رویداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

رويداد

عضو كمیسیون صنایع مجلس: مردم دنیا تمایلی به استفاده از «شبه خودرو» های ایرانی ندارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس از خودروهای غیر استاندارد ایرانی به عنوان «شبه خودرو» یاد کرد و گفت: مردم دنیا خودرو می خرند و شبیه خودرو نمی خرند. متاسفانه هر سال کیفیت خودروهایمان کمتر از سال قبل می شود و بهبود نمی یابد.

1396/12/10
|
10:49
|

برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو با موضوع دلایل ناتوانی خودروسازان در تولید خودروی استاندارد و با حضور محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

محمدرضا منصوری با تاکید بر اینکه خودروسازان در تولید خودروی استاندارد ناتوان هستند، گفت: وقتی همه مردم از خودرو استفاده می کنند و بیش از 90 درصد این موضوع را تائید می کنند، پس طبیعی است که این مسئله وجود دارد و شاهد آن هم این است که نمی توانند صادر کنند چون نمی توانند خودروی استاندارد تولید کنند.

وی از خودروهای غیر استاندارد ایرانی به عنوان «شبه خودرو» یاد کرد و بیان داشت: مردم دنیا خودرو می خرند و شبیه خودرو نمی خرند. استانداردهای جهانی هر ساله تغییر می کنند و رقابت شدید است و متاسفانه ما هر سال کیفیت خودروهایمان کمتر از سال قبل می شود و بهبود نمی یابد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس به دلایل عدم رشد استانداردها در صنعت خودروسازی اشاره و عنوان کرد: دولت ها در مدتی که حضور دارند، به حدی مشغله دارند که تا متوجه می شوند خودروسازان چه بلایی بر سر مردم می آورند، دوران شان تمام می شود و باز رئیس جمهور جدید بر سر کار می آید. از طرفی خودروسازان به منابعی مالی متصل هستند و شو بخوبی برگزار می کنند و افراد را تحت تاثیر خودشان قرار می دهند.

وی هزینه تولید در داخل را نسبت به کشورهای دیگر به صرفه دانست و در عین حال گفت: در کشور ما برق و گاز و آب برای صنایع رایگان است ولی یک خودروساز ژاپنی 40 برابر ما هزینه گاز، 20 برابر هزینه برق، 10 برابر هزینه آب و 10 برابر هزینه کارگر را نسبت به خودروساز داخلی می دهد ولی خودرو را با قیمت 7500 دلار تولید می کند و صادرات نیز دارد که با قیمت ارز در ایران 40 میلیون می شود؛ ولی همان خودرو در ایران 200 میلیون تومان است بنابراین اگر می توانستیم خودروی با استاندارد تولید کنیم همه خودروهای ما باید صادر می شد.

منصوری به دلایل عدم صادرات خودروهای داخلی پرداخت و بیان کرد: دلیل اینکه نمی توانیم خودرو صادر کنیم این است که بخشخصوصی در خودروسازی آنچنان فعال نیست، مدیران در این حوزه کارآمد و توانمند نیستند و مدیران جدید وارث مدیریت 38 ساله غلط دولتی می شوند.

وی با اشاره به وضعیت مشابه قطعه سازان داخلی گفت: حتی در زمینه قطعه سازان نیز نتوانسته ایم بخوبی عمل کنیم و کیفیت خوبی داشته باشیم چون قطعات را برای خودروساز داخلی ساخته که برایش کیفیت مهم نیست و چون رقابتی کار نکرده هیچ وقت پیشرفتی نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس وضعیت صنعت خودرسازی در ایران را همانند نظام کمونیستی دانست و خاطر نشان شد: همان طور که کمونیست شکست خورد و جواب نگرفت در این مسئله هم ما در صنایع تولیدی دولتی مان شکست را داریم، اصل 44 یکی از کامل ترین اصل ها است ولی هیچ وقت اجرا نشد و مقصر هم دولت های گذشته هستند، چون مدیران حاضر به اجرای آن نیستند.

وی با بیان اینکه یک خودروی 300 میلیونی در ایران تا 3میلیارد تومان معامله می شود، ابراز داشت: چه زمانی قرار است خودروسازان داخلی رشد کنند، چقدر باید به اسم حمایت از تولید و تولیدکننده به این شکل حمایت کنیم و مردم چقدر دیگر باید تاوان سوء مدیریت های مدیران را بدهند.

دسترسی سریع
رویداد