صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

مصلح زاده ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد : گفتمان سازی ، اشتغالزایی و تولید ثروت به عنوان مزایای با اهمیت صنایع فرهنگی است که در ایران باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع (صنایع فرهنگی؛ چالش ها و فرصت ها ) با حضور دکتر ابراهیم سلطانی نسب ، استاد دانشگاه و دکتر مصطفی مصلح زاده ، عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه سلطانی زاده به بیان پیشینه ای از صنایع فرهنگی در کشور پرداخت و گفت : زمانی که یک اثر هنری و خلاق در تیراژ بالا تولید و عرضه می شود صنعت فرهنگی شکل می گیرد که تاریخ در ابتدا یک نگاه اعتراض آمیز به تولید صنعتی اثر هنری داشته است.

وی افزود : به مرور زمان نگاه انتقادی به نگاه مثبت تبدیل شد و کشورها متوجه شدند که از طریق تولید روزافزون محصولات فرهنگی می توانند بر روی فرهنگ جامعه خود و دیگر جوامع تاثیر گذار باشند و آن ها را با خود همراه کنند.

در ادامه مصلح زاده به تحقیقات یک موسسه بین المللی در خصوص صنایع فرهنگی اشاره کرد و گفت : بر اساس آمار این موسسه معتبر که بخش های مختلف صنایع فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است ، درآمد سالانه دنیا از صنایع فرهنگی بیش از 2هزار و 250 میلیارد دلار بوده است که 2درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می شود.

وی ادامه داد : بیشترین درآمد مربوط به برنامه های تلویزیون و پس از آن روزنامه و نشریات و سپس مربوط به هنرهای تجسمی بوده است و به عبارت دیگر طبق این آمار این درآمد از درآمد سرویس های مخابراتی بیشتراست.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد : از آنجایی که حرکت همه صنایع به سمت هایتک و فناوری های نوین است ، صنایع فرهنگی به دلیل بالا بودن نقش انسان در تولیدات خود ، می تواند مزیت رقابتی خود را در زمینه اشتغال همچنان حفظ کند.

مصلح زاده با بیان اینکه در بحران اقتصادی غرب صنایع فرهنگی برخلاف بقیه صنایع در ایجاد فرصت های شغلی دارای رشد مطلوبی بودند ، عنوان کرد : در کشور ما نیز باید نگاه تولید ثروت و ایجاد اشتغال به صنایع فرهنگی وجود داشته باشد و باید برنامه ریزی ویژه ای برای استفاده مطلوب از این صنعت در جهت افزایش فرصت شغلی مانند تمام دنیا صورت گیرد.

وی مهمترین رسالت صنایع فرهنگی را گفنمان سازی دانست و یادآور شد: ما باید به جایی برسیم که با استفاده از فرهنگ خود کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهیم.

مرتبط با این خبر

  • مراکز تحقیقاتی ویژه برای توسعه صنایع فرهنگی درکشور وجود ندارد

  • ما در عرصه جنگ فرهنگی هستیم

  • شبکه های اجتماعی باعث مطرح شدن طراحان ایرانی شده است

  • حمایت مجلس از تولیدات رایانه ای برای رشد اشتغالزایی

  • اقتصاد بدون پشتوانه فرهنگی نابود می شود

  • مردم نحوه مصرف بودجه را از مسئولین مطالبه کنند

  • دولت در حوزه صنایع فرهنگی تسهیل گری کند

  • تسهیلگری قوانین در حوزه پیشران های صنایع فرهنگی

  • غفلت سیاست گزاران فرهنگی کشور از مسائل نوجوانان