صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

وزیر اسبق وزارت ارتباطات گفت: مهاجرت به پیام رسان های داخلی به معنی مخالفت با انحصار است زیرا تلگرام الان تبدیل به معضل اقتصادی و اجتماعی شده است.

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع تلگرام و با حضور دکتر رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی و وزیر اسبق وزارت ارتباطات و دکتر محمد صادق افراسیابی رئیس انجمن سواد رسانه ای کشور به روی آنتن رفت.

رضا تقی پور در آغاز با بیان اینکه باید انحصار تلگرام شکسته شود و توسط پیام رسان های داخلی جایگزین شود، اظهار کرد: البته وقتی از باید استفاده می کنیم به معنی تحکم نیست اما تلگرام بر تعهدات قوانین جمهوری اسلامی ایران پای بند نبوده است. امروز بعد از چهار سال شاهد هستیم میزان فساد در این فضا چقدر زیاد شده است و بارها مراجع اعلام کرده اند، جرائم در این حوزه به دلیل عدم همکاری سازندگان، قابل پیگیری نیست.

وی درباره دیگر دلایل ضرورت حذف انحصار تلگرام اظهار کرد: تاکنون سازنده تلگرام، هیچ تعهدی درباره حفاظت از اطلاعات مردم ارائه نکرده است. اخیرا نیز سیستم اداری تلگرام به امارات که در نزدیکی ایران قرار دارد، منتقل شده است. همچنین از نظر ساختار سهامداری و هویت مدیران واقعی، هیچ شناختی از این افراد نداریم یعنی تلگرام باید اعلام کند از چه کسانی پول می گیرد.

عضو شورای عالی فضای مجازی به راه اندازی پول مجازی توسط تلگرام اشاره کرد و عنوان داشت: اگر چنین اتفاقی بیافتد مشکلات اقتصادی بیشتری گریبان مردم را خواهد گرفت زیرا سرمایه زیادی از کشور خارج خواهد شد.

وزیر اسبق وزارت ارتباطات با بیان اینکه موضوع کسب و کارها در تلگرام به شدت مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: مهاجرت به پیام رسان های داخلی به معنی مخالفت با انحصار است زیرا تلگرام الان تبدیل به معضل اقتصادی و اجتماعی شده است. پیام رسان های داخلی باید پروتکل هایی از جمله آمادگی برای پذیرش کسب و کارها را آماده کنند و صاحبان کسب و کارها نیز نرم افزارهایشان را مطابق برنامه های داخلی ایجاد کنند.

در ادامه محمد صادق افراسیابی با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی یک عملیات روانی علیه شبکه های اجتماعی داخلی دارد اتفاق می افتد، اظهار کرد: در چنین شرایطی، شبکه های اجتماعی داخلی گذشته از سرمایه و امکانات، باید بر دو حوزه تاکید کنند؛ نخست زیر ساخت فنی و دوم رسانه، ارتباطات و برندسازی است. باید روی این موضوع دقت زیادی کنند و کار را پیش ببرند.

وی اضافه کرد: تلگرام اگر به این مرحله رسیده است، از تکنیک های اغنایی استفاده کرده است. زمانی که تلگرام آمد، قابل رقابت با واتس اپ نبود اما مردم تحت تاثیر گفتمانی که در افکار عمومی کشور حاکم شد، ترجیح دادند از تلگرامی استفاده کنند که مزایای خاصی نداشت.

رئیس انجمن سواد رسانه ای کشور درعین حال خاطرنشان کرد: در سال های گذشته کسب و کارهای زیادی روی تلگرام ایجاد شده است. برای مهاجرت از پیام رسان خارجی به داخلی باید این موضوع را در نظر گرفت و نباید کسانی که چندین سال در این شبکه اجتماعی کار کرده اند و سرمایه جمع کرده اند، آسیب ببینند. باید از اپلیکیشن هایی مانند هات گرام کمک بگیریم. بخشی از مقاومتی که در افکار عمومی می بینیم به دلیل نگرانی از خودشان است یعنی اینها نگران کاری هستند که چند سال برایشان زحمت کشیده اند. در چنین شرایطی، پژوهشگران باید این مسئله را بررسی کنند.

مرتبط با این خبر

  • تلگرام ابعاد منفی فرهنگی را رواج می دهد

  • نقض حریم خصوصی کاربران در تلگرام های غیر رسمی

  • طرح جدید مجلس برای فیلترینگ نسخه های تلگرام

  • فضای برخی پیام‌رسان‌ها، موجب تضعیف وحدت ملی کشور است

  • محافظت از جوانان در فضای مجازی همانند فضای فیزیکی بر عهده حاکمیت است

  • 43 درصد جرائم مرتبط با شبکه های اجتماعی و تلگرام است

  • قطع تلگرام منجر به سرازیر شدن میلیونها دلار به جیب دلالان شد!

  • تلگرام به اولین رسانه ی کشور تبدیل شده است

  • اقتصاد جاری در تلگرام زیر زمینی است

  • مختصات عملیاتی یک جامعه همواره در جنگ شناختی کشف می شوند