گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

زهتابی: تحریم‌ها برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران مشکل ساز شده است

مدیرعامل موسسه فرهنگی پاییزان در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: تحریم‌ها و عدم دسترسی آزاد به بازارهای جهانی صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور را دچار مشکل کرده است.

1400/01/17
|
10:57
|

محمد زهتابی، مدیرعامل موسسه فرهنگی پاییزان در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو پیرامون بازی‌های رایانه‌ای و معضل تحریم به عنوان یک کار آفرین در این حوزه گفت: تحریم از جنبه‌های مختلف از جمله دسترسی به خدمات در این بخش مشکل ساز است، در تراکنش‌های مالی براساس تحریم‌های امریکا شرکت‌های ایرانی اجازه جابجایی نقدینگی ندارند و در خرید و فروش حتی خدمات ما دچار مشکل هستیم، اکانت‌های مختلف ما در شرکت‌های متفاوت بسته شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های جدید شرکت گوگل نسبت به آی پی (IP) ایرانی توضیح داد: رابطه‌ ما با گوگل استار چون رابطه‌ کسب وکاری است نمی‌توانیم به عنوان یک ایرانی یا هویت ایرانی در گوگل استار برنامه منتشر کنیم.

مدیر موسسه و کارآفرین حوزه بازی رایانه‌ای عدم تمایل اروپایان برای ورود به این حوزه در معامله با ایران را ناشی از ترس و دلهره دانست و گفت: اروپایی ها کلا برای کار کردن با ایرانی‌ها منع قانونی ندارند بلکه ترس دارند. خیلی‌ها می‌ترسند اگر با ما (ایران)کار کنند کشورهای آمریکایی با آنها کار نکنند. یا شرکت‌های اروپایی که سهامدار آمریکایی دارند باز آن‌ها هم دچار همین قوانین اروپا می‌شوند ترجیح می‌دهند با ایرانی‌ها کار نکنند.

زهتابی گفت: بازار گیم(بازی) چین تقریبا بزگترین بازار دنیا شده و خیلی بازار جذابی است و شرکت‌های غربی در تلاش‌اند به بازار چین ورود بکنند و آن جا رگولاتوری عجیبی برای ورود بازی‌ها و کلا محصولات فرهنگی است. ولی کلا ذائقه خاصی شرق آسیا دا ند که ورود کردن به آن بازار نیاز به یک شناخت خوب و یک تحقیق جامع دارد و محصولاتی که در ایران تولید شده است در همه‌ی عرصه‌های فرهنگی هنوز آن نیاز لازم بازار شرق آسیا را درک نکرده است. در نتیجه ما الان ما در تولید محتوایی که در شرق آسیا ژاپن و چین و کره و کشورهایی که بازارهای جدی دراین حوزه دارند ضعیف هستیم. بازار هند هم از نظر جمعیت خیلی زیادی دارد ولی قدرت خریدش به نسبت پایین است. روسیه بازار بزرگی دارد که می‌شود سراغ این بازارها رفت ولی محصولاتی که در ایران تولید می‌شود به سلیقه‌ شرق آسیا نیست.

زهتابی تصریح کرد: محتوایی که در ایران تولید می‌شود و در دسترس مخاطب است. تعدادش خیلی کم است. ریسک پذیری در این حوزه نیز به واسطه دورنمای بازار خارج و لغزندگی گروه متخصصی که درگیر مسایل مختلف از جمله مهاجرت هستند کاهش یافته، چراکه تا ما یک تا موسسه‌ای گروهی متخصص را در کنارهم جمع کرده وسرمایه گذاری می‌کند این نیروهای متخصص با حقوق‌های چند برابری جذب شرکت‌های اروپایی می‌شوند خیلی وقت‌ها نیاز به مهاجرت با توجه به شرایط کرونا ندارند ولی دورکاری می‌کنند، در نتیجه شرکت‌های ایرانی دریک رقابت ناجوانمردانه قرار می‌گیرند.

وی صنعت گیم را یک صنعت پویا دانست و افزود: شرکت‌هایی که چند ملیتی هستند می‌توانند برای مخاطب مختلف بازی‌های جذابی بسازند، بازی‌هایی که در دنیا بزرگ هستند عملا بازار ایران برایشان کوچک می‌شود خیلی انگیزه برای دور زدن تحریم‌ها ندارند. ما در منطقه خودمان بعد از ترکیه و عربستان در مصرف سوم هستیم و بعد از ترکیه در حوزه تولید دوم هستیم.

زهتابی در ادامه گفت: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نیز بیشتر دغدغه‌های فرهنگی داخلی دارد و تمرکز آن بحث مجوز است، اگر در حوزه صادرات ما چندتا کشور قوی داشته باشیم و این شرکت‌هایی که توانستند در چندسال گذشته با همه مشکلاتی که وجود دارد زنده بمانند و زندگی کنند اگر سخت گیری‌های مجوز دست و پاگیرشان نشود امید است بتوانیم همچنان این صنعت را در کشور سرپا نگه داریم.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی