صبح و گفت‌وگو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا هشدار داد: تعویض قطعات اصلی خودرو بدون مجوز از راهنمایی و رانندگی جرم محسوب می شود

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا گفت: اگر می خواهیم به عنوان مالک وسیله نقلیه اتاق و یا شاسی و یا رنگ وسیله را تعویض کنیم حتما باید با مجوز راهنمایی و رانندگی باشد.

1396/04/10
|
12:30
|

برنامه "صبح و گفت وگو" رادیو گفت وگو با موضوع خودرو ، با حضور علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران و سرهنگ عین اله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا به روی آنتن رفت.

سرهنگ عین اله جهانی با اشاره به قطعات اصلی در خودرو عنوان کرد: برای خودرو ارکانی که در قانون در نظر گرفته شده و یا قطعات اصلی از آنها نام برده می شود مثل موتور، شاسی، اتاق و رنگ خودرو است. این چهار وسیله به عنوان قطعات اصلی هستند. ماده 30 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تاکید می کند اگر کسی بخواهد قطعات اصلی را تعویض کند و بدون مجوز راهنمایی و رانندگی باشد، جزو ممنوعیت های قانونی است.

وی با تاکید بر اینکه تعویض قطعات اصلی بدون مجوز راهنمایی و رانندگی تخلف محسوب می شود، گفت: حدود هشت سال پیش، در تهران دادسرایی به نام داسرای ویژه رسیدگی به جرایم راهنمایی و رانندگی تشکیل شد که یکی از موضوعات رسیدگی به پرونده هایی از این دست است. بنابراین اگر می خواهیم به عنوان مالک وسیله نقلیه اتاق و یا شاسی و یا رنگ وسیله را تعویض کنیم حتما باید با مجوز راهنمایی و رانندگی باشد. آنهایی که مجوز را نمی گیرند مرتکب جرم می شوند.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا به پروسه مجوز گرفتن برای تعویض قطعات اصلی خودرو اشاره کرد و بیان داشت: اگر خودرویی از ناحیه موتور دچار نقص شد، باید موتور یا سیلندر موتور تعویض شود و قبل از اینکه این وسیله تعمیر شود و موتور جدید بر آن نصب شود باید با راهنمایی و رانندگی هماهنگی صورت بپذیرد. باید مردم این پروسه را انجام دهند در غیر این صورت چندین روز باید وقت بگذارند و علاوه بر این شامل جریمه هم می شوند.

وی به تعمیرکاران اشاره کرد و متذکر شد: انتظارمان از تعمیرکاران این است که وقتی می خواهند وسیله نقلیه ای را تعمیر کنند، در مورد این چهار قطعه اصلی حتما به مالک خودرو بگویند که برود و مجوز را از راهنمایی و رانندگی بگیرد و بعد این کار انجام شود.

سرهنگ جهانی در خصوص اعزام نیرو به محل خودرو گفت: معاونت فنی و مهندسی این بستر را فراهم کرده و بعضی از کارشناسان را به محل اعزام می کند اما به دلیل کافی نبودن نیروها نمی توان به همه نقاط اعزام کنیم.

در ادامه علیرضا نیک آیین با اظهار به اینکه نسل تعمیرکار تعویض شده است، تصریح کرد: طبق آماری که در اتحادیه داریم، افراد تحصیل کرده ای دارند وارد این صنف می شوند چون خودروها به شدت تغییر کرده و مکانیک و الکترونیک توام با همدیگر است و حتما نیاز به مهندسی دارد که بتواند تعمیرات انجام دهد.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از تعمیرکاران بدون کسب مجوز قطعات اصلی خودرو را تعویض می کنند، اظهار داشت: متاسفانه این کار دارد انجام می شود هرچند ما اطلاع رسانی کرده ایم. صنف تعمیرکاران، صنف بزرگی است و در تهران با 4500 عضو در شهر تهران دارد فعالیت می کند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران به دلیل اصلی کم کاری مالکین برای اخذ مجوز اشاره کرد و گفت: ماشین یا تصادف می کند و نیاز به تعویض اتاق دارد یا مشکلی برای موتور به وجود می آید، در این صورت خودرو قابل حرکت نیست و برای مجوز گرفتن حتما باید خودرو به مراکز راهنمایی و رانندگی حمل شود اینجاست که مالک کم کاری می کند و گرنه تعمیرکار، کار خودش را انجام می دهد و راهنمایی می کند ولی متاسفانه این کار در اینجا به اشکال بر می خورد.

وی پیشنهاد داد: تعداد مراجعه بازرسین به محل و میدان خودرو خیلی کم است، در دادگستری ها کارشناسان دادگستری زیادی وجود دارند و کارشناسان دادگستری که در بخش خودرو هستند عمدتا افسرهای بازنشسته نیروی انتظامی و کارشناس تصادفات هستند. خطرات حمل خودرو در زمان رفت و برگشت خیلی زیاد است اگر این هزینه را در دادگستری با پرداخت قبض و اعزام کارشناس و تائید آن کارشناس انجام شود، کار سهل خواهد شد.

برنامه "صبح و گفت و گو" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7 صبح از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.


دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو