صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

مدیر خودروی بیمه ایران: در قانون جدید ثالث؛ حق بیمه را تعدیل کرده یا حقوق دارنده وسیله نقلیه را به شدت پر رنگ دیده است

مدیر خودروی بیمه ایران گفت: در گذشته مالک یا دارنده خودرو با یک حادثه کل تخفیفات بیمه را از دست می داد اما الان چنین نیست و بصورت پلکانی تخفیفات دارنده وسیله نقلیه را از مسیر برمی دارد. ازطرفی به خودروهای صفر کیلومتر پنج درصد تخفیف می دهد.

1396/08/16
|
11:38
|

برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع جزئیات گران شدن بیمه برای رانندگان متخلف و با حضور سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی راهور ناجا و عباس فراشیان مدیر خودروی بیمه ایران به روی آنتن رفت.

عباس فراشیان در آغاز به ضریب نفوذ بیمه در کشور اشاره کرد و گفت: از خودروهایی که در جامعه در حال تردد هستند، تنها 13 درصد دارای پوشش بیمه ای شخص ثالث هستند. البته در قانون پیش بینی شده که پلیس راهور باید خودروهایی که فاقد بیمه نامه هستند، متوقف کند و بعه پارکینگ هدایت کند تا بار معضلات اجتماعی که گریبانگیر جامعه است به نوعی کاهش دهد.

وی با اشاره به قانون جدید ثالث، خاطرنشان شد: کار کارشناسی بسیار خوبی از طریق حوزه های کارشناسی صنعت بیمه و در راس آن بیمه مرکزی و علی الخصوص کمیسیون اقتصادی مجلس، بازنگری دقیقی را در قانون جدید ثالث که مصوب سال 95 است، کرده اند.

مدیر خودروی بیمه ایران افزود: زمانیکه این قانون در سال 95 ابلاغ شد، باید برای حدود 16 ماده از این قانون آیین نامه اجرایی تعریف می شد، یکی از آیین نامه هایی که می تواند گره بسیار خوبی را در مسیر دارندگان وسیله نقلیه بر دارد ماده 18 آیین نامه بود. این ماده حدودا 20 روز است که آیین نامه اش ابلاغ شده است.

وی با رد گران شدن بیمه برای رانندگان متخلف در قانون جدید ثالث، تصریح کرد: این قانون گران نشده بلکه جنبه های بازدارندگی و اجتماعی این قانون به شدت پر رنگ است و روح حمایتی اش هم به همین ترتیب. در آیین نامه اجرایی ماده 18، در خیلی از جاها حق بیمه را تعدیل کرده یا حقوق دارنده وسیله نقلیه را به شدت پر رنگ دیده است.

فراشیان ادامه داد: در گذشته مالک یا دارنده خودرو با یک حادثه کل تخفیفات بیمه را از دست می داد. امروز قانونگذار گفته با یک حادثه مالی 20درصد تخفیفات از بین می رود، دو حادثه 30 درصد، حادثه جانی 30 درصد و بصورت پلکانی تخفیفات دارنده وسیله نقلیه را از مسیر بر می دارد.

وی با بیان اینکه به خودروهای صفر نیز بیمه تعلق خواهد گرفت، گفت: یک جنبه حمایتی دیگری که قانونگذار از دارندگان وسیله نقلیه دارد بحث خودروهای صفر کیلومتر است، در قانون گذشته برای خودروهای صفر کیلومتر تخفیفی وجود نداشت اما امروز پنج درصد از ابتدا برایش تخفیف می دهد.

در ادامه سرهنگ محمد ترحمی اظهار داشت: وسایل نقلیه که مطرح می شود اعم از موتور سیکلت و خودرو است. البته 95 درصد خودروها دارای بیمه هستند.

وی در رابطه با بیمه بودن موتور سیکلت ها عنوان کرد: در مورد موتور سیکلت ها موضوعی که الان بیمه مصداق عمل قرار می دهد آماری است که قابل اتکا نیست یعنی تعداد موتور سیکلت هایی که در سال شماره کردیم تا به امروز حدود یازده میلیون موتور سیکلت است، الان همه موتور سیکلت ها فعال نیستند و تعدادی از آنها در سال های گذشته اوراق شدند. همین الان حدود یک میلیون موتور سیکلت در پارکینگ ها توقیف هستند و تعدادی از موتور سیکلت ها برای خانواده های روستایی است که بعضا دو یا سه موتور دارند و این غیر فعال ها هستند که بیمه نمی شوند. بنابراین ما باید آماری از موتور سیکلت هایی ارائه دهیم که فعال هستند و بعد بگوییم چند درصد آنها بیمه هستند.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی راهور ناجا شاخص رشد تصادفات را نسبت به سال 84 کاهشی مطرح کرد و گفت: شاخص رشد تصادفات در سال 1384، 111.4 درصد رشد داشت ولی اکنون تعداد تصادفات حدود 12هزار نفر نسبت به عدد مطلق سال 84 کاهش پیدا کرده و اگر آن رشد ادامه پیدا نمی کرد ما الان شاهد 94 هزار نفر فوت در سال می بودیم. البته فوت یک نفر هم زیاد است.

وی با ابراز تاسف از اینکه روزی 43 نفر را در تصادفات در ایران از دست می دهیم، افزود: روزی 910 نفر مجروح می شوند و تعدادی زیادی از این افراد جزو آسیب ها و ضایعات نخاعی می شوند و حدود 7 درصد تولید ناخالص ملی صرف تصادفات در ایران می شود و این به اندازه تحمیل یک جنگ تمام عیار نظامی تلفات و آسیب می دهیم.

سرهنگ ترحمی با بیان اینکه رفتارهای خطرساز 50 هزار نفر، 300 هزار نفر را در سال مجروح و زخمی و روانه بیمارستان می کند، اظهار داشت: این رفتارهای پر خطر توسط قانونگذار در قالب 20 رفتار مشخص احصا شده است.

در قانون رسیدگی به تخلفات، ماده 7 می گوید اگر کسی این 20 تخلف را مرتکب شود علاوه بر جریمه اش که بیشتر است باید به وی نمره منفی هم اختصاص پیدا کند.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو