صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

مدیر مركز تخصصی صیانت از كودكان بر خط مطرح كرد: عقب ماندگی 50 ساله سیستم آموزش و پرورش نسبت به کشور های اروپایی

مدیر مرکز تخصصی صیانت از کودکان بر خط گفت: میزان سواد رسانه ای و قدرت تحلیل و درک تکنیک های اغنایی از رسانه به شدت پایین است و متاسفانه امروز در آموزش و پرورش یک تاخر شاید 50 ساله نسبت به کشورهای اروپایی داریم.

1396/02/17
|
15:00

برنامه "گفت و گوی اجتماعی" رادیو گفت و گو با موضوع چالشهای فضای مجازی برای دانش آموزان ، با حضور حمید صدیق میرزایی مدیر مرکز تخصصی صیانت از کودکان بر خط و مدرس دانشگاه و محمد صالح مذنبی مدرس دانشگاه به روی آنتن رفت.

حمید صدیق میرزایی با اظهار به اینکه نگرانی ها در رابطه با اینترنت از همان آغاز ورود به کشور وجود داشته است، گفت: اگرچه سابقه ورود اینترنت به کشور به سال 71 بر می گردد اما از همان موقع چالشی نسبت به بحث نگرانی هایی که این تکنولوژی می تواند به همراه خودش ناظر به پیوست های لیبرالش مخاطب را دچار تعارض های تربیتی بکند، وجود داشت.

وی با بیان اینکه این فنآوری در کشورهای دیگر، پشتوانه های محکمی در حوزه قانونی و فرهنگ سازی و آموزشی دارد، در عین حال اظهار داشت: متاسفانه با وجود قانون های خوبی که در کشورهای غربی وجود دارد ناظر به بحث صیانت از کودکان به جهت حساسیت هایی که در این قشر وجود دارد، میزان سواد رسانه ای و قدرت تحلیل و درک تکنیک های اغنایی از رسانه به شدت پایین است و متاسفانه امروز ما در آموزش و پرورش مان یک تاخر شاید 50 ساله نسبت به کشورهای اروپایی داریم.

مدیر مرکز تخصصی صیانت از کودکان بر خط متذکر شد: نکته اساسی وجود دارد که این تاخیر در برنامه ریزی آموزشی و قانون گذاری رسما از همان ابتدای شروع، مخاطب را دچار پدیده خطرات و تهدید کرد، یعنی اگرچه نمی توان منکر این شد که فضای مجازی فرصت های ارزشمندی برای کشور فراهم کرده لیکن قشر مخاطب کودک امروز خطر مواجهه با آسیب های متعددی اعم از هرزه نگاری، اعتیاد به استفاده های افراطی از این فضا، دچار افت تحصیلی شدن را اشاره کرد.

وی در خصوص عدم آگاهی لازم خانواده ها از فضای مجازی گفت: ما خیلی خوب ماهیت فضای مجازی را نشناخته ایم در تمام نسل ها مشکلاتی را داشته ایم ولی بدون شک ما اولین نسل و اولین پدر و مادرهایی را داریم که با یک متعارض جدید تربیتی روبه رو هستند و اصلا نمی دانند چگونه باید با این موضوع مواجهه داشته باشند.

محمد صالح مذنبی با بیان اینکه هر مسئله ای که در حوزه تربیت فرزندان قرار می گیرد، پیوست هایی دارد که از جمله آنها ارتباط تنگاتنگ فرهنگی و تربیتی بین نهاد خانواده و نهاد مدرسه است، گفت: اگر بخواهیم این ارتباط را گسترده تر کنیم، بعد از نهاد خانواده و مدرسه باید به سراغ مساجد که به عنوان سنگر تربیتی مطرح هستند و همچنین فرهنگسراها نیز برویم.

وی تصریح داشت: در همه امور زندگی کودک نقش مربی، نقش خانواده اهمیت دارد و حتی در خانواده، نقش پدر از مادر مجزا است. آن چیزی که نظام تعلیم و تربیت کشور در مدارس و دیگر بخش های آموزشی رسمی عرضه می کند، باید در کنار خودش آموزش خانواده ها را نیز در دستور کار خودش قرار دهد که این مهم از اولویت های جدی است که مغفول مانده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نهاد انجمن اولیا و مربیان و مشابه این نهادها باید جدی گرفته شوند، اظهار داشت: الگوی اصلی کودک تا سن هفت سالگی که به سن آموزش پذیری رسمی رسیده است، پدر و مادر هستند و در دوران تحصیل یک خشوع علمی نسبت به معلم پیدا می کند و حتی در دوران تحصیل حرف های معلم خود را با آن چیزی که در خانواده می بیند، مقایسه می کند، بنابراین اگر یک هم افزایی و انسجام بین خانواده و مدرسه و مراکز مشابه وجود نداشته باشد، ناهنجاری هایی به وجود می آید که در نهایت باعث می شود بچه ها یا عقب یا جلو می افتند زیرا بچه ها آموزش پذیر هستند.

وی افزود: اگر پدر و مادری کودک خود را در خیابان رها کنند، نخستین کاری که یک نفر انجام می دهد نجات بچه است و بعد پدر و مادر را به دادگاه معرفی می کنیم زیرا این پدر و مادر صلاحیت این بچه را ندارند. وقتی پدر و مادری بچه خود را در اتوبان فضای مجازی رها می کنند و ممکن این بچه از هر طرفی لطمه بخورد، قطعا صلاحیت مراقبت از فرزندشان را ندارند.

قابل ذکر است، برنامه "گفت و گوی اجتماعی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو