صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

یک پژوهشگر اقتصادی گفت: اکنون برای رفع تحریم‌های ثانویه در وزارت خارجه راهکاری وجود دارد؟ ما با این شرایط تنها از کنار تحریم‌های ثانویه رد می‌شویم و به طور واقعی تلاشی برای حل آن صورت نمی‌گیرد.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (عضویت ایران در کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم CFT و FATF، بررسی در چارچوب منافع و مضار ملی) با حضور پوریا پرتوی، پژوهشگر و کارشناس مسائل اقتصادی روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

پوریا پرتوی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: به نظرم مساله FATF اصلا فساد نیست، بلکه موضوع آن بسترها و زیرساخت‌های حقوقی است و حتی مساله داده‌های مرکزی هم نیست، در این میان باید یکسری چارچوب‌های حقوقی به وجود بیاید، در عین حال باید گفت آیا در میان 38 کشور عضو، فساد وجود ندارد؟ ترامپ می‌گوید 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده است، این پول از کجا آمده، از آن سو در دانمارک مواردی از پولشویی ثبت شده، هنگ‌کنک بهشت پولشویی دنیاست. همه این کشورها عضو FATF هستند.

وی افزود: نظام بین‌الملل براساس قدرت شکل گرفته است، یعنی اگر عضو FATF باشید، می‌توانید نظام پایش و نظارت بر سایر کشورها انجام دهید اما به معنای این نیست کشوری که عضو می‌شود، دیگر در آن کشور پولشویی و فساد وجود ندارد. از سوی دیگر اشاره شد که 37 کشور وضعیت خودشان را در رابطه با FATF عادی کردند، چرا ما نباید این کار را بکنیم؟ وضعیت و شرایط ما با کشورهای دیگر فرق میکند. ما در فهرست سیاه FTAF قرار داریم و موضوع آن است که تا به حال کشوری از فهرست سیاه و اقدام متقابل خارج نشده است.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: از 2007 به بعد که ادبیات مبارزه با پولشویی و تروریسم پررنگ شد، جمهوری‌اسلامی و کره شمالی در فهرست سیاه FATF قرار داشتیم و هنوز هم اوضاع به همان شکل است و جز این دو کشور، کشور دیگری به فهرست مذکور اضافه نشده است، شرایط برای ما به حالت تعلیق درآمد اما در رابطه با کره شمالی وضعیت به همان شکل سابق است. ما باید با این شرایط چه کنیم؟ راهکار چیست؟ باید به چند سناریو درباره آینده‌پژوهی FATF نگاه کنیم.

پوریا پرتوی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که ما تمام بندها و لوایح FATF را بپذیریم و اجرا کنیم، برای خروج ما از فهرست سیاه رویکرد رای‌گیری با اجماع وجود دارد، حال در این رای گیری با اجماع مخالفان موثر مثل آرژانتین، آمریکا و اسرائیل هستند و کشورهای حاشیه ای خلیج‌فارس که فعلا به صورت عضو ناظر هستند اما می‌توانند لابی کنند. حالا آیا این جمع رای به خروج جمهوری‌اسلامی از فهرست سیاه می‌دهند؟

وی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو افزود: اگر به شکل خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم و بپذیریم که کشورهای مخالف جمهوری‌اسلامی در FATF رای به خروج ما از فهرست سیاه می‌دهند، وقتی هم از فهرست سیاه خارج شویم، باز هم با تحریم‌های آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ تحریم‌هایی درباره اسکناس دلار و یورو، طلا، خودرو که مردم ایران فشار ناشی از آن را احساس می‌کنند. لذا سخنم بر این مبنا است که نظام اولویت‌ها و اولین‌ها داشته باشیم؛ در حال حاضر استانداردهای FATF به جای خود، اما مساله ما تحریم‌های ثانویه است؛ باید راه حلی برای رفع این تحریم‌ها پیدا کنیم.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اکنون برای رفع تحریم‌های ثانویه در وزارت خارجه راهکاری وجود دارد؟ راه حل اینستکس هم نتوانسته شرایطی برای کاهش تحریم‌های ثانویه ایجاد کند، بلکه آنها تنها به دنبال دادن غذا و دارو هستند، این وضعیت یعنی مبدا نفت جمهوری‌اسلامی و مقصد بشردوستان اروپا. علت تراکنش اقدامات بشردوستانه که جزء استثنائات تحریم است. به عبارتی ما با این شرایط تنها از کنار تحریم‌های ثانویه رد می‌شویم و به طور واقعی تلاشی برای حل آن صورت نمی‌گیرد.

مرتبط با این خبر

  • احزاب موافق؛ تنها دستاویز ترامپ برای رسیدن مجدد به قدرت است

  • مهمانپرست: تبلور اقتدار جمهوری اسلامی در نشست های شانگهای و سیکا

  • برخی از مقامات ارشد در دولت از درک درست معادلات بین الملل عاجز هستند

  • مواضع ترامپ شکننده تر از چیزی است که نشان داده می شود

  • وزارت خارجه تسهیل گری امور گردشگری را عهده دار است

  • سامانه سماح تا امشب باز است

  • بازداشت تعدادی از زائران ایرانی بدون ویزا، توسط پلیس عراق

  • بازداشت تعدادی از زائران ایرانی بدون ویزا، توسط پلیس عراق

  • دود این آتش در چشم عربستان و امارات می رود

  • مجمع عمومی سازمان ملل؛ بزرگترین فرصت برای بیان حقایق و دفاع از هویت ملت ایران