صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

غلامرضا عزیزی گفت: اطلاعات برخی سفرنامه‌ها به قدری قوی و دقیق است که با نوشتن آن ها، در واقع گزارش‌های رسمی به دولت‌های متبوع خود می‌دادند.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی تاریخچه استعماری انگلیس و روند مبارزه مردم ایران با استعمار پیر) در ادامه با حضور غلامرضا عزیزی، پژوهشگر و کارشناس تاریخ معاصر روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

غلامرضا عزیزی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: از آنجا که در دانش قدرت نهفته است، نخستین کارهایی که برای افزایش زمینه استعماری آغاز می‌شود، از مرز دانش اتفاق می‌افتد، به طوری که تا اواسط دوره قاجار نزدیک به 2200 سفرنامه داریم که اروپایی‌ها از سفرهایشان به ایران نوشتند. همان‌طوری که اشاره شد به ایجاد سفارتخانه‌هایی در ایران که از انگلیسی‌ها شروع شد. اگرچه سفر برادران شرلی به ایران دوره صفویه ناکام ماند، اما شاردن فرانسوی از طرف انگلستان به ایران می‌آید و چندین سال در ایران می‌ماند و 14 جلد کتاب درباره خلقیات و روحیات ایران می‌نویسد.

وی افزود: درست است که سفرنامه شاردن یک اثر علمی و ارزشمند به شمار می‌آید و هنوز هم ما از آن استفاده می‌کنیم، اما به قدری اطلاعات و محتوای کتاب قوی و دقیق است که افراد دیگری هم می‌توانستند استفاده کنند. لذا به ذهن من نه همه ایران‌شناسان و سیاحان بلکه تعدادی از آنها برای ماموریتی به ایران سفر می‌کردند که با نوشتن سفرنامه‌ها، در واقع گزارش‌های رسمی برای دولت‌های انگلیس و بعدها فرانسه و روسیه باشد.

کارشناس تاریخ معاصر ادامه داد: اگر اشتباه نکنم در یکی از سفرنامه‌های روسی که جزء یک هیئت نقشه‌برداری به ایران آمدند، وقتی داشتم اوراق سفرنامه مربوط به شهر خودم، بروجرد را می‌خواندم، به تپه‌ای اشاره می‌کند که این تپه در شهر قرار دارد، بعد از شرح موقعیت شهر به تپه که می‌رسد، می‌گوید اگر یک عراده توپ بر تپه بگذاریم، می‌توانستیم کل شهر را تحت کنترل خودمان داشته باشیم. با اشاره به این مطلب می‌خواهم بگویم از آن موقع در حال تهیه مطالب و گزاره‌هایی برای تسلط بر ایران به دولت‌های متبوع خودشان هستند.

غلامرضا عزیزی گفت: بعد از این سیاحان، شاهد سفرهای هیات‌های تبشیری به ایران هستیم، هیات‌هایی که شاید بخواهیم این‌گونه به آنها نگاه کنیم که به ایران سفر کردند تا شاید مسیحیت را در ایران رواج دهند، در واقع آنها وارد یک کشور غیرمسیحی می‌شدند و قصد داشتند که مسیحیت را در میان غیرمسیحیان رواج دهند و مسیحیان را به دولت انگلیس وصل کنند، به شکلی که بعدها برخی افراد وابسته از طریق باشگاه‌های فراماسونری آموزش می‌دیدند، به شکلی وارد عمل می‌شدند که امروز به آن ماموریت‌های نیابتی می‌گوییم و در این ماموریت‌ها به نفع کشور دیگری انجام وظیفه می‌کردند. لذا نمی‌توانیم از استعمار انگلیس صحبت کنیم بدون این‌که پیش درآمد شناختشان را نگاه نکنیم.

وی افزود: بریتانیا سه دوره استعمار را طی کرد، استعمار سنتی را در واقعه هرات می‌توانیم ببینیم، وقتی شروع حمله کردن به ایران می‌کند یا دست به تصرف بوشهر می‌زند که همین روز در تقویم، روز مقاومت ملی در برابر استعمار نام گرفته است. در ادامه نیروی پلیس جنوب را سرپرسی سایکس تاسیس و در آنجا نیرو مستقر می‌کند یا در اواخر قاجار که از طریق استعمار نو وارد می‌شوند و شروع به تربیت افرادی از ایادی خودشان می‌کنند، افرادی که برای یادگیری علوم و فنون به فرنگ می‌رفتند، اما به عنوان طرفدار انگلیس به کشور برمی‌گشتند و به ماموران انگلیس تبدیل می‌شدند.

کارشناس تاریخ معاصر در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: در دوره جدیدتر که به دوران استعمار فرانو معروف است که آنها روش‌هایشان را تغییر دادند. هر کدام از دوره‌های استعمار را که بررسی کنیم، حال به این پرسش برمی‌گیردیم که چرا استعمار توانست در کشور ما ریشه بدواند؟ در پاسخ باید اشاره کنم در دوره جدید و با کشف نفت ایران به عنوان یک گنجی بود که ابتدا سدی در برابر حمله روس‌ها به هندوستان بود و از طرف دیگر به دلیل دارا بودن منابع غنی ثروتی برای انگلستان به شمار می‌رفت که باید از آن بهترین بهره را برد. لذا انگلیس برای دستیابی به اهداف خود تلاش کرد با ایجاد حکومت‌های ضعیف در ایران سلطه خود را حفظ کند.

مرتبط با این خبر

  • مردم عراق و سوریه و لبنان، عزت و آزادی خود را از امام(ره) دارند

  • سوغات سفر بن سلمان به فرانسه؛ دسیسه های پشت پرده برای بازگشت استعمارگرایانه فرانسوی ها

  • این ملت با وابستگی به استعمار نسبت معکوس دارد

  • نزدیک شدن به اروپایی‌ها یعنی فراهم شدن زمینه ضربه و نفوذ

  • برای رهایی از عوامل نفوذ نباید فقط شعار داد

  • عزت طلبی ایرانیان ریشه در فرهنگ دینی و ملی دارد

  • ادبیات آئینی با الهام از انقلاب موجب بازآفرینی مفاهیم حق طلبی شد

  • کارشناسان بر اشعار سخیف آئینی نظارت کنند

  • حضور استعمارگران باعث افول قدرت ایران در منطقه شد!

  • شعار نه شرقی و نه غربی، بازگشت ایرانی به هویت خویش است