گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

كارشناس ارتباطات و رسانه: پیام‌رسان‌های داخلی نتوانستند خلا شبکه‌های اجتماعی خارجی را پر کنند

مرتضی بهنام گفت: کارشناسان در مجموع معتقدند نحوه اطلاع‌رسانی افزایش قیمت بنزین درست نبود و این نوع افزایش قیمت خشونت و هیجان را در جامعه رقم زد و به عبارتی عاری از پیوست رسانه‌ای و اجتماعی بود.

1398/09/04
|
09:00
|

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی ابعاد نقش آفرینی راهبرد رسانه‌های ضد انقلاب در چارچوب تروریسم رسانه‌ای و تشدید همزمان بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی در کشور) با حضور دکتر مرتضی بهنام، کارشناس ارتباطات و رسانه روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

مرتضی بهنام در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: اتفاقاتی که پس از افزایش قیمت بنزین روی داد، بخشی از آن ناشی از مطالبات به حق مردم است که تا حدی مسئولان آن‌را تائید کردند. لذا ما نیاز داشتیم که مسئولان با شفافیت با مردم سخن بگویند و پاسخگو باشند. اگرچه کارشناسان در مجموع انتقاداتی دارند که نحوه اطلاع‌رسانی افزایش قیمت بنزین درست نبود و این نوع افزایش قیمت خشونت و هیجان را در جامعه رقم زد و به عبارتی عاری از پیوست رسانه‌ای و اجتماعی بود.

وی افزود: بسیاری از کارهای ما در کشور به شکلی است که متاسفانه پیوست اجتماعی ندارد. به هر حال این نوع رویکرد باعث شد که هزینه زیادی به کشور تحمیل شود، حال دولت درصدد بود با افزایش قیمت بنزین برخی هزینه ها را سامان دهد، اما با نوع رویکردی که در این موضوع پیش گرفت، باعث شد که طی یک هفته گذشته نه تنها نتواند هزینه‌ها را مدیریت کند، بلکه هزینه بسیار زیادی برای کشور به بار بیاورد. لذا در این شرایط بد اقتصادی هزینه سرباری از وضعیت و شرایط و نحوه اعلام افزایش قیمت بنزین برای دولت در پی داشت.

کارشناس ارتباطات و رسانه ادامه داد: از طرفی جریان رسانه‌ای غرب از قبل خود را آماده کرده بود، بلادرنگ مدیریت رسانه‌ای این جریان را به عهده گیرد. نباید فراموش کنیم جمعه گذشته جریان‌های معاند بلافاصله مدیریت رسانه‌ای جریان اعتراضات ایران را به عهده گرفتند! دشمن چگونه مدیریت جریان اعتراضاتی که به اغتشاش منجر شد را بر عهده گرفت؟ جایی که ما مدیریت رسانه‌ای نکنیم مطمئنا دیگری مدیریت رسانه را به عهده می‌گیرد. من همیشه انتقادم به این است که آیا ما به لحاظ مدیریت رسانه‌ای توانستیم کاری بکنیم؟ من امیدوارم روزی را متصور شویم که در شرایط بحرانی هیچ ابزار ارتباطی و رسانه‌ای را قطع نکنیم و بتوانیم مدیریت بحران داشته باشیم.

مرتضی بهنام گفت: آیا نباید قبل از افزایش قیمت بنزین برنامه‌ای برای چنین وضعیتی داشته باشیم؟ از همین امروز باید برای نوروز 99 پیش‌بینی کنیم که چنین چالش‌هایی را خواهیم داشت. این کار سختی نیست، وقتی این همه کارشناس رسانه و ارتباطات در کشور وجود دارد، باید با آنها مشورت کرد و به قولی برای برنامه آینده پیوست رسانه‌ای تهیه نمود. لذا تصور می‌کنم نبود ارتباطات رسانه‌ای مناسب و مطلوب باعث به وجود آمدن چنین شرایطی پس از افزایش قیمت بنزین شد. در حالی که مسئولان باید قبل از این‌که برنامه و حرکتی انجام دهند و در هنگام انجام آن باید بتوانند مردم را اقناع کنند که متاسفانه چنین امری درباره افزایش قیمت بنزین رخ نداد.

وی افزود: در یک هفته گذشته به عنوان یک کارشناس رسانه پیام‌رسان‌های داخلی را امتحان کردم و رویکرد و کارآیی آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار دادم. با این بررسی متوجه شدم واقعا ناکارآمدی سیستم شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی مکملی بر این ماجرا شد، وقتی پیام‌رسان‌های خارجی را قطع کردیم، آیا پیام‌رسان‌های ایرانی که تعدادشان هم زیاد است، توانستند خلا آنها را جبران کنند؟

کارشناس ارتباطات و رسانه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: در حالی پیام‌رسان‌های خارجی قطع شد که پهنای باند کم شده و مصرف اینترنت کاهش پیدا کرد، اما وقتی یک سایت داخلی را باز می‌کردید، به راحتی و سرعت باز نمی‌شد و این وضعیت به چالش‌ها کمک می‌کرد و مردم تصور می‌کردند که چه خبر است و واقعا اتفاقات خیلی عجیبی در حال رخ دادن است. گویا سیستم و دولت به مردم به درستی موضوع را نمی‌گویند و طبیعتا مردم تبدیل به مردم مطالبه‌گر می‌شوند.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی