رویداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:00 به مدت 60 دقیقه

نگاهی به تكنیك‌های صرفاً رسانه‌ای غربی‌ها؛ هواپیمای اوکراینی برگ برنده غرب پای میز مذاکره

کارشناس ارشد رسانه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، برخی تکنیک‌های کاذب که از سوی رسانه‌های بیگانه در سالگرد هدف قرارگرفتن هواپیمای اوکراینی به کارگرفته‌شد را تشریح کرد.

1400/10/18
|
14:52
|

علیرضا داودی در خصوص تلاش رسانه‌های بیگانه در وارونه جلوه‌دادن ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی در سالگرد این واقعه، گفت: منافع آن‌ها در موازی جلوه‌دادن نیز هست.

ایجاد خط اشغال توسط رسانه‌های بیگانه به معنای فراهم‌کردن یک سازوکار برای سوژه‌ای موازی است تا سایر موضوعات تحت‌الشعاع قرار گیرد. خاصه در این ایام که شهادت سردار سلیمانی و بحث جدیِ خروجِ امریکا از منطقه را پیش‌رو داریم.

وی با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه تلاش دارند برای مسائلِ درونی ایران ایجاد ضریب کنند، افزود: این رسانه‌ها مجدداً حرف‌وحدیث‌هایی بی‌پایه را مطرح کرده‌اند و هرچه آن را بیشتر تکرار می‌کنند، منجر به پذیرش در نزد مخاطب می‌شود.

داودی ادامه داد: در تراکنش محتوایی صورت‌گرفته، نارضایتی نسبت به مسیر طی شده ایجاد می‌شود؛ لذا برخی بستگانِ جان‌باخته در این هواپیما یکسری جملات را مطرح کردند که هیچ ربطی به موضوع هواپیما ندارد.

این کارشناس حوزه رسانه افزود: وقتی پرونده‌ای روی پرونده دیگر باز می‌شود، منجر به رسوب اطلاعات می‌گردد. در حال حاضر سه محور در این زمینه اتفاق افتاده است؛ در قدم اول بی‌بی‌سی فارسی و اینترنشنال بر این مسئله تاکید داشتند و وضعیتِ حقوقی این هواپیما را نپذیرفتند.

وی با بیان اینکه چنین اظهاراتی سند نیست ولی همین رسانه‌ها از سخن خود بعدها به‌عنوان سند، بهره می‌گیرند، افزود: از این طریق یک کمربند قرمز دور ذهن مخاطب ایجاد می‌شود تا علیه ایران موضع بگیرد.

همچنین مجدا بحث محور مقاومت را مطرح کردند و در نهایت این پرونده را به موضوع حقوق بشر کشیدند و چون کانادا در یک‌سوی این ماجرا ایستاده است، تمام پرونده‌های حقوق بشری به سمت این کشور سوق داده می‌شود.

داودی با بیان این که رسانه‌های بیگانه کاری می‌کنند تا مخاطب احساس شرمساری کند، گفت: رسانه‌ها همچنین این مسئله را به موضوعات آتی پیوند می‌دهند. مثلاً تلاش دارند روی ذهن تیم مذاکره‌کننده نوعی فشار کاذب وارد کنند و از این مسیر به‌عنوان برگ برنده سازی یاد می‌شود.

لذا این رسانه‌ها آن جایی که در مذاکرات دست برتر را ندارند، موضوعاتی را پیش می‌کشند که بیش‌تر در ذهن مخاطب کاشته شده ولی روایت منطقی و مستندی از آن وجود ندارد.

دسترسی سریع
رویداد