صبح و گفت‌وگو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

نقصان زنجیره‌ ارزش خودرو بدلیل بی‌عرضگی مدیران ایران‌خودرو و سایپاست

دبیر انجمن واردات خودرو در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: زنجیره ارزش خودرو به شدت پایین است که به دلیل بی عرضگی مدیرانِ دو خودروسازِ ماست.

1401/02/26
|
09:40
|

مهدی دادفر در پاسخ به "صبح وگفتگو" در خصوص واردات خودرو اظهار کرد: ما انتظار داشتیم هیئت دولت روز گذشته این موضوع را تصویب کنند.

وی با بیان این که در گذشته مخالفت صد در صدی وجود داشت و امروز برای واردات نیت کرده اند، افزود: حتی اگر از فردا صبح واردات آزاد شود، حداقل تا شهریور طول می کشد تا این مسئله اجرایی شود.

دادفر در رابطه با وضعیت پیش روی واردات خودرو اظهار کرد: راهکار دور زدن تحریم وجود دارد و بنده تاکید دارم قرار نیست طلب های حاصل از فروش میعانات گازی یا نفت را بفروشیم و با آن خودرو وارد کنیم.

وی چنین رویه ای را اشتباه محض و خیانت به کشور دانست و خاطرنشان ساخت: با دیگر اقلام صادراتی که با آن ها ارز وارد کشور می شود، می توان اقدام به واردات خودرو کرد.

ضمن این که تمهیداتی اندیشیده اند که اگر این چنین خودرو وارد کشور شود، می توان آن را به صنعت خودروسازی وارد ساخت. یعنی اگر کالایی صادر شود و وجهی به دست آید که بر اساسِ آن خودرویی وارد کشور شود و به فروش رسید، وجوه حاصله باید به کارخانه های قطعه سازی یا تولیدات مرتبط با زنجیره ارزش خودرو صرف شود.

دادفر در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: مهم این است که آقایان بعد از 4 سال به این نتیجه رسیدند که واردات بخشی از تنظیم بازار است و بنده معتقدم باید به شدت روی واردات خودرو حساب باز کنیم.

وی اضافه کرد: زنجیره ارزش خودرو به شدت پایین است که به دلیل بی عرضگی مدیرانِ دو خودروسازِ ماست. مگر بازار گشایی مجانی صورت می گیرد؟ خودروسازان خارجی با تلاش وارد بازار دیگر کشورها شده اند.

همچنین حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط با این بخش خبری تحلیلی در رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه واردات خودرو در حال تدوین آئین نامه است، گفت: از اعضای کمیسیون و کارشناسان کمک گرفته می شود.

وی افزود: نگاه مبنی بر رنج قیمتی 7 تا 20 هزار دلار می باشد تا خودروهایی در این محدوده وارد کشور شود.

حسینی کیا با بیان این که از ابتدای انقلاب تا امروز صنعت خودرو رشد داشته ولی در تراز نبوده است، گفت: امروز قطعه سازان به خارج کشور صادرات دارند ولی نیاز ما با تولیدات، برابر نیست.

در ادامه حسن قرئی، معاون مطالعات استراتژیک و تکنولوژی اطلاعات گروه سایپا با بیان این که هنوز آئین نامه مشخصی برای واردات خودرو ابلاغ نشده و در هفته آینده بر اساس صحبت وزیر، کارهایی صورت می گیرد، افزود: اطلاعاتی غیر منسجم به گوش می رسد.

وی معتقد است اندازه صادرات یک قطعه خودرو 200 میلیون دلار است که کفاف واردات خودرو را نمی دهد.

به گفته قرئی ارقام 200 یا 300 میلیون دلار حجم مناسبی برای واردات نیست؛ ضمن این که نباید انتظار را قبل از واردات، از این رویه بالا برد.

وی یادآور شد: وقتی زمزمه های خروج امریکا از برجام شنیده می شد، مردم خودرو را یک کالای سرمایه ای در نظر گرفتند و به سمت بازار هجوم بردند. امروز هم باید عوامل تنظیم بازار را در نظر بگیریم.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو