گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

آشتیانی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو؛ تربیت نیروهای متخصص باید اولویت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت عنوان کرد: با توجه به سیر صعودی مهاجرت گروه‌های متخصص و جذب آنها در شرکت‌های اروپایی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید ببرای تربیت و نگهداشت نخبگان این حوزه برنامه ریزی کند.

1400/01/17
|
12:33
|

دکتر مهرداد آشتیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو درباره‌ی تاثیر تحریم‌ها بر بازی‌های رایانه‌ای آثار آن را در دو بخش اصلی تقسیم بندی کرد و گفت: تحریم دو اثر اصلی دارد یکی اثرهای مستقیم است آن چیزی که خیلی مشخص است اینکه ما به عنوان یک شرکت ایرانی نمی‌توانیم بازی‌مان را در استورهای عرضه بازی‌های خارجی مثل گوگل و اپل استور عرضه کنیم و برای ورود به‌ای عرصه نیازمند شرکت‌های ثالث هستیم و به محض اینکه فرایند صورت بگیرد دردسرهای انتقال پول ایران هم مطرح می‌شود. همه‌ی بحث‌های مالیات های دوگانه‌ای که داده شود. یعنی به واسطه‌ی اینکه یک شرکتی واسطه آن وسط دارد استفاده می‌شود. یک بار آن شرکت مالیات بدهد. دوباره پول اینجا می‌آید بنابر قوانین مملکت دوباره این رفت وآمد اینجا دوباره بهش مالیات می‌خورد. بنابراین یک بحث آثار مستقیم تحریم است. ما به عنوان یک شرکت ایرانی نمی‌توانیم مستقیم در واقع بازی‌هایمان را عرضه بکنیم. بحث دیگر آثار غیر مستقیم است مثلا یکی از آن آثار غیر مستقیم کاهش ارزش پولی ما است.

وی در خصوص این تاثیر غیر مستق و برکاهش ارزش پول ملی توضیح داد: همه واقف هستیم که یکی از مهمترین دلایل افت ارزش پولی تحریم است. فرایند لانچ بین المللی یک محصول فوق العاده برای کشورهای ایرانی که عمده‌ی در آمدهایشان به ریال است. درآمدشان در ایران کسب می‌کنند. در خارج از کشور بسیار کار سختی است چون تبلیغات و جذب مخاطب و هزینه‌ای که باید برای عرصه‌ بین المللی بازی انجام بدهد را باید به دلار صورت بگیرد و دلار 25000 هزار تومانی و این طرف درآمدهایشان به ریال است. بنابراین یک بحث دیگر هم به نظر من آثار غیر مستقیم تحریم است. یک سری بحث‌های دیگر هم وابستگی ما به یک سری زیرساخت‌ها و ابزارها است که متاسفانه این دایره تحریم در بحث این زیرساخت‌ها هم لحظه به لحظه سنگین تر می‌شود خیلی از این ابزارهایی که عصای دست بازی سازان در فرایند تولید بازی‌های موبایلی هستند از دسترس خارج می‌شوند.

آشتیانی تحریم‌ها را دلیل اینکه نمی توانیم با برند یک شرکت ایرانی نمی‌توانیم محصولاتمان را عرضه بکنیم دانست و گفت: بخاطر تحریم ما نمی‌توانیم این امکان وجود ندارد، بنابراین مجبوریم یک سری به اصطلاح شرکت‌هایی که خودمان گاهی وقت‌ها نیازی نیست حتی یک بار بهش سر بزنیم در دیگر کشورها ثبت کنیم از طرفی این وضعیت موجب دلسردی متخصصات جذب آنها به شرت‌های اروپایی شده است به طوری که در دوسال اخیر هشت نفر از بهترین نیروهایمان را از دست دادیم ومهاجرت کردند.

وی گفت: یک شرکتی در انگلیس در ماه گذشته پنج نفر از صنعت بازی سازی ایران جذب کرد. دو نفرشان از شرکت ما بوده‌اند که این واقعا چالش پیش روی این صنعت است. مهمترین وظیفه بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای تربیت نیروی متخصص لازم است. کاری که الان بهش توجه نمی‌شود و آن عقبه و نشست نیروها‌ی متخصصی که تا الان در این سرزمین وجود داشته‌اند در این دو سه سال اخیر به شدت خالی شده است و واقعا شرکت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند که بتوانند نیروی متخصص تربیت بکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت در پایان اظهار کرد: شرکت‌های بازی سازی جزو شرکت‌های های تک به حساب می‌آیند. ما دارایی سخت افزاری نداریم. دارایی شرکت‌ها نیروهای متخصصشان است. یک عزم جدی برای پرورش نیروی انسانی متخصص لازم است. بنیاد تمرکزش را اینجا بگذارد. ما باید در حوزه آی تی (IT) قدرتمند شویم تا صنعت بازی‌های یارانه‌ای رشد کند و باید چندین شرکت ابر قدرت داشته باشیم.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی