گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس: دشمنان در جنگ نرم بر جنبه‌های روانی و فکری تأثیر می‌گذارند

حیدری بنی در رادیو گفت‌وگو بیان کرد: دشمن در جنگ نرم بر جنبه‌های روانی، شخصیتی و همچنین فکری یک جامعه یا گروه کوچک تر اثر می گذارد.

1399/12/25
|
13:24
|

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت وگو با موضوع تبیین و بررسی رسالت افسران جنگ نرم در فضای مجازی و با حضور دکتر زهره حیدری، بنی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به روی آنتن رفت.

زهره حیدری بنی در ابتدا به تفاوت های جنگ نرم و سخت پرداخت و گفت: جنگ نرم در برابر جنگ سخت قرار می گیرد؛ جنگ سخت یک چهره خشن و عریان از قدرت محسوب می شود که دیگران را وادار می کند موضع خود را تغییر دهند.

وی با اشاره به اینکه جنگ نرم برای نخستین بار توسط «جوزف نای» در دهه 80 میلادی وارد مباحث سیاسی و بین الملل کرد، اظهار کرد: قدرت در حقیقت توانایی تاثیرگذاری بر روی دیگران جهت به دست آوردن پیامد مطلوب بدون استفاده از ابزارهای خشن و سخت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این موضوع که در جنگ نرم بر جنبه های روانی و شخصیتی و همچنین فکری یک جامعه یا گروه کوچک تر اثر گذاشته می شود، اظهار کرد: البته جنگ نرم دارای یک تعریف واحد نیست که مورد پذیرش همگان باشد و ممکن است هر فرد یا اندیشمند نگاه متفاوتی داشته باشند. بنابراین افراد و دولت های مختلف از جنبه های گوناگون به جنگ نرم نگاه می کنند.

وی تصریح کرد: در برخی تعریف ها مرز بین جنگ نرم، عملیات روانی، قدرت و تهدید نرم مشخص نیست زیرا امکان دارد همه این مفاهیم در یک گفتمان قرار بگیرند. جنگ نرم قدرت بازی در قلب و اذهان عمومی را دارد و کسانی در این جنگ موفق هستند که بتوانند قلب یک جامعه را از طریق مهندسی کردن افکار عمومی به دست بیاورند.

حیدری بنی با اشاره به تعریف جوزف نای از جنگ نرم گفت: در قدرت نرم، مهندسی کردن و به دست آوردن قلوب افراد جامعه اهمیت دارد. هر گونه اقدام روانی و تبلیغاتی که هدف آن تحت تأثیر قرار دادن جامعه باشد در جنگ نرم تعریف می شود و عمده تفاوت آن با جنگ سخت عدم درگیری و استفاده نکردن از سلاح است زیرا در جنگ نرم گفتمان یک جامعه تحت تأثیر قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس شناخت از جوامع را ملاک اصلی در ورود به جنگ نرم دانست و عنوان کرد: کسانی که در این حوزه ورود می کنند کاملاً بر احساسات، فرهنگ ها، اعتقادات و رسوم جامعه آگاه هستند و بر اساس یک روانشناسی اجتماعی اقدام می کنند و به همین جهت افسران جنگ نرم کار مهمی در این زمینه برای مقابله با این موضوع دارند.

وی افزود: دشمنان تبلیغات گسترده خودشان را بر اساس برنامه های احساسی، فرهنگی و آدابی در جامعه تزریق می کنند تا جامعه هدف خواستار و خریدار افکار دشمنان شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی