رویداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

رويداد

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت: کاهش تولید اقدامی خودسرانه از سوی خودروساز نیست

عضو هیئت علمی دانشکده فنی-مهندسی دانشگاه علم وصنعت ضمن تکذیب خبری مبنی بر کاهش تولید از سوی شرکت های خودروسازی تصریح کرد: خودروساز با توجه به نظارت های سنگین، به هیچ وجه نمی تواند تولید را خودسرانه کاهش دهد.

1398/02/15
|
13:05

امیرحسن کاکایی در ارتباط زنده با برنامه "رویداد" اظهار کرد: «خودروساز با توجه به نظارت های سنگین، به هیچ وجه نمی تواند تولید را خودسرانه کاهش دهد؛ از طرفی مسائل گمرکی و ارزی در سال گذشته و قیمت گذاری غلط شورای رقابت باعث شد زیان 10هزار میلیاردی به صنعت خودروسازی وارد شود.»

وی ادامه داد: «قیمت در کف بازار درپی قیمت گذاری شورای رقابت بالا رفت که منجر به ایجاد حاشیه سود برای دلالان شد؛ همچنین 4هزار میلیارد تومان در شب عید در قالب تسهیلات به این صنعت کمک شد ولی این پول مستقیما به قطعه سازان واگذار شد و تا حدی مشکلات تولید را حل و فصل کرد.»

کاکایی مشکلات ارزی و تحریم را حل نشده دانست و تاکید کرد تولید در این شرایط رو به افزایش نمی گذارد و افزود: «این شرایط برای خودروهای پر تیراژ نیز وجود دارد. عرضه کاهش یافته ولی نه از سوی خودروساز؛ بلکه عوامل کاهش عرضه بر خودروسازان تحمیل شده است.»

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان ساخت: «قطعه سازان برخی مواد را از خارج وارد می کنند؛ به عنوان مثال پراید 2هزار دلار ارز بری دارد؛ لذا گمرک برای کنترل این حوزه، مقرراتی پیاده کرد که تاخیر سنگینی را در حوزه واردات درپی داشت.»

کاکایی به رادیو گفت وگو گفت: «علی رغم اینکه خودروسازان سرعت تولید را دو برابر کرده اند، همچنان برخی قطعات وارد نمی شود لذا خودروها در انبار متوقف شده و به دست مردم نمی رسد.»

وی افزود: «به هیچ وجه با احیای شورای رقابت موافق نیستم؛ این شورا بالغ بر 10هزار میلیارد تومان زیان ایجاد کرد؛ ضمن اینکه حاشیه بازار برای تمامی خودروها ایجاد نشده است.»

همچنین در این بخش خبری تحلیلی در رادیو گفت وگو رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معدن با اشاره به عدم پرداخت پول قطعه سازان گفت: «خودروسازان در گذشته نیز چندین مرتبه تذکر گرفتند چون نقدینگی آن ها در چند جای مختلف درگیر بود.»

وی ادامه داد: «خودروسازان باید به تعهدات خود بدرستی عمل کنند تا اثر روانی آن از بین برود.»

سبحانی فر به رادیو گفت وگو گفت: «خودروسازان قصد ایجاد حاشیه سود برای خود دارند اما امروز خودرو به صورت کالایی سرمایه ای تلقی می شود؛ چراکه با موجودی فعلی نمی توان سرمایه گذاری کرد.»

وی افزود: «نیازمند برنامه ریزی و سازماندهی هستیم تا دست سودجویان کوتاه شود.»

سبحانی فر به رادیو گفت وگو گفت: «قانون باید فصل الخطاب باشد؛ شورای رقابت در راستای کالای انحصاری فعال است اما خودرو محصولی انحصاری نیست.»

دسترسی سریع
رویداد