گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

امین‌زاده: شواهد و قرائن از غیرقانونی بودن توقیف نفتکش ایرانی خبر می‌دهد

الهام امین‌زاده گفت: توقیف محموله نفتی ایران، عملی غیرقانونی است که غیرقانونی بودن آن طبق شواهد و قرائن معتبری است. بنابراین براساس ماده30 طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها، می‌توانیم از شورای امنیت بخواهیم که رفع توقیف این عمل خلاف را بخواهد.

1398/05/01
|
09:00

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی توقف کشتی نفتکش انگلیسی و هیاهوی دولتمردان انگلیسی و آمریکا تا هجمه رسانه‌های غربی و جنگ روانی) در ارتباط تلفنی با دکتر الهام امین‎زاده، استاد حقوق بین‌الملل و نماینده ادوار مجلس روانه انتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

الهام امین‌زاده در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: به طور عمومی کشورهایی که در مسیر یک ساحل آبی قرار دارند و کشتی‌های خارجی به عنوان عبور بی‌ضرر از آنجا عبور می‌کنند، قاعدتا در این عبور باید قوانین محیط زیست و مسائلی که در رابطه با امنیت کشور ساحلی است، رعایت کنند. اگر چنین نشود و آسیبی به کشور ساحلی برسد، این توقیف برای این کشور ایجاد می‌شود. اما مراجع ذی‌صلاح اثبات کردند که کشتی انگلیسی در حال نقض این قواعد بین‌المللی بوده، قاعدتا براساس قواعد و قوانین بین‌المللی حق توقیف این کشتی وجود داشته.

وی افزود: لذا اقدام جمهوری‌اسلامی بر اساس حقوق بین‌المللی انجام شده و کنوانسیون حقوق دریاها بر اساس 1958 و 1982 این حق را برای کشورهای ساحلی که دریای سرزمینی آنها در تنگه قرار گرفته و عرض تنکه تنگ می‌شود و مجبورند از کشتی‌ها عبور کنند، کشتی‌ها مجبورند الزامات امنیتی و زیست محیطی کشور ساحلی را رعایت کنند.

استاد حقوق بین‌الملل ادامه داد: ما به کرات توان حقوقی خودمان را اثبات کرده بودیم به ویژه در مالاکا یا تنگه جبل‌الطارق که محل عبور و مرور کشتی‌ها بود و دزدی دریایی در آنجا اتفاق می‌افتاد و نیروی دریایی ارتش خیلی خوب عمل کردند و حتی برای کشورهای دیگر نیز آزادسازی‌هایی انجام می‌دادند. در این زمینه نیز اعمال قانون و مقررات بین‌المللی خیلی مهم بود و اگر ما بخواهیم بی‌اعتنا به نقض حقوق‌های زیست محیطی و امنیتی خودمان قاعدتا می‌تواند این نوع رفتارهای خلاف عرف و شئونات بین‌المللی تکرار بشود. هر چه قدر کشوری در این زمینه‌ها به موقع و سریع از خودش واکنش نشان دهد، به طور قطع جلوی تکرار این مسائل در آینده گرفته می‌شود.

الهام امین‌زاده گفت: در منطقه‌ای که نفتکش و محموله ایرانی حمل می‌شد و مورد توقیف قرار گرفت حتی از سوی اسپانیا مورد اعتراض است، زیرا همان‌طور می‌دانید منطقه‌ای مورد اختلاف اسپانیا و انگلستان است و به طور کلی آن منطقه در حاشیه کشور اسپانیا قرار دارد و حتی خود اسپانیا نیز معترض شده که چنین اتفاقی نباید می‌افتاد. کلیه الزامات منطقه جبل‌الطارق مورد رعایت نفتکش حامل محموله نفت ایران بوده و هیچ‌گونه تعرضی به لحاظ امنیتی و زیست محیطی اتفاق نیفتاده، حتی از طرف کسانی که منطقه جبل‌الطارق را اداره می‌کنند، ادعایی در این زمینه نداشتند.

وی افزود: متاسفانه توقیف نفتکش حامل محمول نفت ایران به صورت غیرعادلانه توقیف شد به بهانه تحریم‌هایی که علیه کشور سوریه است آن هم تحریم‌هایی که از سوی سازمان ملل نیست و از اتحادیه اروپا برقرار شده و این‌که نفس این تحریم‌ها قانونی است یا خیر؟ چون خود کشور سوریه قربانی تروریسم است و اکنون در حال مبارزه با تروریست‌های داعش است و حال اگر منشا تحریم اروپا در رابطه با سوریه را بررسی کنیم، به نتایج مطلوبی نمی‌رسیم و به خاطر مبنایی که اساس آن زیر سوال است، کشوری از اتحادیه اروپا در یک منطقه اختلافی محموله نفتی را که به آنها ربطی نداشت که مقصدش کجاست؟ توقیف می‌کنند.

استاد حقوق بین الملل در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو ادامه داد: شکلی که محموله نفتی ایران را توقیف کردند، خودش از غیرقانونی بودن این اقدام طبق شواهد و قرائن خبر می‌دهد. بنابراین ما بر اساس ماده 30 طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها، مصوب 2001 می‌توانیم حتی این شکایت را به سازمان ملل ببریم و از شورای امنیت بخواهیم که رفع توقیف این عمل خلاف را بخواهد، یعنی توقیف کشتی حامل محموله ایرانی را به طور سریع متوقف کند و کشتی به مسیر خودش ادامه دهد.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی