صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

گل علیزاده با تأکید بر اینکه خودروهای سنگین و وارداتی باید مجهز به فیلتر جاذب دوده و استاندارد شوند افزود: طی دو ماه اخیر هیچ مجوزی برای ساخت خودروی سواری دیزلی داده نشده است.

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع آلودگی هوای تهران در ارتباط تلفنی با دکتر منصور درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران و مهندس داریوش گل علیزاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست کشور از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

درجاتی در برنامه "صبح و گفتگو" بیان کرد: رسیدگی به پدیده آلودگی هوا سالهاست که جزو شرح وظایف سازمان مدیریت بحران تعریف شده است.

وی افزود: شاید تعداد روزهای آلوده امسال نسبت به سالهای قبل بیشتر شده اما میزان درگیری به همان اندازه سالهای قبل است. وارونگی هوا و ورود یک سامانه از خارج، شهرهای زیادی را دچار مشکل کرد بطوریکه بسیاری از ابرشهرهای دنیا هم گرفتار این مشکل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در رابطه با اینکه نفت سفید در بنزین ریخته می شود و میزان آلاینده ها افزایش یافته است گفت: چنین مسئله ای صحت ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه 65 درصد آلایندگی ها به آلاینده های متحرک برمی گردد مطرح کرد: معضل اصلی ما گازوئیل سوزها و موتورسیکلت های با سوخت ناقص هستند و سهم آلایندگی سواری های بنزین سوز نسبت به این خودروها بسیار پایین است.

در ادامه "صبح و گفتگو"، گل علیزاده با اشاره به اینکه حدود دو دهه از درگیری ما با آلودگی هوا می گذرد گفت: شاخص آلودگی هوا درباره مونوکسید کربن از دهه 80 به بعد به ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون رسیده است.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: طبق آنالیزهای صورت گرفته، بیش از 70 درصد آلودگی هوا از ذرات، مربوط به خودروها بوده که 56 درصد آن هم مربوط به خودروهای دیزلی است.

این مقام مسئول با تأکید بر لزوم نوسازی و ارتقای استانداردسازی خودروهای دیزلی گفت: برنامه ها و راهکارها مشخصند اما متاسفانه این برنامه ها به موازات هم به خوبی پیش نرفته و اقدامات انجام شده برای بهبود کیفیت هوا کافی نبوده است.

گل علیزاده با بیان اینکه دولت اجاره تولید خودروی سواری دیزلی را نمی دهد عنوان کرد: به عنوان مثال یکی از شرکت های خودروسازی قرار بود 50 هزار دستگاه خودروی دیزلی تولید کند اما خوشبختانه از این کار ممانعت به عمل آمد.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تأکید بر اینکه خودروهای سنگین و وارداتی باید مجهز به فیلتر جاذب دوده و استاندارد شوند افزود: طی دو ماه اخیر هیچ مجوزی برای ساخت خودروی سواری دیزلی داده نشده ضمن اینکه اگر خودرویی بدون مجوز سازمان محیط زیست تولید شود اجازه شماره گذاری پیدا نخواهد کرد.

گل علیزاده در پایان تصریح کرد: خودروهای سنگین عموماً فیلتر جاذب دوده ندارند و ذرات زیادی را منتشر می کنند.

مرتبط با این خبر

  • قیمت بلیط در حال حاضر پایین تر از کف قیمت تعیین شده به فروش می رسد

  • موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس معاهده‌ای اقتصادی است نه محیط‌زیستی

  • تحقیقات در حوزه تغییر اقلیم هدفمند نیست

  • رتبه شانزدهم تراکم تهران در دنیا؛ نیاز به آب و هوا را محدود ساخته

  • وضعیت جوی امروز در منطقه زلزله زده کرمانشاه

  • برنامه مشارکت ملی برای سازگاری با شرایط تغییر اقلیم مغفول مانده است

  • ایران با پیوستن به موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس متضرر خواهد شد

  • فاضلاب هم به مشکل اهوازی ها اضافه شد

  • "طرح کنترل آلودگی هوا" مبنای علمی دارد؟

  • سوء استفاده آژانس های هواپیمایی از آشفته بازار گردشگری