صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

گپ 50درصدی خودرو از کارخانه تا بازار

عضو اتحادیه فروشندگان خودرو درباره دلیل گرانی خودرو گفت: ضعف تولید یکی از علل گرانی قیمت خودرو در بازار است و ما هروقت در این رابطه صحبت می‌کنیم، به ما اتهام حمایت نکردن از تولید داخل می‌زنند.

1399/04/30
|
11:30
|

علی خسروانی در برنامه‌ «صبح‌وگفتگو» درباره اینکه قیمت بازار و کارخانه خودروهای داخلی چقدر با هم اختلاف دارد، گفت: اختلاف خیلی زیاد و شاید بیش از 50 درصد است و ما آرامشی در قیمت خودرو ندیدیم.

خسروانی افزود: زمانی که در مواقع لازم هشدار می‌دهیم که قرعه‌کشی باعث افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد و همه ما را به بازارسازی متهم می‌کنند. زمانی که قیمت‌ها همچنان صعودی است و از ما می‌پرسند، می‌گوییم که ما قبلاً در این رابطه هشدار دادیم.

عضو اتحادیه فروشندگان خودرو عنوان کرد: ضعف تولید یکی از علل گرانی قیمت خودرو در بازار است و ما هروقت در این رابطه صحبت می‌کنیم، به ما اتهام حمایت نکردن از تولید داخل می‌زنند. ما موافق تولید با کیفیت ملی هستیم و راهکارهای ما برای برای حمایت از تولید داخل است.

خسروانی افزود: تولید داخل ما ظرفیت محدودی دارد در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند و اگر فشار و بخشنامه‌های بیش از حد روی دوش ظرفیت تولید بگذاریم، باعث می‌شود هم کیفیت تولید پایین بیاید و هم شاهد اتفاقات فعلی باشیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم برای حمایت از تولید داخل ظرفیت تولید و کلاس خودرویی که در داخل توان تولید آن را داریم، شناسایی کنیم و با توجه به نیاز بازار و کلاس خودرویی به طور کامل ظرفیت‌ها را به تولید اختصاص داده و مازاد آن را با ابزار تعرفه پیش ببریم. مگر غیر از این است که ابزار تعرفه برای حمایت از تولید است؟

عضو اتحادیه فروشندگان خودرو یادآوری کرد: حدود دوماه پیش رئیس جمهوری با مخاطب قراردادن بانک مرکزی خواستند که از ابزار بازار برای تأمین و تعدیل آن استفاده کنیم. ما از ظرفیت‌های کامل استفاده نمی‌کنیم و کافی است ببینید در سال 96 که واردات خودرو ممنوع بود، قیمت خودرو چقدر بود و حالا چقدر است؟

خسروانی عنوان کرد: اصلاً نیازی به ارز دولتی نیست و سال 2013 اوج تحریم‌های بین‌المللی بود و چنین شرایطی را قبلاً تجربه کرده بودیم. ما معتقدیم که اصلاً دولت به خودرو ارز تخصیص ندهد و برای کالاهای ضروری نگه دارد، اما از ظرفیت تجار استفاده کند که سرمایه در گردش آنها در این حوزه به کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به این دلیل عضو MPT نشدیم که این کانال‌های متفرقه مانند صرافی‌ها و صادرکنندگان بسته نشود و اگر بخواهیم با کشورهای همسایه مبادله و تجارت کنیم، می‌توانیم صرفاً از راه رسمی این کار را انجام ندهیم، چون کانال‌های مالی رسمی در اختیار تحریم‌کنندگان است و اختیار مسدود کردن آن را دارند.


*کاهش خرید و فروش خودروی وارداتی


در ادامه، مهدی دادفر(نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو) درباره اینکه چرا با این مقدار بگیر و ببند، هنوز قیمت خودرو بالاست، گفت: قیمت خودروهای وارداتی به نظر نمی‌رسد که افزایش یابد، چون بازار خودروی وارداتی قفل شده و بیشتر از این مقدار نیست و خرید و فروش کاهش یافته است.

دادفر افزود: تمام وقایعی که درباره خودرو می‌افتد محصول تصمیم‌های آقای نعمت‌زاده است و آنچه کاشته‌ایم را برداشت می‌کنیم. وقتی به هم‌اندیشی کلیه ذی‌نفعان در شورای سیاست‌گذاری معتقد نباشیم، وضع به همین منوال است. ما نه فقط در تولید بلکه برای تولیدکنندگان هم انحصار قائلیم؛ یعنی بین گروه خودروسازی بهمن و ایران‌خودرو و سایپا تفاوت قائلیم.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: به‌هرحال ما داخل یک بازار 100 درصد انحصاری هستیم و هیچکس زیر بار اینکه بخواهد از ظرفیت‌های تمام ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان استفاده کند، نمی‌رود. ما یک خودرو داریم که 13 نهاد و سازمان باید درباره آن نظر بدهند و این 13 نهاد باید در شورایی دور هم جمع شوند.

وی خاطرنشان کرد: از وقتی که ما بخش خصوصی را از شورای سیاست‌گذاری خودرو خارج کردیم و تبدیل به گعده دوستان شد، این بلا بر صنعت خودروسازی آمد و رها هم نمی‌کنیم.

دادفر گفت: وزیر و مالکان خودروسازی ما باید پاسخگو باشند و دیگر سیاستی پشت این نیست بلکه آنچه کاشته‌ایم برداشت می‌کنیم. چهارسال پیش مشخص بود براساس تحقیق و تفحص مجلس با شرایط تحریم مواجه می‌شویم و آن موقع خودروسازی‌ها زیان انباشته داشتند، اما آن را پنهان می‌کردند.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو