صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امریکا نتوانست تحریم را به فضای روانی و عمومی شکننده در جامعه ایران تبدیل کند، تاکید کرد که در بحث سازش و مذاکره نیز کاری از پیش نبرد.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع(بررسی فشار روانی رسانه‌های آمریکایی به ایران و بازنمایی فضای حاد بحرانی از شرایط کشور) با حضور دکترمحسن محمدی، کارشناس مسائل سیاسی روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

محسن محمدی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: در واقع سیاست تحریم در رابطه با ایران یک تجربه نسبتا شکست خورده است، همانطور که رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در پایان دوره خودش اشاره کرد به اینکه اگر ما در طول مذاکرات برجام با جمهوری‌اسلامی به نتیجه نمی‌رسیدیم دیگر آن تحریمی که با کشورهای دیگر اجماعی علیه ایران شکل داده بودیم، پایدار نمی‌ماند و ایران از آن نقطه گذر می‌کرد. لذا واقعیت عینی تحریم درباره جمهوری‌اسلامی طی چهار دهه نشان داده که نمی‌تواند تاثیرگذار و تغییر دهنده به آن معنایی باشد که آمریکا و متحدانش می‌خواهند.

وی افزود: اگرچه تحریم‌ها از ابتدای انقلاب تاثیرات مقطعی داشته اما در سال‌های اخیر بیشتر شده است، با این حال اهدافی که دشمنان از وضع تحریم‌ها داشتند، محقق نکرده است. کمااینکه تحریم‌های کنونی که تحریم‌های ایالات‌متحده است دیگر آن اجماع نسبی را به همراه خودش ندارد، پس قطعا شکننده‌تر از تحریم‌های سال‌های 90 و 91 است. از طرفی گزارش‌هایی که از سوی اندیشکده‌های آمریکایی(که نقش جدی در ایجاد و تعیین تحریم‌ها دارند) منتشر شده، نشان می‌دهد که آنها بهتر از ما به واقعیت بی‌اثری تحریم‌ها رسیدند، اما اینکه دوباره به این ابزار متوسل می‌شوند، از چه سیاستی ناشی می‌شود؟ تصور می‌کنم آنها واقعیت مجازی و رسانه‌ای تحریم را در واقع بیشتر جدی گرفتند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آمریکایی‌ها در صدد هستند بعد مجازی و رسانه‌ای تحریم را به شکلی تدوین کنند تا نتایجی را که می‌خواهند به آن برسند. اما در این میان آنچه مهم‌تر است هدف ملموس‌تر آمریکا این است که نمایش بحران را به خوبی نشان بدهد و به اذهان بحرانی بودن فضای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جمهوری‌اسلامی را القا کند. به عبارتی معنای بحران را به شکلی نشان دهد که بتواند اهدافی را از تحریم‌ها دنبال می‌کند، کسب کند.

محسن محمدی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: به طوری که در ادبیات بحران یکی از مولفه‌های اصلی آن ایجاد نمایش بحران است، کمااینکه در فضای کنونی و رسانه‌ای که قرار داریم بعد اصلی تحریم نمایش آن است. لذا تصور می‌کنم آمریکایی‌ها در چند ماه اخیر در نمایش بحران خوب عمل کردند و توانستند یک چهره هراسناکی از تحریم را به تصویر بکشند و متاسفانه رسانه‌های داخلی نیز در این نمایش بحران بازی کردند. برای همین به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری اصلی آمریکا بر بحث رسانه‌ای تحریم و نمایش بحران است و ما نیز طی چند ماهه اخیر بیشتر در این فضا ضربه خوردیم و حتی قبل از شروع مرحله نخست تحریم، فضای رسانه‌ای ما را دچار بحران کرد و این بحران در فضای اقتصادی و اجتماعی قابل لمس بود.

وی افزود: اما نکته کلیدی آن است که تلاش شده در فضای بین‌المللی و متاسفانه حتی گاه در فضای رسانه‌های داخلی یک چهره هراسناکی از تحریم ترسیم شود و ذهنیت عمومی مبتنی بر ابهام، فقر، کمیابی و آینده نامعلوم را به تصویر بکشند تا جامعه به لحاظ روانی کاملا در شرایط بحرانی قرار بگیرد. اگر چنین ذهنیتی در فضای عمومی ایجاد شود، نتیجه بعدی آن می‌شود که شاهد تنازع، تنش و بحران اجتماعی خواهیم بود. اگر این تصویر بحران نهادینه شود. در واقع آمریکایی‌ها پله به پله حرکت کردند و در ترسیم چهره ترسناک تحریم موفق بودند اما در اینکه بتوانند آن را تبدیل به فضای روانی و عمومی کاملا شکننده بکنند که بتوانند فشار از پایین به نظام را شکل دهند و به بحث سازش و مذاکرات بعدی برسند، نتوانستند کاری پیش ببرند.

مرتبط با این خبر

  • هکرهای ایرانی آرامکو را نزدند!

  • اروپا از تغییر جهت ایران در مسیر برجام واهمه دارد

  • برای ارتقای پدافند سایبری چاره ای جز بومی سازی نداریم

  • هدف امریکا از خارج کردن ایران از برجام چیست...؟

  • جنگ افروزی در منطقه؛ تهدیدی برای امنیت اروپا

  • ادعای ترامپ درباره توقف جنگ یک دروغ بزرگ است

  • ادعای مذاکره بدون پیش‌شرط ترامپ، یک فریب است

  • استراتژی ایران مقابل امریکا دفاع پیشگیرانه و بازدارندگی است

  • پول‌های کثیف باید در نطفه انتخابات خفه شود

  • یقه‌سفیدها در نفوذ دادن پول‌های کثیف در انتخابات ردی به جا نمی‌گذارند