صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنجشنبه از ساعت 12:00-13:00 به مدت 60 دقیقه

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره علل افزایش قیمت خودروها گفت: علت این افزایش ناهنجار ضعف مدیریتی است.

برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو با موضوع افزایش قیمت خودرو و با حضور دکتر معید حسینی صدر مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه و احمد رضا رعنایی عضو هیئت مدیره صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور روانه آنتن شد.

احمد رضا رعنایی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو تابع سه عامل است، گفت: این سه عامل تحت دو دسته خودروهایی که در داخل مونتاژ می شوند و خودروهایی که به صورت کامل وارد می شوند، قرار دارند. خودروهایی که در داخل تولید می شوند به دلایلی همچون افزایش هزینه های کارگری، تورم و افزایش قیمت مواد اولیه، گران می شوند. همچنین افزایش قیمت ارز و پایین آمدن پول ارزش ملی هم می تواند اثری در افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی داشته باشد.

وی اضافه کرد: عامل دیگر افزایش قیمت خودرو، سودجویی و رانتی است که حتی در بخش خصوصی و گاها به وسیله ارتباطاتی که وجود دارد، ایجاد می شود که از نرخ تورم سطح جامعه نیز فاصله دارد و افزایش ناهنجاری ایجاد می کند. عامل اصلی این رانت و سودجویی، عدم مدیریت صحیح بازار و نداشتن برنامه از سمت عوامل برنامه ریز و حاکمیت است که این افزایش به صورت افسار گسیخته در جامعه سر باز می کند و همه سطوح را به خودش درگیر می کند.

عضو هیئت مدیره صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور ادامه داد: جلوگیری کردن از این افزایش بعضا هزینه های خیلی بیشتری نسبت به هزینه های اولیه برای مدیران و برنامه ریزان دارد.

در ادامه معید حسینی صدر با بیان اینکه بازار هر کالایی از جمله خودرو یک مسئله فنی است، گفت: برای ثبات این بازار ده ها عامل اثرگذار است و اگر هم افزایش قیمتی ایجاد می شود، باید منطقی باشد. آن چیزی که امروز چه در مورد خودروهای داخلی و چه در مورد خودروهای خارجی مشاهده می کنیم، افزایش قیمتی دور از انتظار و بی دلیلی است.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره علل افزایش قیمت خودروها تصریح کرد: علت این افزایش ناهنجار ضعف مدیریتی است. البته نباید این را هم فراموش کنیم در ایران هر سال بطور طبیعی شاهد افزایش قیمت در همه زمینه ها هستیم و این عامل نیز روی افزایش قیمت ها اثر دارد.

وی افزود: اگر در ایران انتظار داشته باشیم قیمت ها ده الی بیست سال ثابت باشد، یک انتظار آرمانی است که عملی نیست. از سوی دیگر نباید انتظار داشته باشیم، قیمت خودرو مساوی با نرخ تورم افزایش پیدا کند زیرا برخی از هزینه ها مانند طراحی و قالب سازی در طول زمان تولید کاهش پیدا می کند.

مرتبط با این خبر

  • همراهی تاکتیکی روسیه با رژیم صهیونیستی و آمریکا در سوریه

  • دسیسه جدید آمریکا و عربستان در عراق

  • تلاش گروهک منافقین برای ناکارامدی مصوبات اتحادیه اروپا در مورد برجام

  • تک نرخی کردن ارز موجب افزایش قیمت آن شد

  • ترامپ به دنبال پارادایم جدیدی در عرصه سیاست بین الملل است

  • ناتوانی کشورهای حاشیه خلیج فارس در تقابل با ایران

  • به روز کردن روابط دو کشور ایران و روسیه، یکی از اهداف مهم سفر دکتر ولایتی

  • اجلاس امنیتی اسلام آباد؛ تلاش جمعی مشترک برای مقابله با تهدید مشترک

  • ناتوانایی در ایجاد وحدت رویه ، ضعف بزرگ نخست وزیر بریتانیا

  • دور زدن قانون با رانت برای واردات خودرو