضای مجازی در تعریف تولید محتوای بومی و چگونگی هدایت جامعه بیان کرد: یکی از مهمترین مباحث تولید محتوا؛ لزوم حضور است که با توجه به آمارها مرذم در فضای مجازی حضور فعال دارند که باید برای این حضور محتوای مناسب نیز در نظر گرفت.

وی درباره اهمیت محتوای اسلامی در فضای مجازی به حضور افراد مذهبی در بوستان‌ها استدلال کرد و توضیح داد: همه ما به بوستان می‌رویم اما در این بوستان‌ها چقدر نیاز است که قشر اسلامی به اصطلاح متدین جامعه حضور داشته باشند؟ حضور محتوای اسلامی در فضای مجازی هم از این جنس استدلال است؛ آمارها نشان می‌دهند که مردم ایران حدود 47 میلیون نفر در اینستاگرام هستند 50 میلیون نفر در واتس آپ و49 میلیون نفر در تلگرام فعال هستند بنابراین حضورما باید مفید و موثر باشد و در زمینه محتوا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ساقی در ادامه تصریح کرد: مثال ورود و حضور افراد مذهبی در پارک‌ها به معنای سلبی کردن و دوقطبی کردن نیست ونخواهد بود بلکه صرفا ایجابی است، ما تبلیغاتمان وگفتگمان سازیمان هیچ وقت محصور به زمان ومکان نبوده است در حال حاضر هم یک فرصت ویژه وخارق العاده به معنای فضای مجازی وجود دارد.

این کارشناس فضای مجازی افزود: پیش از این انتقال پیام به صورت چهره به چهره بوده است و از گوینده به شنونده منتقل می‌شده اما با گسترش روز افزون رسانه‌ها وفضای مجازی تقریبا میشود گفت فضای مجازی امکانی فرامکانی و فرا زمانی ایجاد کرده است و برعرصه‌های مختلف سیاسی , اقتصادی , حقوقی و غیره تاثیر مستقیم و ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به نتایج یک پژوهش در حوزه فضای مجازی گفت: پتایج این پژوهش ما را به 5محور سخنان معظم رهبری درخصوص حضور فعالانه و سالم و جریان ساز رساند محور اول سالم سازی، حفظ امنیت، حفظ حریم خصوصی و مقابله با نفوذ است دومین محور جلب مشارکتهای مردمی و بکار گیری ظرفیت‌های بخش خصوصی است و در محور سوم تربیت مبلغ مطرح میشود وچهارمین محور بر راندن و تاراندن دشمن تاکید داردو محور آخر در خصوص حضور فعالانه سالم وجریان ساز در فضای مجازی است.

ساقی در ادامه به مساله اعتماد سازی به عنوان زیر بنا و زیر ساخت اشاره کرد و با طرح این سوال که چگونه باید اعتماد سازی بکنیم؟ گفت: اهمیت اعتمادسازی درتاثیر محتوا برای فضای مجازی را نمی‌توان انکار کرد اما آیا ما باید دست روی دست بگذاریم تا اعتمادسازی شکل بگیرد بعد به تولید محتوا بپردازیم و یا نه؟ برای اعتماد سازی هم تولید محتوا بکنیم؟ مساله بعدی مساله بودجه است بودجه برای تولید محتوا است هرچند مهم است اما صدرصد حیاتی نیست ما در مساله شهید پر افتخار حاج قاسم سلیمانی دیدیم که مردم خودشان شروع به تولید محتوا کردند اصطلاحا تحریک تقاضا برای تولید محتوای بومی مجازی صورت گرفته است.

وی افزود: بر اساس آماری که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کتاب داشتند تقریبا 41.5 نیم درصد کتابخوان‌های ما کتاب‌های الکترونیکی می‌خوانند و ما براساس آمار رسمی تقریبا هفتصد و پنجاه هزار کتاب داریم که این‌ها هنوز الکترونیکی نشده‌اند و ما می‌توانیم اینها را وارد فضای مجازی و وارد فضای دنیای الکترونیک کنیم، این تعدا کتاب واین تعداد قابل توجه مردم که کتاب الکترونیکی می‌خوانند هنوز صرفا محتوا است یعنی هنوز آن غلبه فرم برمحتوا نسبت به اینها شکل نگرفته است شکل بصری و قابل فهم برای عموم اتفاق نیافتاده است.

این کارشناس فضا مجازی راهبرد محتوایی داشتن را یکی از مباحث مهم در بحث محتواسازی برای قضای مجاز دانست و به عوامل مثر در جریان سازی اشاره کرد و اظهارکرد: ما باید زمین بازی تعریف بکنیم، یکی از مسایل مهم ما در فضای مجازی در تولید محتوا راهبرد محتوا است که مقام معظم رهبری به اثر بخشی و هیئت اندیشه ورزی اشاره می‌کنند هیئت اندیشه ورزی که بشیند و زمین بازی تعریف کند.

ساقی در خصوص چهار محور مهم حضور و وظیفه نخبگان و اصطلاحا همان قشر نخبگان فرهنگی در فضای مجازی گفت: یکی از این محورها ضرورت پیشرفت همگام با علم و فناوری است مثلا حضرت آقا در آذر 86 می‌فرمایند که سال آینده و سی سال آینده دیگه این فضا نیست و ما به هر نقطه از هر کشور و روستاها برویم اثری از فناوری اطلاعات در فضای مجازی می‌بینید. الان زندگی ما مجازی شده است. در چند سال آینده دانشگاه خارج از کشور برای ایرانیان به صورت مجازی پذیرش فراهم بکنند و آن وقت آموزش از دست‌های ما خارج می‌شود هیچ برنامه‌ای برای آن نمی‌توانیم داشته یاشیم، حتی همین هم مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اگر ما کاری نکنیم فرزندان ما در منازل ما در مشت دشمن هستند ودر مشت رسانه‌های خارجی هستند.

وی ادامه داد: مساله دوم استفاده از ظرفیت‌ها است ما در فضای مجازی امروز بایک تولید محتوا مبتنی بر فرم یک حرف را به هزاران مستمعی که نمی‌شناسیمشان برسانیم و از این فضای خارق العاده استفاده بکنیم والبته در محور سوم نیز بر لزوم آشنایی با فضای مجازی تاکید شده است که پیش زمینه‌ای برای محور چهارم و حضور فعال و اثر گذار است که در این حوزه باید دوباره به به صحبتهای مقام معظم رهبری استنادکرد که می‌فرمایند هر کدام از ما و شما یک رسانه باشید و سینه سپر کنید و جلوی تبلیغات دشمن بایستید تا از انحراف جوانان جلوگیری کنید و این اولین ومهم ترین وظیفه شما است.

ساقی در پایان گفت: انقلاب بعدی ما دیگر کشاورزی و صنعتی نیست انقلاب سایبری است که شروع شده است و درآن قرار داریم و روزبه روز گسترده می‌شود وتمام نشده است و این روند گسترشی و صعودی ادامه دارد تا زمانی که تمام ابعاد زندگی ما دیگر مجازی بشود.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی