صبح و گفت‌وگو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

انتقاد معاون آموزشی دانشگاه تهران رشد سهمیه کنکور ایثارگران با چه منطقی؟

استاد دانشگاه تهران با ابراز انتقاد از افزایش سهمیه ایثارگران بعد از سال 96 به طرح این موضوع پرداخت که سال‌ها از جنگ می‌گذرد و جای سوال دارد با چه منطقی این افزایش سهمیه صورت گرفته است.

1399/03/25
|
11:22
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، رضا نقی زاده عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره وضعیت سهمیه‌های کنکور در کشور گفت: آنچه از آخرین وضعیت حذف سهمیه خبر دارم این است که طرحی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که به دنبال متعادل شدن سهمیه هاست. واقعیت این است که سهمیه به دلیل نیازها و کارکرد خودش به وجود آمده بود و وقتی از تعادل خارج می‌شود آثار مثبت خود را از دست می‌دهد و دارای آثار منفی می‌شود.
وی افزود: به علت تعدد قوانین و دستورالعمل‌ها در حوزه‌های مختلف، یک خدشه در مورد سهمیه‌ها به وجود آمد و سهمیه‌ها کارکرد خودش را از دست داده‌اند. بخشی از این موضوع به دلیل برهم خوردن تعادل آموزش عالی و تفاوت درآمدی بین فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی و مهندسی با علوم پایه و انسانی است که خانواده‌ها مثل هر نهاد عقلایی دیگری ترجیح دادند فرزندشان را به سمت جایی بفرستند که درآمد بیشتری وجود دارد و علوم پزشکی با اقبال بیشتر شد.

علاقه نخبگان به رشته پزشکی

نقی زاده گفت: الان بسیاری از نخبگان‌مان علاقه به پزشکی دارند و حساسیت روی این موضوع بیشتر شده است.
وی افزود: یک نکته را تأکید کنم اینکه مشکل‌مان سهمیه‌ها نیست بلکه عدم تعادل در سهمیه هاست وقتی نهادهای قانونی زیادی داریم که سهمیه ایجاد کردند این باعث می‌شود سهمیه‌ها به ضدکارکرد خودشان تبدیل شوند، یک خواسته‌مان این است که نهاد تصمیم گیر برای آموزش عالی کشور کم شود.

نهادهای متعدد وضع کننده سهمیه کنکور

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: یکسری سهمیه‌های کنکور از سوی وزارت علوم و تحقیقات وضع می‌شود، یکسری دیگر را هم مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس ضرورتی که احساس کردند وضع کردند که وقتی اینها جمع می‌شود تعادل برهم می‌خورد.
تقی زاده همچنین گفت: مسأله سهمیه چیزی نیست که اگر صفر بشود (به طور کامل حذف شود) بگوئیم بهترین حالت است. اما با وجود سهمیه‌ها رقابت نباید مخدوش شود در کشورهای دیگر هم سهمیه‌ها به شکل‌های دیگر وجود دارد.

لزوم تفکیک نظام پذیرش و سنجش در کنکور

این چهره علمی گفت: کنکور به عنوان یک نظام سنجش و پذیرش است در حالی که نظام پذیرش و سنجش مجزای از هم هستند اما کنکور برای ما همان نظام پذیرش شده است. تفکیک نظام پذیرش از سنجش است که مسائل را حل می‌کند. اگر افراد سنجش‌های متفاوتی شوند تا به مرحله پذیرش برسند وضع مطلوبی ایجاد می‌شود اینکه نظام‌های سنجش برای قبولی در هر دانشگاه متعدد شود استرس کنکور کم می‌شود و یک روز به عنوان روز سرنوشت نخواهد بود.

افزایش سهمیه‌های قارچ گونه از سال 96

در بخش دیگری از این برنامه سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران هم با اشاره به اینکه سهمیه‌ها از گذشته بوده و از سالیان قبل سهمیه‌های جدیدی هم ایجاد شده است. گفت: مهم ترین برهم زننده این سهمیه در دولت قبل و برنامه ششم توسعه بود که سهمیه 5 درصدی را برای ایثارگران قائل شدند. از گذشته سهمیه‌های زیادی وجود داشت اما حد نصابی که قائل می‌شدند منطقی بود. اما از سال 96 یک دفعه سهمیه‌های مطلوب دانشگاه‌ها و حوزه علوم پزشکی در حد 30 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها شده است.
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: آن زمان که سهمیه‌ها در سال 96 افزایش پیدا کرد به آن اعتراض کردیم، به عنوان دانشگاه سطح یک کشور اعتراض زیادی انجام دادیم و در کمیسیون آموزش و تحقیقات کشور هم شرکت کردیم و مراتب اعتراض خود را رساندیم اما این مصوبه براساس برنامه ششم بود.

