صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

دبیر انجمن خودروسازان لزوم آزادسازی واردات خودروی دست اول را متذکر شد و گفت: از مجلس می خواهیم ما را از دست شورای رقابت خلاص کند.

در آغاز مناظره اقتصادی برنامه "رویداد" محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به جلسه امروز مجلس مبنی بر طرح ساماندهی صنعت خودرو به "رویداد" گفت: «این جلسه نهایی نشد و به سرانجام نرسید.»

وی در خصوص ایرادات شورای نگهبان در قبال طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس گفت: «تامین خودرو امروز یک معضل در جامعه است و در هیچ کشوری افراد 40 سال کار نمی کنند تا بنوانند خودرو خریداری کنند.»

منصوری دولتی بودن خودروسازی را موجب جایگاه نامناسب این صنعت دانست و افزود: «مردم تاوان سو مدیریت خودروسازان را می پردازند ولی بدلیل تحریم ها مجبور به حمایت از صنعت خودرو هستیم.»

وی خصوصی سازی در صنعت خودرو را دارای اما و اگرهایی دانست و افزود: «عده ای تلاش دارند این اتفاق نیفتد.»

در ادامه احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ضمن ایراد انتقاداتی به سخنان منصوری به رادیو گفت وگو گفت: «ما نیز معتقدیم خصوصی سازی واقعی باید صورت گیرد؛ در گذشته نیز مشخص شده دولت بنگاه دار خوبی نیست.»

وی در عین حال گفت: «بنده این گفته را قبول ندارم که مردم تاوان مدیریت ضعیف خودروسازان را می دهند!»

نعمت بخش افزود :«رسما اعلام می کنم هیچگاه مخالف واردات خودرو نبودیم؛ ضمن اینکه نسبت به گرفتار شدن شرکت های خودروساز در شورای رقابت انتقاد داریم.»

وی یادآور شد :«در گذشته با شورای رقابت کار می کردیم و بسیاری شرکت های خودروساز زیان دیدند. شخصا معتقدم باید به سمت آزادسازی حرکت کنیم و 92 درصد مردم نیز گفته اند ستاد تنظیم بازار به نتیجه نرسیده و کار تعزیراتی قیمت ها را کنترل نکرده است.»

نعمت بخش خطاب به منصوری گفت :«از مجلس می خواهیم ما را از دست شورای رقابت خلاص کند. بروکراسی قیمت گذاری فساد آور است و شورای رقابت هزینه شرکت های خودروساز را حساب نمی کند.»

وی افزود: «پیشنهاد می کنیم تعرفه خودرو در حوزه واردات 25درصد باشد و با آزادسازی واردات، ما را از قیمت گذاری معاف کنند.»

منصوری نیز در واکنش به سخنان دیگر مهمان برنامه اظهار کرد: «زمانی می توان شورای رقابت را حذف کرد که اجازه واردات داشته باشیم؛ اما در صنعت خودرو ضعیف عمل کردیم و خودرویی در شأن مردم تولید نکرده ایم.»

وی ادامه داد: «رهبری به یک وسیله چهارچرخ اشاره کردند و این بهترین توصیف از خودروی تولید داخل است.»

در این میان نعمت بخش با ورود به بحث اظهار کرد: «هیچگاه پراید 100 میلیون تومان نخواهد شد و باید از شعار زدگی بپرهیزیم! طوری صحبت نکنید که در مظان اتهام قرار بگیرید و مردم تصور کنند چون زمان انتخابات است، حرف هایی می زنید که جامعه دوست دارد!»

وی افزود: «شورای رقابت از سال 94 تا 97 حدود 12.5 درصد افزایش قیمت به خودرو داد ولی در این مدت مواد مورد نیاز صنعت خودرو بیش از 300 درصد افزایش داشته. »

نعمت بخش در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو افزود :«تعرفه 55 درصدی باید 25درصد شود و از طرفی معتقدیم واردات دست دوم صحیح نیست. شما چطور بعنوان نماینده مجلس اجازه می دهید خودروی دست دوم وارد کشور شود؟!»

منصوری نیز در پاسخ چنین توضیح داد: «دولت و نظام تحت هیچ شرایطی نمی توانند خودرو از خارج وارد کنند. آن زمان هم که وضعیت مالی خوب بود، این کار را نکردیم.»

وی خاطرنشان کرد: «ما رقابت را از خودروسازی گرفته ایم و این مجموعه حتی قادر نیست به افغانستان و پاکستان خودرو صادر کند!»

مرتبط با این خبر

  • مردم در خرید خودرو داخلی و خارجی اندکی تامل کنند

  • خودروسازان تا سقف 7.2 درصد مجاز به افزایش قیمت هستند

  • دلایل افزایش قیمت خودرو باید در طرف تقاضا بررسی شود

  • دولت واردات خودرو را آزاد کند

  • خودرو در سال 98 گران می شود/کمپین نخریدن خودرو؛پیشنهاد نماینده مجلس +صوت

  • عدم تعیین قطعی قیمت موجب گرانی پژوه 2008 شده است

  • در آینده باز هم شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود

  • اجبار در اعمال 13 استاندارد در خودرو بدون وجود زیرساخت های آن! +صوت

  • قیمت خودرو کمترین رشد را نسبت به سایر اقلام داشته است

  • خصوصی سازی صنعت خودرو یک شعار است