رویداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

رويداد

سرپرست اداره كل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان: ارائه خدمات جامع‌تر به مردم با افتتاح فاز دوم سامانه جامع گارانتی

سید جواد احمدی در خصوص فاز دوم این سامانه بیان کرد: در فاز دوم، این سامانه برای عموم مردم قابل استفاده است و می‌توانند با آدرس irangs. ir مراجعه کنند و در آنجا استعلام کنند آیا کالایی که خریداری کرده‌اند شناسنامه گارانتی دارد یا خیر؟

1399/04/21
|
15:38
|

برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو در بخش «با سخنگویان» با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در خصوص سامانه جامع گارانتی با سید جواد احمدی سرپرست اداره کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

سید جواد احمدی با اشاره به اینکه در گذشته در حوزه خدمات پس از فروش و گارانتی برای کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی با دوام وضعیت مطلوبی را در کشور نداشتیم، گفت: در سه چهار سال گذشته اقداماتی برای ساماندهی وضعیت خدمات پس از فروش هم در کالاهای وارداتی و هم در کالاهای تولید داخل شروع شد که تولیدکنندگان و واردکنندگان خودشان را مقابل مصرف کنندگان مسئول و متعهد بدانند و پاسخگو باشند.

وی ضمن بیان اینکه این کار علاوه بر اینکه نیاز به فرهنگ سازی در بین مردم دارد تا مطالبه کنند، افزود: از آن طرف برای واردکنندگان و تولید کنندگان هم ما باید بستر مناسبی را فراهم می‌کردیم تا در آن بستر خدماتشان ساماندهی شود.

سرپرست اداره کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به سامانه جامع گارانتی اشاره کرد و توضیح داد: سامانه‌ای طراحی شده و از سال گذشته فاز اول این سامانه عملیاتی و اجرایی شده است. هفته گذشته فاز دوم این سامانه را رونمایی کردیم.

وی در رابطه با فاز اول سامانه جامع گارانتی گفت: در فاز اول که سال گذشته رونمایی شد، کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگانی که کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی با دوام وارد می‌کردند و یا در داخل کشور تولید می‌کردند ملزم شدند تا در چارچوب سامانه جامع گارانتی که یکی از زیرمجموعه‌های سامانه جامع تجارت است ثبت نام و شناسنامه گارانتی دریافت کنند. در واقع شناسنامه گارانتی تائیدیه توانمندی اینها برای ارائه خدمات پس از فروش است.

احمدی به نقش سازمان حمایت در این سامانه اشاره و بیان کرد: این سازمان توانمندی این شرکت‌ها را در ارائه خدمات پس از فروش می‌سنجد و اگر محرز شد که این شرکت‌ها توانایی خدمات پس از فروش را دارند تائیدیه یا شناسنامه گارانتی را به آن‌ها می‌دهد و بر اساس آن می‌توانند بروند ثبت سفارش کنند و آن کالا را وارد کنند.

وی عنوان کرد: در فاز اول، تقریبا در سه، چهار تا گروه کالایی عمده از جمله تلفن همراه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری، تایر و محصولات آی تی که بیشترین حجم در حوزه کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی با دوام را دارند موفق شدیم بیش از 500 شرکت ثبت نام و تائیدیه شناسنامه گارانتی و برای برند‌های مختلف و کالاهای مختلف دریافت کنند.

سرپرست اداره کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص فاز دوم این سامانه بیان کرد: این سامانه باید برای مردم بازخوردی می‌داشت. مردم وقتی که از این سامانه استفاده می‌کردند بدانند کدام شرکت گارانتی‌اش معتبر است و کدام شرکت شناسنامه گارانتی گرفته است. در فاز دوم این سامانه برای عموم مردم قابل استفاده است و می‌توانند با آدرس irangs. ir مراجعه کنند و در آنجا استعلام کنند آیا کالایی که خریداری کرده‌اند شناسنامه گارانتی دارد یا خیر؟

وی افزود: علاوه بر این قابلیت، در این سامانه لیست کلیه شرکت‌های گارانتی کننده‌ای که مورد تائید سازمان حمایت هستند، وجود دارد. شناسه کالا و کد رهگیری برای لوازم خانگی اجباری است و مردم می‌توانند این شناسه را در این سامانه استعلام کنند. اگر ببینند آن شرکت تائیدیه گارانتی دارد معنای دیگرش این است که این کالا قاچاق نیست و از مبادی رسمی وارد شده است. از طرفی هر کدام از این شرکت‌ها در آن سامانه صفحه‌ای دارند و افراد می‌توانند نظراتشان را آنجا بگذارند.

احمدی نحوه ارائه خدمات پس از فروش در سامانه جامع گارانتی را از قابلیت‌های این سامانه برشمرد و گفت: هر شرکتی که در این سامانه به عنوان شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش ثبت نام می‌کند زمانی که توانمندی‌اش به صورت اولیه احراز می‌شود و به آن تائیدیه داده می‌شود. چون این تائیدیه یک ساله صادر می‌شود، طی این مدت توسط شرکت‌های ارزیاب عملکردشان ارزیابی می‌شود. بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان چهار تا شاخص عمده برای ارزیابی تعریف شده که تمدید مجدد فعالیت این شرکت منوط به این است که امتیاز ارزیابی آن شرکت از یک عددی پایین تر نباشد.

وی با تاکید بر اینکه مردم نقش عمده‌ای دارند، اظهار کرد: افرادی که کالاهایی را با گارانتی آن شرکت خریداری کردند آنجا می‌توانند اظهار نظر خودشان را قید کنند. ما بر اساس نظرات مردمی که گذاشته می‌شود بعه سمت مردمی کردن نظارت‌ها و هوشمندسازی این نظارت‌ها حرکت کردیم و بر اساس این شرکت‌ها را رتبه بندی می‌کنیم و این رتبه را در سامانه اعلام می‌کنیم و این برای فعالیت بعدی شرکت‌ها مهم است.

دسترسی سریع
رویداد