رویداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

رويداد

مدیركل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایرانیان: در طرح تحول سلامت عملا اقشار محروم و مستضعف تحت پوشش قرار گرفتند

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: با احتساب جابه جای هایی که بین صندوق های بیمه ای داشتیم عملا بیش از نه میلیون پوشش جدید نداشته ایم که بیش از 90درصد این افراد یا زیر خط فقر بودند یا حاشیه نشین بودند.

1396/07/19
|
10:47
|

برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع ضرورت توجه به کنترل هزینه ها و اصلاح نظام پرداخت در ادامه طرح تحول سلامت ، با حضور دکتر حنانه حاج محمودی مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایرانیان به روی آنتن رفت.

دکتر حنانه حاج محمودی تعرفه های خدمات تشخیصی درمانی را بر روی سازمان های بیمه گر تاثیرگذار دانست و گفت: این مسئله از همه مولفه های دیگر تاثیر بیشتری بر روی هزینه ها دارد.

وی تاکید کرد: اگرچه طرح تحول سلامت در حوزه بیمه همه مردم باعث افزایش هزینه ها شد اما تاثیر بسیار زیادی در کاهش پرداخت از جیب بیماران داشت و توانستیم بخش عمده ای از هزینه هایی که مردم به واسطه عدم پوشش بیمه ای چه خدمات و چه افراد، پرداخت می کنند از طریق سازمان بیمه سلامت پوشش دهیم.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایرانیان هدفمند کردن یارانه ها را از دیگر اقدامات خوب و مفید در این حوزه برشمرد و ابراز داشت: یارانه های دارو از طریق سازمان های بیمه گر پرداخت شد و بخاطر اینکه از طریق سازمان ها این یارانه مستقیما صرف آن خدمت می شود این قسمت هم در طرح تحول سلامت اقدام موثری بوده و در مجموع هزینه های دارویی کشور را مدیریت کرده است.

وی به کتاب ارزش نسبی و بازنگری کتاب و نظام پرداخت حاکم در خدمات بستری اشاره کرد و گفت: در این بخش در هزینه ها رشد زیادی را داشته ایم و همزمان با این طرح ماندگاری پزشکان در بخش دولتی هم اضافه شد و عملا هزینه هایی که برآورد می کردیم با بازنگری کتاب دو دهم برابر شود بین سه تا 3.5 برابر هزینه ها در بستری اضافه شد.

حاج محمودی در خصوص تعداد مشمولین بیمه سلامت ایرانیان عنوان کرد: با احتساب جابه جای هایی که بین صندوق های بیمه ای داشتیم عملا بیش از نه میلیون پوشش جدید نداشته ایم که بیش از 90درصد این افراد هم یا زیر خط فقر بودند یا حاشیه نشین بودند.

وی با اشاره به نظام ارجاع، توضیح داد: نظام ارجاع پیش نیازهای زیادی را می خواهد که در استان فارس و مازندران به عنوان دو استان پایلوت این طرح، لمس کرده ایم که نمی توان یک شبه نظام ارجاع را همگانی کنیم. مهمترین زیرساخت نظام ارجاع آی. تی است که الان در استان گلستان دارد تست می شود و باید حتما پزشک خانواده از بازخورد ارجاعش به پزشک متخصص مطلع شود چیزی که الان دارد در دو استان فارس و مازندران به صورت کاغذی اتفاق می افتد و در صندوق روستاییان سازمان که از ابتدا تحت پوشش نظام ارجاع بودند، عملا اتفاقی نمی افتد.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایرانیان یکی از زیرساخت های نظام ارجاع را تجمیع منابع چه به صورت مجازی و چه به صورت تشکیل یک سازمان دانست و اظهار داشت: این مسئله به راحتی اتفاق نمی افتد ولی در برنامه ششم پیش بینی شده تا بانک اطلاعاتی یکسان شود و اگر ما از سطوح جغرافیای شروع کنیم می تواند بانک اطلاعاتی بیمه شدگان تجمیع شود و به صورت سازمان خریدار واحد این کار را انجام دهیم.

وی خاطرنشان شد: در حوزه فناوری اطلاعات، برنامه ای که در سازمان خود در نظر داریم این است که عملا نرم افزارهای موسسات جای خودشان بمانند و بتوانند نرم افزارها به صورت وب سرویسی با همدیگر ارتباط داشته باشند. تشکیل بانک اطلاعاتی بیمه شدگان و چک کردن استحقاق درمان برنامه هایی است که در حوزه آی تی پیاده سازی می شود.

دسترسی سریع
رویداد