گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

یك كارآفرین: باید به دنبال عرضه بازی‌های رایانه‌ای در بازارهای جهانی باشیم

نادعلی زاده در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و تحریم‌های مختلف در حوزه بازی‌سازی باید با خلاقیت و شناخت سلیقه کاربران خارجی تولیداتی برای بازار جهانی داشته باشیم.

1400/01/17
|
13:21
|

علی نادعلی زاده، کارآفرین حوزه‌ بازی سازی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو درباره‌ تاثیر تحریم‌هایی که چندین سال بازی‌های رایانه‌ای شده است، بیان کرد: در هر کشوری درگیری مسائل قانونی و حقوقی همچون کارهای مالیات و بیمه وجود دارد ولی تحریم یک سرباری علاوه بر سربارهای موجود برای شرکت‌های ایرانی به وجود آورده است، هرچند در مواجهه با کشورهای اروپایی ها در ارائه خدمات و ورود با به بازار قضیه آسان تر است ولی شرکت‌های آمریکایی حتی خدمات هم ارائه نمی‌کنند جدای اینکه شرکت ایرانی درآمد زدایی داشته باشد. اتفاقی که برای شرکت ما در این قضیه افتاده است.

وی در توضیح روند فعالیت شرکت‌های بازی رایانه‌ای تصریح کرد: شرکت‌ها برای انتشار برنامه مجبور به ثبت کشورهای سوری و هم واقعی در خارج از ایران با هزینه‌های اضافی هستند. علاوه بر اینکه داخل ایران شرکت ثبت شده و هزینه‌های قانونی‌اش پرداخته شده است. سوای آن وقتی به درآمدزایی می‌رسد حساب ارزی نیاز به معرفی است و این حساب ارزی با هویت ایرانی ثبت می‌شود اما به محض اینکه درآمد‌هایی واردش شده است آن بانک یا موسسه حساب را مسدود می‌کند به همین واسطه نهایتا راه حلی که وجود داشته است یکی اینکه واسطه‌ای این وسط باشد. هزینه‌های ما را واسطه‌ها بالا می‌برند. بعضی‌ها در واقع درصدهایی روی درآمدها درخواست می‌کنند. جدای از آن هزینه‌های قانونی که حتی نباید پرداخت شود. مالیات هم در دوکشور پرداخت می‌شود.

نادعلی زاده افزود: حتی در شرایطی که وی پی ان یا ابزارهایی که شناسایی آی پی‌های ایرانی را مختل می‌کند باز شرکت‌های جن اپل و گوکل با این حال آی پی ایرانی را شناسایی کرده و جلوی دسترسی گرفته می‌شود.

وی درباره ورود به بازارهای شرق آسیا گفت: ما یک تلاش‌هایی روی بازارهای امسال هواوی و سامسونگ داشتیم و آن اتفاقا سخت گیرترند. این‌ها چون با شرکت‌های آمریکایی کار بکنند تحریم‌ها را خیلی جدی تر می‌گیرند. ما با هویت ایرانی و با آدرس‌های خارج از ایران با گوگل توانستیم کار بکنیم. هواوی بخاطر فشارهایی که بهش وارد شده است. برگشته است. همین الان تجهیزات مخابراتی که در چندسال در ایران کار گذاشته است درخواست‌هایی برای به روز کردن قبول ازسمت شرکت ایرانی نمی‌کند.

کارآفرین حوزه‌ بازی سازی ادامه داد: در این عرصه باید شجاعت باید داشته باشیم و با شناسایی بازار منطقه دیگری با توجه به مختصات آن چند بازی ساخته و عرضه کنیم از سویی بازی‌های تولید داخل باید با تولیدات دیگر کشورها مقایسه شود تا معیارها مشخص شود در حالی که تولیدات ما از نظر سلیقه‌ای هم حتی به برخی بازارها نمی‌خورد اگر ما شاخصه‌ی کیفی را کنار بگذاریم خیلی وقت‌ها استودیو‌های ما حاضر نمی‌شوند ترجمه آن بازی را بکنند. خیلی وقت‌ها یک گیم ترجمه شود و به زبان‌های دیگر ترجمه شود یک سری مخاطب پیدا می‌کند.

نادعلی زاده تصریح کرد: ما می‌توانیم شرکت‌های ایرانی داشته باشیم و خارج از ایران برود و فروش خوبی داشته باشد. محدودیت تحریم برداشتن این قدم را سنگین کرده است. خیلی از محصولات خارجی این تلاش را نداشتند که بیایند سختی‌های دور زدن تحریم‌های ایران را تحمل بکنند و محصولشان را برای بازار تحریمی ایران عرضه کنند. بخاطر تحریم‌ها شما اکانت اپل نمی‌توانید داشته باشید اکانت برای بازی‌هایی که در دستگاه اپل‌تان دارید اکانت احتمالا انگلیسی یا آمریکایی یا دوبی است که باید هزینه بکنید همین پرداخت‌های دلاری باعث کاهش تعداد این کاربرهای که انجام می‌دهندشده است.

وی در پایان بیان داشت: در شرایط اقتصادی فعلی و کاهش ارزش پول ملی نگاه‌ها و سلیقه‌ها به سمت خارج از کشور است و باید با ایجاد خلاقت بیشتر و توجه به سلیقه جهانی فروش خارج از ایران اتفاق بیافتد و خلاقیت بیشتری صورت بگیرد.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی