صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه باید کیفیت تولید و خدمات پس از فروش خود را افزایش دهند. از سوی دیگر فروشنده نیز باید توجیه باشد که از صنایع داخلی حمایت کند.

برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع آشپزخانه ایرانی در تصرف کالاهای خارجی ، با حضور فریدون نصیری رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه و دکتر حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

دکتر حمید گرمابی در آغاز با تاکید بر تولید با کیفیت و ارزان در حوزه لوازم آشپرخانه گفت: برای این مهم نیازمند بسترهایی هستیم که در حال حاضر موجود نیست.

متاسفانه هزینه پول در ایران و همچنین نرخ بهره بانکی بالا است و در کنار اینها مالیات و بیمه هزینه های سرباری هستند که روی هزینه تمام شده را زیاد می کند و در نهایت تولیدکننده ایرانی در مقابل تولیدکننده چینی دچار مشکل می شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر تولیدکننده خرد در حوزه لوازم آشپزخانه زیاد داریم و تولیدکننده بزرگی که تبدیل به یک برند شده باشد و مردم به آن اعتماد کنند، نداریم.

متاسفانه یک فرهنگ در میان بعضی از قشرهای جامعه درباره بهتر بودن کالای خارجی نسبت به کالای ایرانی وجود دارد که در این زمینه باید با فرهنگ سازی کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه باید کیفیت تولید و خدمات پس از فروش خود را افزایش دهند. از سوی دیگر فروشنده نیز باید توجیه باشد که از صنایع داخلی حمایت کند. در کنار این موارد، رادیو و تلویزیون می تواند تاثیر زیادی کند.

وی درباره دیگر عوامل تمایل مردم به خرید لوازم خانگی داخلی عنوان داشت: بهره وری در صنایع تولید لوازم آشپزخانه پایین است و شاهد هستیم آنهایی که دارای بهره وری بالایی هستند می توانند صادرات انجام دهند.

در ادامه فریدون نصیری با بیان اینکه باید در چند بخش موضوع تولید لوازم آشپزخانه را بررسی کنیم، اظهار داشت: نخست مصرف کنندگان هستند که نقش کلیدی را ایفا بازی می کنند. مصرف کنندگان باید با درک درستی از آینده و عرق ملی نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام کنند. وقتی کالای خارجی را می خریم، پول را از کشور خارج می کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دوم تولید کنندگان هستند. امروز در دنیا، کارخانه ها را با برندشان و نه تولید و محصول شان ارزیابی می کنند؛ شاید ده درصد از ارزش یک شرکت، محصول تولیدی اش باشد و 90 درصد آن برند است. دلیل اینکه تولیدات ایران برند نشده، این است که تولیدکنندگان ایرانی خرد و نه بزرگ هستند.

رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه درباره صادرات نیز اظهار داشت: صادراتی در حوزه لوازم آشپزخانه انجام می شود اما این صادرات اصلا قابل توجه نیست و کالاهایی که وارد می کنیم قطعا بسیار بیشتر از کالاهای صادراتی است.

مرتبط با این خبر

  • قانونی که به دلیل بلندپروازی قابلیت اجرا ندارد!

  • آموزش مهارت های زندگی مورد توجه نظام آموزشی کشور نیست

  • حمایت مجلس از تولیدات رایانه ای برای رشد اشتغالزایی

  • تاثیرکمرنگ شدن امربه معروف و نهی از منکر بر افزایش وقوع جرم

  • شرایط امروز اقتضا می کند تعهدات برجامی را انجام ندهیم

  • زندگی عشایر باید اقتصادی شود

  • آمارهای اشتغال با واقعیات جامعه فاصله زیادی دارد

  • تعامل سازنده و موفق فرهنگ ها و قومیت های مختلف در ایران

  • کارگران باید از امنیت شغلی مناسب برخوردار شوند

  • مردم و سه قوه حمایت از کالای ایرانی را در اولویت قرار دهند