گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

مدیر مدارس شهر تهران: کنکور، فرصت کتابخوانی را می‌گیرد

کمالی از تحت الشعاع قرار گرفتن دانش آموزان با کنکور یاد کرد و گفت: مسیر دانش آموز از پایه ششم توسط کنکور تعیین می‌شود و لذا فرصتی برای کتابخوانی برای دانش آموز باقی نمی‌ماند.

1400/10/22
|
09:46
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، دکتر ابوالفضل کمالی مدیر مدارس شهر تهران و رئیس سابق آموزش و پرورش استان تهران و کارشناس حوزه آموزش و پرورش با برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد ضرورت زنگ کتابخوانی در خانه و مدرسه مصاحبه کرد.

کمالی گفت: سرگرمی‌ها بسیار زیاد شده و اگر به کتابخوانی توجه نشود، مغفول می‌ماند؛ رسانه، مدرسه و خانواده در این امر دخیلند که مهمترین آنها خانواده است و پس از آن مدرسه قرار می‌گیرد.

وی از تحت الشعاع قرار گرفتن دانش آموزان با کنکور یاد کرد و افزود: مسیر دانش آموز از پایه ششم توسط کنکور تعیین می‌شود و فرصتی برای کتابخوانی ندارد.

کارشناس حوزه آموزش و پرورش به طرح عوامل مظلوم واقع شدن کتابخوانی در دوره ابتدایی پرداخت و شرح داد: خانواده‌ها این موضوع را باور ندارد و در این حوزه الگودهی خوبی برای کودکان وجود ندارد و در امکانات نیز ضعیف هستیم؛ همچنین انگیزه‌هایی که به کودکان داده می‌شود، بیرونی و شرطی است در حالی که باید طوری به آنها انگیزه داد، که کودکان ترغیب به مطالعه شوند.

کمالی همچنین در مورد نقش و جایگاه رسانه در ترویج کتابخوانی یادآور شد: در رسانه، تفکرها قدیمی است در حالی که با نرم افزارهای مجازی امروزی، هر فردی صاحب یک رسانه شده است؛ لذا رسانه‌ها باید یک تحول بنیادین در درون خود ایجاد کنند و به جای قرار گرفتن در مقابل سیلاب شبکه‌های مجازی، به آنها جهت دهند.

این مدیر مدارس شهر تهران با اشاره به پتانسیل ارزشمند معلمان در آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر معلمان را باور کنیم و به آن‌ها اختیار و برخی امکانات داده شود، در سراسر کشور اتفاقات خوبی رخ می‌دهد در حالی که به معلم‌ها خلاقیت داده نشده است؛ در سیستم متمرکز آموزش و پرورش، زنگ کتابخوانی وجود ندارد و در این سیستم صرفا به مطالعات درسی توجه شده است.

وی در رادیو گفت و گو با تاکید بر کنار گذاشتن فعالیت‌های تک بعدی در مدارس خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد، کتاب در مسیر سودجویی افتاده و دولت باید آن را از این مسیر جدا کند چرا که منجر به ایجاد مافیا می‌شود؛ همچنین دولت باید فرهنگ سازی کرده و نظارت و کنترل داشته باشد و لذا باید مدرسه محوری گسترش یابد و دولت و آموزش و پرورش نقش کنترل گری داشته باشد.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی