بدون خط خوردگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بدون خط خوردگي

نماینده ادوار مجلس: قانون؛ مانع اصلی برسر راه واگذاری ایران خودرو و سایپا

نماینده ادوار مجلس بیان کرد: واگذاری این دو خودروساز نباید به صورت خصولتی باشد بلکه واگذاری به بخش خصوصی باید حقیقی و موجب رشد و پیشرفت صنعت خودرو شود.

1398/04/04
|
09:15
|

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع وعده وزیر صنعت مبنی بر واگذاری دو خودروساز به بخش خصوصی و با حضور دکتر علی علیلو نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت.

علی علیلو درباره وضعیت موجود خودروسازهای کشور گفت: هر دو خودروساز میزان بالایی بدهی و هر دو یک ساختار به هم ریخته سهامداری دارند یعنی شرکت های اقماری برای ایران خودرو و سایپا وجود دارند که خیلی از آن ها به شدت زیان ده هستند.

وی اضافه کرد: استانداردهای تولید، مدیریت مالی و فنی در کارخانه های خودروسازی ایران خودرو و سایپا اصلا بر چارچوب و مدار خود نیست. نباید فراموش کنیم این دو شرکت بورسی هستند و قانونا وقتی یک شرکت قرار است واگذار شود باید در بورس شفاف باشد و در یک سناریوی مشخص و شفاف مراحل واگذاری طی شود و بنابراین از نظر قانونی موانع جدی در واگذاری این دو شرکت وجود دارد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رادیو گفت و گو تصریح کرد: تا زمانی که دو خودروسازی کشور از دولتی بودن خارج نشوند یعنی تصدی گری دولت در خودروسازهای سایپا و ایران خودرو پایان نیابد و خصوصی سازی صورت نگیرد و همچنین مدیریت استاندارد آنجا حاکم نشود، قطعا وضعیت نابسامان و رانت خواری ها و فسادها جاری خواهد بود.

وی مطرح کرد: هنوز مشخص نیست وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با فرآیند قانونی واگذاری چه گزارشی گرفته است و اینکه آیا کارشناس های این وزارتخانه صادقانه وضعیت دو خودروساز را گزارش کرده اند یا خیر؟

وی با یادآوری اینکه قبلا نیز پیشنهاد خصوصی سازی این دو شرکت داده شده، عنوان کرد: در گذشته پیشنهاد دادیم باید کمیته مشترکی از سازمان خصوصی سازی، وزارت صمت و نمایندگان ناظر مجلس، بازرسی کل کشور، اطلاعات و شورای رقابت تشکیل شود و طبق فرآیندی خاص و خارج از عملکرد سازمان خصوصی سازی اقدام به شفاف سازی و خصوصی سازی کنند.

علیلو همچنین تاکید کرد: واگذاری این دو خودروساز نباید به صورت خصولتی باشد بلکه واگذاری به بخش خصوصی باید حقیقی و موجب رشد و پیشرفت صنعت خودرو شود. اگر این واگذاری ها بر اساس رانت صورت گیرد نتیجه آن از بین رفتن دو خودروساز کشور خواهد بود و به همین جهت باید اهلیت کسانی که اقدام به خرید این دو شرکت می کنند حتما باید احراز شود.

دسترسی سریع
بدون خط خوردگی