گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

كارشناس حوزه شفافیت مجلس: شفافیت باعث کاهش فساد و بهبود تصمیم‌ها در حکمرانی می‌شود

مرادی با تصریح بر اینکه صرفا با شفافیت نمی توان انتظار اثرگذاری روی سرمایه اجتماعی در کوتاه مدت داشت، گفت: در بلندمدت اگر روند شفافیت تقویت شود، قطعا روی کاهش فساد در سیستم و بهبود تصمیم ها در حکمرانی اثر می گذارد.

1401/02/26
|
11:04
|

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی؛ راهبردها و رویکردها و با حضور دکتر محمدحسین مرادی، کارشناس حوزه شفافیت مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

محمدحسین مرادی با بیان اینکه مسئله شفافیت به عنوان یکی از اصول حکمرانی خوب از 20 سال قبل مطرح بوده است، گفت: در کشورهایی که به سمت دولت الکترونیک حرکت کرده اند، شفافیت وجود داشته است. اصل مسئله شفافیت یک اصل پذیرفته شده در حکمرانی است.

وی با اشاره به این موضوع که هر دستگاه حاکمیتی و دولتی با انتشار داده های مربوط به خود، عملکرد خود را شفاف می کند، اظهار کرد: این داده ها در دو جهت می توانند منتشر شوند؛ نخست موضوع کارآمدی نظام سیاسی و حکمرانی و دوم مبارزه با فساد دو جهت و جنبه ای هستند که شفافیت با این اهداف صورت می گیرد.

کارشناس حوزه شفافیت مجلس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از پیشرفت های خوب در ایران در موضوع شفافیت گفت و بیان کرد: پیشتر، طرح انتشار آزاد و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 1388 مصوب شد که در طرح اخیر مجلس برای شفافیت قوا نیز به آن اشاره شده است.

وی درباره طرح شفافیت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از مجلس دهم طرح هایی در این زمینه ارائه شد که هیچ کدام از آن ها به نتیجه نرسید. خیلی از نمایندگان مجلس یازدهم نیز با شعار شفافیت در شهرستان ها و تهران وارد مجلس شدند که هنوز اجرایی نشده است. موضوع شفافیت مذاکرات صحن تا حدود زیادی وجود دارد اما باید مسئله شفافیت مذاکرات کمیسیون ها نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا به افزایش کارآمدی نمایندگان و مجلس کمک زیادی می کند.

وی افزود: خیلی از پژوهشکده ها و اندیشکده ها علاقه مند هستند در جریان روند قانون گذاری بوده و در این روند اثرگذار باشند. اصل روند قانون گذاری در کمیسیون ها برگزار می شود و این کمیسیون ها یک جعبه سیاه محسوب می شود زیرا اطلاعی از مذاکرات کمیسیون ها نیست و شفافیت در این حوزه امری ضروری محسوب می شود.

مرادی با تصریح بر اینکه منع قانونی برای شفافیت مذاکرات کمیسیون و آرای نمایندگان وجود ندارد، گفت: البته برخی تفاسیر سلیقه ای وجود دارد که بر اساس آن گفته می شود. شفافیت در این حوزه ممکن است با برخی از اصول قانون اساسی ناهمخوان باشد اما پژوهشکده شورای نگهبان گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد قانون اساسی شفافیت را تائید می کند.

این کارشناس حوزه شفافیت مجلس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو همچنین از نبود قانون برای شفافیت مجلس شورای اسلامی گفت و بیان کرد: مسئله قانون به تنهایی برای شفافیت کافی نیست زیرا حتی اگر قانونی هم در این زمینه مصوب شود باید حتما یک ساز و کار اجرایی خوبی برای آن وجود داشته باشد. این ساز و کار اجرایی در ادبیات حقوقی، ضمانت اجرایی نام دارد.

وی با تصریح بر اینکه صرفا با شفافیت نمی توان انتظار اثرگذاری روی سرمایه اجتماعی در کوتاه مدت داشت، عنوان کرد: مقوله اعتماد و سرمایه اجتماعی دیر به دست می آید و خیلی زود از دست می رود. البته در بلندمدت اگر این روند شفافیت ادامه پیدا کند و تقویت نیز یابد، قطعا روی کاهش فساد در سیستم و بهبود تصمیم ها در حکمرانی و سیاست گذاری اثر می گذارد. خروجی این شرایط، افزایش کارآمدی در نظام حکمرانی خواهد بود.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی