صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

رئیس فدراسیون واردات ایران: شناسایی واردکنندگان متخلف خودرو در حیطه وظایف قوه قضاییه است و ما دخالتی نداریم

رئیس فدراسیون واردات ایران در پاسخ به این سوال که چرا این نهاد وارکنندگان متخلف خودرو را معرفی نمی کند، این امر را بر عهده دستگاه قضایی دانست.

1397/08/02
|
10:15
|


فرهاد احتشام زاد در مصاحبه با برنامه "صبح و گفت وگو" از رادیو گفت وگو اظهار کرد :«بالاترین مقام نظام در کشور مقام معظم رهبری هستند که در فروردین 96 فرمودند کالایی که وارداتی است و الگوی تولید داخل قرار می گیرد، واردات آن لازم است.»

وی افزود: «خودروهای وارداتی 4 درصد از سهم بازار را دارند و صرفا الگوی محصولات داخلی هستند.»

احتشام زاد ادامه داد: «این تصمیم گیری برای جلوگیری از واردات شبانه و آنی بود همانطور که امروز تصمیمات فی البداهه را می بینیم، این تصمیمات اجازه سرمایه گذاری در بلند مدت را نمی دهد.»

وی افزود: «تخلف اصلی با وزیر قبلی بود که یک شبه واردات خودرو را ممنوع کرد؛ این تخلف محرز بود که یک شبه تصمیم و جلوی واردات را بگیرد و این التهاب را ایجاد کند.»

احتشام زاد گفت: «خوردوسازان اصلی بیش از 90 درصد سهم بازار را دارند و دولت در این رابطه تصمیم گیر است و بر نمی تابد رقبای دیگر را در کنار خود داشته باشد.»

رئیس فدراسیون واردات ایران در پاسخ به سوال دیگر مهمان برنامه که پرسید آیا فدراسیون قادر است وارد کننده های متخلف را معرفی کند، گفت: «این کار بر عهده قوه قضاییه است و بنده اجازه ندارم وارد این حوزه شوم.»

احتشام زاد افزود: «کسانیکه ایجاد بحران کردند، متاسفانه با جابه جا شدنشان همه چیز به پایان می رسد و کسی از آن ها نمی خواهد مسئولیت را بر گردن بگیرند.»

همچنین سیدجواد حسینی کیا، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس گفت: «نظام به این نتیجه رسید برای حمایت از تولیدات داخلی واردات خودرو ممنوع شود ولی برخی خلاف قانون به این عرصه ورود کرده و بیش از 6هزار خودرو را ثبت سفارش کردند.»

وی با اشاره به اینکه اخلال در این حوزه اعتماد مردم را به نظام از بین می برد، ادامه داد: «وقتی سران نظام به تصمیمی می رسند، خارج از جلسه با یک شخص است.»

حسینی کیا گفت: «برای نجات صنعت خودرو باید تعرفه را صفر و دو سال بطور جدی از خودروی داخلی حمایت کنیم که اگر خودروسازی نتوانست با قدرت وارد شود، همان بهتر که کارخانه اش بسته شود.»

وی خاطرنشان کرد: «طرح ساماندهی خودرو در دستور کار کمیسیون و قرار است کمک کنیم خودروسازی داخلی نظام مند شود و تعرفه ها نیز سالی 5 تا 10 درصد کاهش یابد تا به صفر برسد.»

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو