ورزش بدون ویرایش شنبه ها از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

رادیو گفت و گو

ورزش بدون ويرايش

مدیر گروه جامعه شناسی ورزش انجمن جامعه شناسی ایران: خالکوبی ورزشکاران بر طیف بزرگی تاثیرگذار است

مدنی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: نوجوانان محتوای پیام تتوها و خالکوبی ورزشکاران را درک می‌کنند و به سرعت تاثیر می‌پذیرند.

1400/09/07
|
12:34
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر حسین صبوری، نویسنده کتاب ورزش در اسلام، استاد حوزه علمیه قم و استاد کاراته و دکتر بیتا مدنی، مدیر گروه جامعه شناسی ورزش در انجمن جامعه شناسی ایران، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در ارتباط تلفنی با برنامه « ورزش بدون ویرایش » به موضوع تتو و خالکوبی در عرصه ورزش کشور پرداختند.

صبوری خالکوبی را از دیدگاه فقهی مورد بررسی قرار داد و گفت: از نظر احکام اولیه، خالکوبی برای آقایان و بانوان حرام نیست اما بر اساس یک قاعده فقهی که هر آنچه مضر باشد حرام است، اگر خالکوبی هم برای شخصی زیان داشته باشد و سلامتی او را به خطر بیاندازد اشکال پیدا می‌کند و حرام است.

وی ادامه داد: اگر تصویر خالکوبی مستهجن و فتنه انگیز باشد و دیگران را به گناه بکشاند بر اساس احکام ثانویه حرام است. همچنین اسامی مقدسی که لمس آنها بدون وضو حرام است دارای اشکال شرعی است.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که از این موضوع که خالکوبی در بین ورزشکاران بین المللی که به اسلام گرویده‌اند دیده نمی‌شود می‌توان نتیجه گرفت که پیروی از دین خاص می‌تواند بر چنین تمایلاتی تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: برخی از این افراد گمان می‌کرده‌اند که با داشتن تتو نمی‌توانند وضو بگیرند و نماز به جای آورند از این رو به این سمت نرفته‌اند.

صبوری ادامه داد: برخی دیگر دارای شخصیت والایی و برتری هستند که نمی‌خواهند با خالکوبی و نشان دار کردن پوست خود برای خود شخصیت خاصی ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: اگر خالکوبی موجب شود که انسان لاابالی دیده شود، شخصیت او مورد هجمه قرار بگیرد و درواقع به نوعی خودزنی شخصیتی رخ دهد، مورد پسند اسلام نیست.

در بخش دیگری از برنامه « ورزش بدون ویرایش »، بیتا مدنی عنوان کرد: جامعه شناسی بدن یکی از کلیدی ترن مباحث نوین میان رشته‌ای در علوم اجتماعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی، نگاه هنری و زیبایی شناختی تتو را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: پژوهش‌هایی در این حوزه صورت گرفته است که نشان می‌دهد در مقوله تتو بدن به مثابه بستر کنش اجتماعی مطرح است که پیامد‌ها و دستاوردهایی به همراه دارد.

مدیر گروه جامعه شناسی ورزش انجمن جامعه شناسی ایران درباره برخورد با بازیکنانی که از خالکوبی استفاده می‌کنند گفت: در زمان آقای علی آبادی به چند بازیکن تذکراتی داده شد اما اکنون می‌بینیم که این موضوع در بین بازیکنان ایرانی بسیار گسترش یافته است.

مدنی تاکید کرد: ورزشکاران الگوهای جامعه هستند که به عنوان گروه‌های اثرگذار و مرجع بسیار تاثیرگذار هستند و نوجوانان و جوانان نگاه متفاوتی نسبت به افراد دیگر جامعه دارند و محتوای پیام این تتو‌ها را درک می‌کنند و از طریق ارتباط غیرکلامی با آن رابطه برقرار می‌کنند.

دسترسی سریع
ورزش بدون ویرایش