چهار برابر شدن پذیرش دانشجویان ایثارگر دانشگاه تهران

در بخش دیگری حسینی گفت: ظرفیت دانشگاه تهران تا پیش از افزایش سهمیه سال 96 تعداد 300 نفر دانشجوی ایثارگر از 4 هزار نفر کل دانشجوی این دانشگاه بود اما بعد این زمان 1200 دانشجوی ایثارگر وارد دانشگاه می‌شوند.
وی تصریح کرد: در اینکه سهمیه استادان و سهمیه‌هایی همچون ایثارگران باید حذف یا اصلاح شود حرفی نداریم؛ اعتراض‌مان در این رابطه این است که سهمیه‌ها باعث لطمه علمی است چرا که افرادی با سطح سواد نابرابر به دانشگاه ورود پیدا می‌کنند. این وضع باید اصلاح شود. در این خصوص از مجلس می‌خواهیم هر سهمیه‌ای که فکر می‌کند نیاز به حذف یا اصلاح دارد را مورد توجه قرار دهد و به این کار مبادرت کند.

سهمیه مناطق محروم باقی بماند

وی ادامه داد: سهمیه مناطق محروم را قائل هستیم که باید وجود داشته باشد اما جای سوال دارد که چه اتفاقی افتاده که بعد از چند سال که از جنگ با عراق می‌گذرد یک دفعه سهمیه ایثارگران افزایش پیدا کرده، و با چه منطقی این کار صورت گرفته است.
حسینی با بیان اینکه تقاضایم از مجلس این است که اگر ایرادی برای وضع سهمیه‌ها وجود دارد به سمت رفع آن مشکل بروند مجدد به لزوم این اصلاح تأکید کرد و ادامه داد: الان در پذیرش دانشجو مشکلاتی رخ داده است و ایرادات اساسی در این بخش وجود دارد. مدت هاست این موضوع بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی پاس کاری می‌شود. در حالی که سه سال است این ماجرا مورد نقد جدی صاحب نظران و عامه مردم است. این گره باید به دست مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باز شود چرا که دانشگاه‌ها خودشان نمی‌توانند اقدامی کنند.
در پایان معاون آموزشی دانشگاه تهران هشدار داد: لازم است تبعات اجتماعی سهمیه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

حذف سهمیه کنکور یک آرمان است

در بخش دیگری از برنامه صبح گفت و گو، محمد وحیدی نماینده مجلس شورای اسلامی هم راجع به موضوع سهمیه‌های کنکور دانشگاه‌ها گفت: واقعیت این است که حذف سهمیه از کنکور سراسری یک آرمان است همه معقتدم هستیم حذف سهمیه به تحقق عدالت اجتماعی منجر می‌شود.
در ادامه این نماینده مجلس از امکان پذیر نبودن حذف این سهمیه هم صحبت کرد. سپس وی افزود: در قانون اساسی تعهد دادیم فرصت برابر آموزشی ایجاد کنیم، اما وقتی دانش آموزان –مناطق محروم و کم برخوردار- از همان بدو ورود به مدرسه پایه لغت برابری با دانش آموزان دیگر مناطق ندارند این افراد در مقاطع بالاتر هم درگیر نابرابری هستند در حالی که خانواده افراد در مناطق برخوردار برای فرزند خودشان هزینه می‌کنند. اینها تفاوت ایجاد می‌کند و باید هنگام پذیرش در دانشگاه‌ها به این نابرابری توجه کرد. [اشاره به لزوم حذف نشدن سهمیه مناطق محروم]

رانت‌هایی که برای برخی دانشگاهیان وجود دارد

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی افرادی که در دانشگاه هستند رانت‌ها و فرصت‌هایی دارند، گفت: به اعضای هیأت علمی اجازه داده شده است که فرزندان خود را به دانشگاه بیاورند. افرادی داریم که از خارج کشور در دانشگاه‌های داخل بورس می‌شوند البته نمی‌گوئیم فرصت به این افراد داده نشود.
وی ادامه داد: سهمیه ایجاد فرصت و خدمت است. اگر همه در دانشگاه‌های تهران قبول شوند چه کسی قرار است در مناطق محروم خدمت کنند.

امکان حذف کنکور هست

در بخش دیگری این نماینده مجلس گفت: می‌گوئیم حذف کنکور برای بسیاری رشته‌ها امکان پذیر است، در حالی که رقابت برای رشته‌های و صندلی‌های کمتری وجود دارد. اگر بخواهیم براساس سوابق تحصیلی عمل کنیم یک مشکل این است که بسیاری دانش آموزانی معدل بیست (بالا) دارند بنابراین معتقدم هستیم علاوه بر این شیوه‌های پذیرش دانشجو لازم است رقابت درون دانشگاهی برگزار شود.
وحیدی تأکید کرد: یک جمله در دنیا هست که فرصت آموزش تطبیقی ایجاد شود، به این معنی که ورودی دانشگاه باز باشد و خروجی آن بسته باشد. الان هرکس با هر سطحی وارد دانشگاه شده است روزی فارغ التحصیل می‌شود اما بر این نظرم که خروجی دانشگاه باید حساس شود.

رویکرد مجلس یازدهم در قبال اصلاح سهمیه ها

وی در با ابراز یک انتقاد گفت: وقتی افرادی با پول به دانشگاه‌های خالی می‌ایند، و دانشگاه‌ها از این موضوع استقبال می‌کنند و سهمیه پردیس‌های خودگردان پولی ایجاد شده است این یک تبعیض میان دانشجویان ایجاد کرده است.
در پایان این نماینده مجلس از رویکرد این دوره مجلس برای اصلاح سهمیه‌ها در کنکور گفت و به طرح این موضوع پرداخت که نگاه به برنامه ششم توسعه اصلاح کردن است.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو