صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا پنجشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

استاد دانشگاه گفت: سخنی که در مورد کرامت اسلام در اسناد بشری به میان آمده فقط همان کرامت ذاتی است و به کرامت شایسته و اکتسابی انسان نگاهی نکرده است در حالیکه حقوق بشر اسلامی از جامعیت بیشتری برخوردار است.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و با حضور دکتر خیرالله پروین استاد دانشگاه آنتن شد.

خیرالله پروین ضمن تاکید بر اینکه حقوق بشر اسلامی از جامعیت بیشتری برخوردار است، توضیح داد: اگر قانون را به دو دسته قانون الهی و قانون وضعی تقسیم کنیم، خداوند وضع کننده قانون الهی است و بشر وضع کننده قانون وضعی است.

وی افزود: قانون الهی کامل تر، جامع تر و فراگیر تر است و تمام بشریت را در بر می گیرد چون خداوند به امروز و دیروز و فردای انسان آگاه است و در عین حال خداوند نفعی در وضع قانون ندارد و اساسا از این جهت قانون که خداوند وضع می کند، جامع تر است.

این استاد دانشگاه در خصوص قانون وضعی بیان داشت: قانونی که بشر وضع می کند، ممکن است بر اساس شرایط موجود باشد، انسان از دیروز غافل است و از آینده نیز خبر ندارد و حتی خودش هم در آن ذی نفع است.

وی به حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و گفت: اسلام در قرن ششم نازل شد و آن زمان از کرامت انسان سخن گفت و در قرآن خداوند می فرماید ما به فرزندان آدم کرامت بخشیدیم. صرف نظر از اینکه فرزندان آدم سیاه و سفید باشند، دین دار یا بی دین یا دارای چه نوع دینی باشند. خداوند شرایطی را تعیین نکرده است و فرموده «لَقَد کَرَمنا بنی آدم».

پروین با اظهار بر اینکه فرزندان آدم از نگاه خداوند دارای کرامت ذاتی هستند، تصریح کرد: این کرامت ذاتی را همه انسان ها دارند و به موقعیت و شان انسان ها بستگی ندارد.

وی در عین حال افزود: گاهی ممکن است خود انسان ها باعث سلب این کرامت شوند مثلا دست به قتل بزند و مسلما باید عدالت اجرا شود. از جهات دیگر هم قرآن می فرماید انسان ها می توانند وضعیت بالاتری از این کرامت داشته باشند و این بستگی به عملکردشان دارد. خداوند می فرماید هرکس از تقوا و ایمان بیشتری برخوردار باشد از کرامت بیشتری برخوردار است و این موجب تکامل انسان می شود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه 14 قرن بعد از نزول اسلام، در اسناد بشری از کرامت انسان سخن می گویند، بیان کرد: البته سخنی که در مورد کرامت اسلام در اسناد بشری به میان آمده فقط یک نوع کرامت است و آن همان کرامت ذاتی است که انسان بر اساس شایستگی اش دارای جایگاه و ارزشی است ولی دیگر به کرامت شایسته و اکتسابی انسان نگاهی نکرده است.

مرتبط با این خبر

  • مناطق آزاد از اهداف خود فاصله گرفته اند

  • دولت به جای توسعه کمی مناطق آزاد، آنها را ساماندهی کند

  • ممانعت بانک مرکزی از ترخیص خودرو منطقی نیست

  • دستمزد کارگران تکافوی 25درصد مخارج زندگی را می دهد

  • آن هایی که ارزصادراتی را پس نداده اند؛ مجرمند! +صوت

  • اعتراضات جلیقه زردها موقعیت اقتصادی فرانسه را دچار بحران کرده +صوت

  • تمام لاشه های گوسفندی حادثه هواپیما، دفع شدند +صوت

  • مجلس حقوق تضییع شده ایران را در قراردادهای خارجی مطالبه می کند

  • نقش ویژه مناطق آزاد در مقابل تحریم های اخیر +صوت

  • شهرداری تهران موظف به تشکیل دیوان محاسبات شهری شد