صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

پدر اورژانس اجتماعی ایران: آموزش و پرورش باید تفکر اجتماعی را در خود نهادینه کند

موسس اورژانس اجتماعی گفت: آموزش و پرورش باید تفکر اجتماعی را در خود نهادینه کند و این تفکر فقط در غربالگری و تست و برگزاری آزمون های مهارتی نیست.

1397/03/20
|
10:20

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع ایجاد فوریت های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش و با حضور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و تربیتی وزیر آموزش و پرورش و دکتر سید حسن موسوی موسس اورژانس اجتماعی و رئیس انجمن مددکاران ایران روانه آنتن شد.

سید حسن موسوی با اشاره به کارکردهای مدرسه گفت: ما با محیطی مواجه هستیم که با سه ضلع دانش آموزان، اولیا مدرسه و اولیای خانه و حداقل 12 سال ارتباط دارد.

وی با اشاره به سیاست های کلی آموزشی بیان داشت: چند بخش از این سیاست ها مرتبط با حوزه مهارت های اجتماعی و زندگی و آسیب های اجتماعی است که ضمن ارزیابی چگونگی اجرای این سیاست ها، می بینیم تفکر اجتماعی در قالب سیاست های کلی نیامده است.

موسس اورژانس اجتماعی تاکید کرد: باید بپذیریم، آموزش و پرورش به افزایش سواد اجتماعی دانش آموزان کمک می کند. فراموش نکنیم دانش آموز باید علاوه بر مهارت علمی، سایر مهارت ها را هم فرا بگیرد. نه به این منزله که جای خانه را بگیرد؛ بلکه باید حس اینکه مدرسه فقط محل محفوظات نیست، کمک کند تا مهارت های دیگر را هم بیاموزد.

وی افزود: آموزش و پرورش چاره ای ندارد جز اینکه تفکر اجتماعی را در خود نهادینه کند و این تفکر فقط در غربالگری و تست و برگزاری یک دوره آزمون های مهارتی یک ساعته و دو ساعته نیست.

همچنین علیرضا کاظمی با بیان اینکه تربیت اعم از تربیت علمی و غیر علمی است، گفت: یکی از پیش مقدمه های تربیت درست تمام ساحتی، شناخت دانش آموزان است، معلم و پدر و مادر زمانی موفق هستند که دانش آموز و فرزند را بطور کامل بشناسند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در آموزش و پرورش طی سال های گذشته اتفافات خوبی رقم خورده است، اظهار داشت: ما به منظور شناخت علمی و همه جانبه دانش آموزان در ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و رفتاری در دو سال گذشته آزمون سلامت روانی و رفتاری را برگزار می کنیم که پیش مقدمه تربیت است و زمینه ای در سال های آینده ایجاد خواهد شد که کلا بنای تربیت را توسط معلمین و اولیا بر همین آزمون غربال گری بگذاریم که نسبت به دانش آموزان شناخت جامع و کاملی برای خانواده ها و مربیان ایجاد می کند.

معاون پرورشی و تربیتی وزیر آموزش و پرورش با اظهار به اینکه آزمون سلامت روانی و رفتاری در پایه های هفتم و هشتم و نهم برگزار می شود، در خصوص اهداف این آزمون عنوان کرد: هدف این آزمون، ارائه خدمات مشورتی به دانش آموزان، مسئولان مدرسه و اولیا و همین طور خدمات مشاوره فردی به دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه این آزمون در 11 محور دانش آموزان را غربال گری می کند، توضیح داد: اولین سطح هیجانات و عواطف است. حوزه دوم نشاط و شادکامی دانش آموزان، حوزه سوم رفتارهای پرخطر، حوزه چهارم مشکلات شدید روانی و حوزه پنجم خودآگاهی است.

کاظمی ادامه داد: حوزه های بعدی اوقات فراغت، نگرش به مدرسه، مسایل و مشکلات دانش آموزان و نحوه مقابله با استرس و فشار روانی و مشکلات اقتصادی، حمایت اجتماعی و خانوادگی، مقیاس ها و حوزه هایی است که در سلامت رفتاری و روانی سنجیده می شود.

وی خاطر نشان کرد: از دل این آزمون سلامت روان، نقشه خطرپذیری دانش آموزان را استخراج می کنیم و سپس با کمک مجموعه تیم های مشاوره ای و امکاناتی که در اختیارمان است به دنبال پیشگیری از آسیب های اجتماعی بر می رویم.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو