صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

مدیركل سابق توسعه مشاركت های مردمی وزارت آموزش و پرورش: آگاهی قبلی مجلس نسبت به سند 2030 !

رشیدی پور گفت: وزیر فعلی آموزش و پرورش در بخش چهارم از برنامه هایی که به مجلس داده بود تا رای اعتماد بگیرد، مطرح می کند یکی از برنامه هایم تدوین و تصویب برنامه آموزش و پرورش 2030 جمهوری اسلامی بر اساس تعهد بین المللی کشور است.

1396/03/29
|
15:15

برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی سند 2030 و با حضور دکتر قاسم جعفری نماینده سابقه مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه و سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و مهندس قدرت الله رشیدی پور پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت و مدیرکل سابق توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

دکتر قاسم جعفری با بیان اینکه برای سند 2030 باید چهار مرحله در نظر گرفت، اظهار داشت: یک نگاه، منظومه فکری است که چنین اسناد بین المللی را شکل می دهد؛ اصلا باید ببینیم چرا جایی مانند یونسکو به فکر این می افتد که باید چنین سندی را تصویب کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح داشت: باید همه ابعاد بشری را تحت یک هژمونی تحت سلطه خودشان قرار دهند و در واقع هدف بسیار بزرگی را تعریف می کنند که ذیل هر کدام از آن اهداف، اهداف دیگری وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نگاه فعلی یونسکو را در ادامه اهدافی دانست که بیش از چهار دهه پیش شکل گرفته است و بیان داشت: این نگاه آن است که باید یک نظم نوین جهانی شکل بگیرد که در آن، آنچه تمدن فرهیخته و پذیرفته است، تمدن آمریکایی است و بنابراین بقیه تمدن ها باید ذوب در آن فرهنگ شوند.

سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تاکید کرد: نباید به موضوع سند 2030 به عنوان یک موضوع بسیط و ساده نگاه کنیم که فقط به آموزش توجه کرده است، بلکه فراتر از آموزش است. موضوع دومی که در این سند مورد توجه است، محتوا است؛ سوال بنده از کسانی که این سند را امضا کرده اند این است که آیا این سند به نفع مملکت است؟

وی با اشاره به تصویب مخفی این سند، عنوان داشت: به دلیل اینکه این سند مخفیانه مصوب شده و در معرض صاحب نظران قرار نداده اند و همچنین عجله ای که در این سند وجود دارد، نشان می دهد توافق های بیشتری در این سند وجود دارد که هر کدام از این دریچه نفوذها می تواند برای آینده مملکت بسیار مضر باشد.

مهندس قدرت الله رشیدی پور با بیان اینکه سند 2030 یک سند عادی و معمولی نیست، تصریح کرد: سند 2030، سندی است که تمام ابعاد و حوزه های آموزش و پرورش کشور ما را در بر می گیرد و تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس این سند، تعلیم و تربیت کشور از آموزش و پرورش تا دانشگاه ها تا حتی آموزش های فنی و حرفه ای وزارت کار را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی متذکر شد: شاید در این سند ادبیاتی که به کار رفته، در ظاهر خیلی ظاهر الصلاح باشد، یعنی وقتی اهداف هفده گانه را نگاه کنید اگر به کلمات پشت این اهداف دقت نکنیم قرائت آنها را از این کلمات متوجه نشویم و به اشتباه بیافتیم که مگر چه مشکلی دارد و این اهداف خیلی خوب هستند.

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه بعضی از عبارت ها، کلمات و هدف ها هم در اسناد ملی و مصوب ما وجود دارد، در عین حال اظهار داشت: معتقدیم که معنای اینها متفاوت است مثلا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بر مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی نوشته و تدوین، تصویب و ابلاغ شده و شش سال از تصویب آن گذشته اما اسنادی مانند 2030 و نوعا اسنادی که یونسکو و یونیسف تولید می کنند شاید ادبیات ظاهری شان با ادبیات اسنادی ما یکی باشد اما بار معنایی متفاوتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مسائل کلان علمی، فرهنگی و آموزشی کشور باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح، تصویب و ابلاغ شود، یادآور شد: در کنار این شورا که مصوباتش در حکم قانون و لازم الاجرا است، شورای دیگری هم به ریاست رئیس جمهور در آموزش و پرورش با عنوان شورای عالی آموزش و پرورش داریم و این شورا به صورت تخصصی آیین نامه ها، اساسنامه ها، برنامه ها و کل اتفاقات تصمیم گیری در آموزش و پرورش را مصوب می کند.

رشیدی پور با ابراز تاسف از عدم طرح سند 2030 در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص ارائه این سند به مجلس گفت: وزیر فعلی آموزش و پرورش در بخش چهارم از برنامه هایی که به مجلس داده بود تا رای اعتماد بگیرد، مطرح می کند و می گوید یکی از برنامه هایم تدوین و تصویب برنامه آموزش و پرورش 2030 جمهوری اسلامی بر اساس تعهد بین المللی کشور است و من می خواهم این را اجرا کنم یعنی به نوعی مجلس در جریان قرار گرفته اما قانونا تشریفاتی دارد و این نافی از وظیفه دولت نمی شود که مصوبه و مجوز مجلس را بگیرد.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو