صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

یك عضو كمیسیون اقتصادی مجلس: بانک‌ها در کشور سر خود عمل می‌کند

علیزاده در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: بانک‌ها در امور بانکی و تسهیلاتی، ساز خودشان را می‌زنند و سر خود عمل می‌کنند.

1399/06/19
|
12:30
|

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در مصاحبه با برنامه «صبح وگفتگو»که به صورت زنده از آنتن رادیو گفت و گو پخش می‌شد در ارتباط با عدم اجرای برخی از مصوبات و ابلاغیه‌های بانک مرکزی از سوی بانک‌ها از جمله مصوبه بانک مرکزی، گفت: قرار بود که بانک‌ها با دریافت‌کنندگان تسهیلات با مماشات برخورد کنند، چراکه تعداد زیادی از مردم از تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند.

وی در این ارتباط افزود: عده‌ای از افراد در حوزه گردشگری پیش از شیوع ویروس کرونا برای پیشبرد کار خود تسهیلات دریافت کرده بودند ولی اکنون با توجه به تداوم کرونا با آسیب‌ها و مشکلات جدی مواجه شده‌اند و توان پرداخت تسهیلات آن هم با سود بالا را ندارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در مواردی نیز بانک‌ها تخلف کرده و بدون اطلاع اقدام به برداشت پول از حساب ضامن کرده‌اند، افزود: در حالیکه باید بانک‌ها در این ایام مماشات بیشتری با مردم در پرداخت اقساط وام‌ها داشته باشند، ولی می‌بینیم که چنین موضوعی صورت نمی‌گیرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این بار اول نیست که بانک‌ها بخشنامه‌های بانک مرکزی را اجرا نمی‌کنند، ادامه داد: بانک‌ها در کشور هر کدام برای خودشان یک سازی می‌زنند و سر خود عمل می‌کنند.

در ادامه این برنامه محمدرضا ایران نژاد، ریاست کارگروه بانک دیده‌بان شفافیت، نیز گفت: درابتدای ایام شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی با موافقت ستاد کرونا مصوبه‌ای را به بانک‌ها ابلاغ کرد تا بر اساس آن پرداخت وام‌های قرض الحسنه به مدت سه ماه یعنی تا پایان اردیبهشت ماه 1399 به تعویق بیفتد و بدون اعمال هیچ گونه جریمه‌ای این سه ماه عقب مانده در پایان اقساط به تعداد اقساط وام گیرنده اضافه شود.

وی افزود: البته تعدادی از مردم نیز به دلیل عدم آگاهی تصور کرده‌اند، این موضوع شامل تمام تسهیلات می‌شود و اقدام به بازپرداخت تسهیلات خود نکرده‌اند و این مسئله با واکنش بانک‌ها روبرو شده است.

این کارشناس مسائل بانکی با بیان اینکه در شرایط کنونی اخلاق حرفه‌ای بانکی ایجاب می‌کند که بانک‌ها مماشات بیشتری با دریافت کنندگان تسهیلات داشته باشند، گفت: این روند مناسبی نیست که بلافاصله بعد از عدم پرداخت پول وام از سوی وام گیرنده، بانک‌ها به ضامن زنگ می‌زنند. بانک‌ها باید تا آنجا که ممکن است موضوع را در ابتدا با دریافت‌کننده تسهیلات حل کنند و اگر به نتیجه نرسیدند به سراغ ضامن بروند.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو