صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

معاون دفتر دبستان وزارت آموزش و پرورش با اظهار به اینکه برنامه تدبیر یک برنامه جدید و طرح جدید نیست، گفت: برنامه تدبیر به مدیران کمک کند تا فعالیت ها و اقدامات مدارس در راستای اهداف کلان آموزش و پرورش باشد.


برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت و گو با موضوع جایگزینی طرح تدبیر در سال جدید تحصیلی بجای طرح تارا و با حضور دکتر مرتضی شکوهی معاون دفتر دبستان وزارت آموزش و پرورش و دکتر ابراهیم سحرخیز معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

دکتر مرتضی شکوهی در آغاز با اشاره به سیاست های وزارت آموزش و پرورش در حوزه مدیریت مدارس توسط مدیران یادآور شد: بعد از اینکه وزارت آموزش و پرورش تقویت مدیریت مدرسه ای را یکی از سیاست های اصلی خودش اعلام کرد معاونت های آموزش ملزم شدند تا در ارتباط با این سیاست برنامه عملیاتی تنظیم کنند.

وی افزود: در گام اول به کمک معاونت آموزش ابتدایی و معاونت متوسطه مجموعه ای را تحت عنوان تعالی مدیریت مدرسه تنظیم کردیم و یکسال هم آن را اجرا کردیم اما در فرآیند اجرا مدیران مدارس ابتدایی نظرشان بر این بود که ما نیازمند توجه به ویژگی ها و اقتضائات دوره ابتدایی هستیم و بعضی از مواردی که در برنامه تعالی پیش بینی شده خیلی با ویژگی ها و شرایط مدارس ابتدای هماهنگی ندارند به همین مناسبت یک چارچوبی تحت عنوان چارچوب برنامه تبدیل که راهنمای مدیر مدرسه در ارتقای کیفیت فعالیت های مدرسه است، تنظیم شد.

معاون دفتر دبستان وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هم برنامه تدبیر و هم برنامه تعالی هردو به دنبال بهبود مدیریت مدرسه هستند، گفت: این دو برنامه از لحاظ ماهیتی خیلی تفاوتی ندارند و فقط از بعد اجرایی تفاوت هایی را دارند که برنامه تعالی مدیریت مدرسه بیشتر با ویژگی ها و شرایط مدارس دوره متوسطه هماهنگی و هم سویی بیشتری دارد.

وی با اظهار به اینکه برنامه تدبیر یک برنامه جدید و طرح جدید نیست، تصریح کرد: بلکه این برنامه چارچوبی است که توسط خود مدیران منتخب مدارس از استان های کشور، تعدادی از کارشناسان، صاحب نظران و افرادی که در حوزه ستاد مسئولیت برنامه ریزی دارند، تنظیم شده و هدف عمده اش این است که می خواهد به مدیر کمک کند تا مجموعه فعالیت ها و اقداماتی که در مدارس قرار است انجام بگیرد در راستای اهداف و برنامه های کلان آموزش و پرورش باشد.

شکوهی تاکید کرد: برنامه تدبیر چارچوبی در اختیار مدیر است که کمک می کند مدیر، برنامه عملیاتی سالانه خوبی به کمک مجموعه عوامل انسانی خود تنظیم کند و جاهایی که احساس می کند مدرسه اش نیاز به اقدامات و فعالیت های بیشتری است تا آن را بهبود ببخشد با کمک منابع و امکاناتی که در اختیار دارد پیش ببرد.

وی ادامه داد: عمده ترین تاکیدش هم به ظرفیت های درونی مدرسه، توانمندی های مجموعه عوامل انسانی است و کمتر توجه مدیر را به خارج از مدرسه معطوف می کند.

در ادامه دکتر ابراهیم سحرخیز با بیان اینکه باید به دنبال این باشیم تا بحث مدیریت در مدارس را با توجه به مفاد آموزشی راهبری تغییر دهیم، تصریح کرد: یعنی مدیر مدرسه در کنار مشارکت جدی معلمین و دانش آموزان می تواند شروع کننده و ارتقا بخش بهره وری و کیفیت در آموزش و پرورش باشد.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: متاسفانه در گذشته و الان هم در برخی از مدارس به دلیل مشکلات مالی، منابع انسانی، محدودیت فضا وجود دارد و یا تراکم قابل توجهی از دانش آموزان در کلاس، مدیر فقط مسئول رتق و فتق کننده امور جاری مدرسه شده بود اما امروز نیازمند تعالی در مدیریت که رکن رکین اداره مدرسه است می باشیم.

مرتبط با این خبر