صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

مدرس تولید محتوای الكترونیكی : باید به دنبال تولید ابزاری هایی در جهت تولید محتوای کمک آموزشی باشیم

مدرس تولید محتوای الکترونیکی گفت: شرکت ها نباید مانند ابزار کمک آموزشی، محتوا تولید کنند. شرکت ها امروز باید قطعات و ابزارک هایی را تولید کنند که تولید محتوا را برای معلم آسان کند.

1396/03/08
|
11:15

برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع مدارس هوشمند و با حضور مهندس بایرامی مدرس تولید محتوای الکترونیکی و دکتر قربانیان عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

مهندس بایرامی به تاریخچه تولید محتوا در ایران اشاره کرد و بیان داشت: در گذشته محتوایی که به شرکت ها ارائه می شد به صورت سفارشی بود یعنی سازمان آموزش و پرورش بر اساس بودجه خود مناقصه ای برگزار می کرد. متاسفانه این محتوای سفارشی بعد از پرداخت پول به شرکت، به روز رسانی نمی شد در حالی که این محتواها به دلیل تغییرات سریع فناوری خیلی زود از بازار کنار می رفت.

وی اضافه کرد: بعد از این دوران، آموزش و پرورش قطعات یادگیری را آماده می کرد و در اختیار معلمین قرار می داد که ساختار آن حرفه ای بود مانند انیمیشن های آموزشی. در واقع معلم را با ابزارهای ساده ای توانمند می کردند.

مدرس تولید محتوای الکترونیکی با بیان اینکه معلم در شیوه مذکور تولیدکننده اصلی محتوا است، عنوان داشت: شرکت های دانش بنیان، تکنولوژی که انیمیشن قدرتمند آموزشی و یا شبیه سازی خوبی را بسازند در اختیار دارند و در این بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند زیرا این نوع ساختار در توان معلم نیست. در چنین مسیری، تولید محتوا در ریل درستی افتاد و اینگونه توانستیم هم به تفاوت فردی بچه ها، هم به خلاقیت معلم و هم نقش فنی و تخصصی شرکت ها توجه کنیم.

وی بیان داشت: شرکت ها نباید مانند ابزار کمک آموزشی محتوا تولید کنند. شرکت ها امروز باید قطعات و ابزارک هایی را تولید کنند که تولید محتوا را برای معلم آسان کند. محتوا مانند یک رودخانه است و تنها کسی که می تواند این مسیر را درست هدایت کند، خود معلم است.

در ادامه دکتر قربانیان فناوری و استفاده از آن را به یک تیغ دو لبه تشبیه کرد و بیان داشت: این تیغ دو لبه در یک جایگاه می تواند برای جامعه بسیار مفید باشد و در یک جایگاه دیگر می تواند بسیار مضر و تهدید کننده باشد.

وی اشاره کرد: باید قبل از اینکه از فناوری استفاده کنیم، یک بستر فرهنگی را در جامعه ایجاد کنیم تا بتوانیم در این بستر فرهنگی از این فناوری های به روز استفاده کنیم. امروز بسیاری از افراد جامعه از جمله مسئولین در فضای فناوری حضور فعال دارند و تحقیقات می کنند و در انتخابات این حوزه را پر رنگ تر می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان درباره آموزش حوزه فناوری اشاره کرد: این آموزش ها در مدارسی که به این ابزارها مجهز هستند باید به صورت آکادمیک تدریس شود.

وی افزود: بنابراین برای آموزش نیازمند یک بستر فرهنگی هستیم و در کنار آن نگاه مسئولین و آحاد جامعه باید مثبت باشد؛ اگر استفاده از فناوری را به چشم تهدید نگاه کنیم حالا حالا نمی توانیم فاصله ایجاد شده را پر کنیم.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو