صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

رئیس پلیس فتای شرق استان تهران: بیشترین پرونده‌های پلیس فتا مربوط به مسائل فیشینگ است

سرهنگ ملوکی بیشترین پرونده‌های مربوط به پلیس فتا را در بحث فیشینگ دانست.

1399/05/01
|
09:33
|

رئیس پلیس فتای شرق استان تهران در ارتباط تلفنی با برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: در عصر ارتباطاتی هستیم که به مرحله انفجار اطلاعات رسیده‌ایم که کوچک ترین اطلاعات، زمانی که در کنار هم قرار می‌گیرند بسیار ارزشمند شده و می‌تواند سبب موارد بسیاری شود.

وی افزود: یک نکته‌ای که بسیار مهم بوده اما متاسفانه شهروندان کمتر نسبت به آن آگاهی دارند این است که شما در زمانی که قصد دارید یکی از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی را نصب کنید با یکسری تعهدات روبرو می‌شوید که بدون آن که بدانید آن چیست موافقت کرده، در حالی که آن‌ها تعهد می‌گیرند که شما پس از نصب آن برنامه دسترسی به پیامک‌ها، گالری و غیره را واگذار کرده و تمام اطلاعات شما قابل استفاده است.

رئیس پلیس فتای شرق استان تهران گفت: یک نکته قابل توجه این است که با 50 پیامک می‌توان به شناخت کامل از یک فرد رسید و آن مخاطب را نیز کامل مورد ارزیابی قرار داد.

سرهنگ ملوکی در ادامه با تاکید بر اینکه این دیتا بیس ( بانک اطلاعاتی) می‌تواند مورد سواستفاده قرار گیرد، گفت: شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی نیز پس از کسب اطلاعات در نمایشگاه‌های سالیانه این اطلاعات مخاطب را به فروش می‌گذارند.

وی با بیان اینکه بیشترین پرونده‌های پلیس فتا مربوط به بحث فیشینگ بوده است، بیان کرد: دسترسی غیر‌مجاز به اطلاعات و داده‌ها یکی از جرایمی است که با افراد بسیار داریم و در قالب شکایت شاکی خصوصی بررسی می‌شود. با راه اندازی رمز پویا نیز این بحث فیشینگ کاهش پیدا کرده اما دسترسی به داده‌ها و عدم سواد رسانه‌ای باعث می‌شود که بیشتر افراد مورد سواستفاده قرار گیرند.

در ادامه برنامه نیز دکتر نجفی سولاری؛ استاد دانشگاه گفت: فضای مجازی یک فضای حقیقی بوده و یک فضایی است که هر آنچه درون شما وجود دارد از اندیشه، فکر، ایده، شناخت هویت و شخصیت در این اتاق شیشه‌ای کشف می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه در بحث شبکه‌های اجتماعی ما در هنگام ورود یک تعهد نامه به طرف مقابل می‌دهیم که می‌تواند به تمامی اطلاعات ما دسترسی داشته باشد که خوشبختانه اتحادیه اروپا تمامی شبکه‌های اجتماعی را مکلف کرده که اگر می‌خواهند در اروپا فعالیتی انجام دهند حق ندارند از آن‌ها تعهد گیرند.

نجفی سولاری با بیان اینکه در هنگام پذیرفتن تعهدات طرف مقابل که همان شبکه اجتماعی می‌باشد طبق حقوق بین الملل ما این موضوع را پذیرفته‌ایم که آن‌ها می‌توانند به اطلاعات ما دسترسی داشته باشند، گفت: این جا بحث اطلاعات ما در دو دسته مورد بررسی قرار می‌گیرد نخست اینکه فرضا این اطلاعات پس از جمع آوری در اختیار عده‌ای قرار می‌گیرد که متوجه می‌شوند که مردم ایران به فلان ظرف از فلان برند علاقه مند هستند که از این طریق بازار فروش کالای خود را توسعه می‌دهند و به این شکل بازاریابی می‌کنند که خیلی ایرادی ندارد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دسته دوم نیز این است که آن‌ها همه اطلاعات و خود آن فرد را مورد بررسی قرار داده و با استفاده از نوع حرکات و اظهارنظر‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف، خودمان کاری می‌کنیم که آن‌ها بتوانند بر روی ما عملیات فیشینگ انجام دهند که این خود خطرناک است.

نجفی سولاری در خاتمه گفت: توصیه ما این است که اطلاعات خود را به گونه‌ای در شبکه‌های اجتماعی بیان نکنیم که حریم خصوصی خودمان لکه دار شود و لازم نیست که همه اندیشه و اطلاعات مالی در فضای مجازی بارگذار‌ی شود و هر فردی باید خود حدود اطلاعاتی و حریم خصوصی خود را رعایت کند.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو