رویداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

رويداد

در مصاحبه با علی علیلو؛ مدیری که با رانت دولتی روی ایران خودرو و سایپا را سپید کرد

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس نهم با انتقاد از رانت بازی یکی از شرکت های خودروساز رده چندم گفت: این فرد می خواست با رانت دولتی نمایندگی هیوندای را هم بگیرد.

1398/10/04
|
15:00
|

علی علیلو در مصاحبه با برنامه "رویداد" رادیو گفت وگو اظهار کرد: «نماینده مردم در صنعت خودرو، دولت است که مسئول سیاست گذاری و نظارت بر این سیاست هاست؛ لذا معتقدم مشکل اصلی خودرو، ساختاری است.»

وی ادامه داد: «وقتی سیاست گذاری و بستر سازی برای یک کار کیفی وجود ندارد، مسلما سازنده درپی منافع و سود بالای خود است.»

علیلو با بیان اینکه سازندگان خودرو در این شرایط دنبال کیفی سازی نیستند، افزود: «همواره انحصار در صنعت خودرو حاکم بوده و کیفیت و مطالبات مردمی در این میان از بین رفته است.»

وی ادامه داد: «در صنعت خودروسازی شاهد تعدد نیستیم و به جز ایران خودرو و سایپا چند خودروساز دیگر داریم که همچنان در جرگه انحصار هستند.»

علیلو گفت: «مثلا برادر خانم مرحوم حاج آقا فلانی با امتیازات خاص، کرمان خودرو را راه می اندازد و بعد چنگ می اندازد و می خواهد نمایندگی هیوندای را هم بگیرد. این فرد یقینا دنبال مطالبه، خواست مردم و کیفیت بالا نخواهد بود.»

این نماینده اسبق مجلس افزود: «تا زماینکه صنعت خودرو در دست دولت باشد، جوابگوی استاندارد و مدیریت های استاندارد نخواهد بود و باز هم قادر به مدیریت نمی باشیم چون ساختارهای غلط بر صنعت خودرو حاکم است.»

علیلو با بیان اینکه ریشه همه آفت های صنعت خودرو در دولت است، تصریح کرد: «تا زمانیکه دولتی ها و وزیر، هیئت مدیره ایران خودرو و سایپا را عزل و نصب کند، به مطالبه مردم نخواهیم رسید و حتی اگر 10 بخش خصوصی خودرو تولید کنند، از وضعیت موجود برای منافع خود سوء استفاده خواهند کرد.»

همچنین سنجری، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ابتدا باید در شرکت های خودروسازی امکان تولید محصول رقابتی را فراهم آوریم، گفت: «منظور اینست که خودرو باید در کلاس جهانی تولید شود که اگر این خودرو در بازاری با مختصات متفاوت با کشورمان موجود باشد، باز هم امکان فروش داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «بسیاری شرکت های چینی به رغم پیشرفت در صنعت خودروسازی، هنوز امکان ورود به فضاهای رقابتی اروپایی را بدست نیاورده اند.»

سنجری با بیان اینکه صنعت باید با دنیای بین الملل تعامل داشته باشد تا خودرویی رقابتی تولید کند، ادامه داد: «اگر ایران خودرو و سایپا را کاملا خصوصی کنیم، ولی تا زمانیکه قوانین حوزه کسب و کار درست نشود، نخواهیم توانست ضعف ها را اصلاح کنیم.»

دسترسی سریع
رویداد