صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مسئولان تا امروز در خواب بودند، گفت: اگر حیف و میل در خودروسازی ها برچیده نشود، در آینده نزدیک یک فاجعه در راه خواهد بود.

محمدرضا منصوری در مصاحبه با برنامه "صبح و گفت وگو" در رادیو گفت وگو طلب خودروسازی ها به قطعه سازان را موجب کمبود نقدینگی دانست و از عملکرد بد خودروسازی ها سخن گفت و افزود: «قطعه سازان امروز تحت فشار هستند و خودروسازان، قطعه سازی ها را با مشکل مواجه کرده اند.»

وی با اشاره به عزل مدیر ایران خودرو گفت: «امیدواریم سلامت به خودروسازی ها باز گردد و از حیف و میل این شرکت ها جلوگیری شود.»

منصوری خودروسازان ایرانی را بزرگ ترین بدهکاران دنیا دانست و در خصوص دلایل این ادعا گفت: «بازار انحصاری است و مردم را مجبور کردیم خودروی این شرکت ها را بخرند؛ از طرفی رقابت نیز وجود ندارد و خودروسازان به یک بدهکار بزرگ تبدیل شدند.»

وی ادامه داد: «خودروسازان در وهله اول باید از فساد دور باشند و بعد از آن، نقدینگی باید به این صنعت تزریق شود.»

منصوری به رادیو گفت وگو گفت: «تمام شرکت هایی که وام نگرفتند و کار کردند، امروز جز موفق ترین ها هستند و آن هایی که وام های کلان گرفتند امروز وضعیتی بسیار بد دارند.»

**خودروسازان؛ بزرگ ترین بدهکاران دنیا

وی تغییرات چند روز اخیر در خودروسازی ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «شخصی که جایگزین می شود، باید با اشراف کامل بحث جلوگیری از حیف و میل را در خودروسازی ها دنبال کند.»

منصوری همچنین تاکید کرد :«قطعه سازان از دولتی یا خصولتی بودن خودروسازی ها در عذاب هستند چون اگر گلایه کنند، قطعه تولیدی این شرکت ها خریداری نشده و خودروسازان قطعات را از شرکت های چینی می خرند.»

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دست قطعه سازان زیر ساطور خودروسازی هاست، ادامه داد: «قریب اتفاق صنعتگران از خودروسازی ها ناراضی هستند و حتی نمی توانند طلب های میلیاردی خود را از خودروسازی ها بگیرند.»

منصوری با گلایه از اینکه مرز ها به روی قطعات و خودروهای خارجی بسته شده، افزود: «ما مرز را بسته و خودروسازی ها را دچار انحصار کرده ایم. این خودروسازان بزرگ ترین بدهکاران هستند و تازه می گویند نظام باید پول قطعه سازان را بپردازد.»

وی یادآور شد :«در آن زمان مسئولان در خواب بودند و امروز کم کم متوجه شده اند و تا زمانیکه حیف و میل در خودروسازی ها برچیده نشود، در آینده نزدیک یک فاجعه در راه خواهد بود.»

منصوری اضافه کرد: «خودروسازی زمانی پا می گیرد که صاحبان بخش خصوصی بالای سر این صنعت باشند. در صورتیکه اگر اجازه دهیم خودروی دست دوم خارجی وارد کشور شود، آن زمان هیچکس پژو و پراید [بی کیفیت] را نمی خرد!»

**تحریم را دور می زدیم؛ اگر...

همچنین محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن همگن قطعه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا بازار خودرو شاهد التهابی مجدد خواهد بود یا خیر، گفت: «مشکل اصلی تولید خودرو نقدینگی است؛ البته تحریم ها نیز اثر گذار بود ولی اگر نقدینگی تامین می شد، قطعه سازان بخوبی می دانستند چطور باید تحریم ها را دور بزنند.»

وی با بیان اینکه در حوزه تامین نقدینگی هیچ کمکی از سوی بانک مرکزی صورت نگرفته است، افزود: «مطالبات قطعه سازان به 22 هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به اینکه شرایط بازار نیز تفاوت کرده، بایستی هزینه ها را جلوتر بپردازیم؛ لذا اگر نقدینگی برای صنعت خودرو تامین شود، التهابات بازار خوابیده و تولید و اشتغال اقزایش می یابد.»

نجفی منش ادامه داد: «ریشه مشکل خودروسازی اینست که قیمت خودرو پایین تر از نرخ واقعی تعیین شد؛ در این میان آن افراد خوشبختی که قادر به ثبت نام بودند، 100 تا 200 میلیون تومان سود کردند و از طرفی وقتی اعلام می شد خودروها ثبت نامی است، چندین میلیون نفر به سایت مراجعه کردند. عده ای تصور کردند حلوا خیرات می کنند. بیست میلیون گذاشتند و 740 میلیون بردند!»

این فعال حوزه قطعه سازی به رادیو گفت وگو گفت: «سال گذشته مصوب شد در بهمن ماه 11 هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان را به قطعه سازان بدهند؛ ولی تا شب عید 3 هزار و 750 میلیون دادند ولی از آن موقع تا کنون اقدام دیگری نکرده اند.»

نجفی منش افزود :«چه دلیلی دارد بنده قطعه ارائه دهم و 5 ماه بعد قیمت آن را بپردازم؛ این وضعیت بجای رونق، توقف تولید است.»

وی دولتی کردن کارخانه ها را به خاک سیاه نشاندن آن ها دانست و افزود: «دولت در قدم اول باید دست از صنعت خودروسازی بردارد و آن را بدست خصوصی ها بسپارد.»

مرتبط با این خبر

  • مردم در خرید خودرو داخلی و خارجی اندکی تامل کنند

  • خودروسازان تا سقف 7.2 درصد مجاز به افزایش قیمت هستند

  • دلایل افزایش قیمت خودرو باید در طرف تقاضا بررسی شود

  • دولت واردات خودرو را آزاد کند

  • خودرو در سال 98 گران می شود/کمپین نخریدن خودرو؛پیشنهاد نماینده مجلس +صوت

  • عدم تعیین قطعی قیمت موجب گرانی پژوه 2008 شده است

  • در آینده باز هم شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود

  • اجبار در اعمال 13 استاندارد در خودرو بدون وجود زیرساخت های آن! +صوت

  • قیمت خودرو کمترین رشد را نسبت به سایر اقلام داشته است

  • خصوصی سازی صنعت خودرو یک شعار است