بدون خط خوردگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

بدون خط خوردگي

پشت پرده خصوصی سازی خودرو از زبان نماینده سابق مجلس! حاضرم گزارش خودروسازیها را به وزارت اطلاعات ارائه دهم!

علیلو ضمن انتقاد از روند خصوصی سازی که دولت در پیش گرفته است ، به تشریح برخی تخلفات و مسائل پشت پرده در خصوصی سازی پرداخت.

1398/04/23
|
12:30
|

برنامه " مناظره " با موضوع نگاهی به خصوصی سازی صنعت خودرو سازی کشور و الزامات آن با حضور دکتر علی علیلو ، نماینده ادوار مجلس روانه آنتن شد.

علی علیلو در آغاز با بیان اینکه تجربه ثابت کرده است حضور دولت در یک بنگاه اقتصادی فساد زاست ، اظهار کرد : مدیریت دولتی بنگاه اقتصادی همواره با شیوع رانت و نارضایتی مردم همراه بوده است و موجب زمین گیر شدن اقتصاد در آن حوزه شده است.

وی اضافه کرد : مطرح کردن بحث خصوصی سازی برای صنعت خودرو به دلیل اهمیت این بخش و لزوم خروج آن از فساد و وضعیت فعلی است اما سوال اینجاست آیا خصوصی سازی می تواند از معضلات گفته شده بکاهد ؟

نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه خصوصی سازی با زیرساخت ها و الگوی فعلی دردی از این صنعت دوا نخواهد کرد ، گفت : نمونه های ناموفق واگذاری به افرادی که اهلیت نداشتند، نشان از این دارد که وضعیت آن بنگاه اقتصادی بدتر شده و همان میزان اشتغال را هم از دست داده است چون همان شیوه مدیریت دولتی عینا به شخص منتقل شد.

علیلو در ادامه اظهار کرد : از زمانی که خصوصی سازی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است ، افرادی که ذینفع هستند با برنامه ریزی چنان بر این صنعت چنبره زده اند که امکان خصوصی سازی فراهم نشود و اگر انجام می شود به دست خواص و شرکت های انحصار طلب برسد.

وی گفت : همین افراد با نفوذ خود بدهی های بسیار سنگین بر این صنعت تحمیل کرده اند تا سهام این خودروساز ها به پایین ترین قیمت فروخته شود. در حال حاضر 172 هزار خودرو در پارکینگ خودرو سازها انبار شده است که حاضریم گزارش آن را به وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ارائه دهیم .همچنین شرکتی که واردات قطعه ECU در انحصار آن ست و مسبب ناقص ماندن این تعداد خودرو است نیز مشخص است.

نماینده ادوار مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در روند خصوصی سازی ، تصریح کرد : دولت نباید اجازه دهد خصوصی سازی صنعت خودرو با روش فعلی صورت گیرد. در واقع در ابتدا باید خودروسازی را تحت بررسی یک کمیته کارشناسی با سطح مدیریتی بالا در قامت یک صنعت موفق احیا شود تا با بالاترین قیمت ممکن در بورس عرضه شود تا کسی که به معنای واقعی اهلیت دارد وارد میدان شود.

علیلو در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو ، سازمان خصوصی سازی را فاقد اهلیت برای واگذاری دانست و عنوان کرد : سازمانی که رئیس آن به دلیل تخلف ، ورود و نفوذ در خصوصی سازی ممنوع الخروج است و به اصرار دولت همچنان سمت خود را داراست ، چگونه مدعی خصوصی سازی است؟

وی ، میزان سهام دولت در خودروسازی ها که توسط مسئولین این سازمان عنوان شده را مورد انتقاد قرار داد و گفت : مسئولین سازمان خصوصی سازی سهام دولت در خودروسازی ها را 14 و 17 درصد اعلام می کنند در حالی که همین عدد نشان دهنده صاحبان سهام شرکت های پایین دستی و تو در تو است که سالیان طولانی با سیاست های خود ایجاد کرده اند تا به منافع خود دست پیدا کنند. بخشی از خصوصی شدن ها در این حوزه مربوط به تملک بانک هاست که در قبال وام های پرداختی مصادره شده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به یک شرکت خودروساز که به صورت غیر قانونی در خودروساز های بزرگ سهام دار شده ، اشاره کرد و گفت : ما با وزیر وقت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری نامه نگاری و این موضوع را مطرح کردیم.بر اساس قانون شورای رقابت تامین کننده نمی تواند سهام دار باشد.

علیلو خاطرنشان کرد : یکی از گزینه های خوب برای دریافت سهام خودروسازان ، شرکت های قطعه سازی هستند اما نه به این حد که کرسی هیات مدیره دریافت کنند و در کارهای اجرایی تصمیم گیری کنند و سبب ایجاد فساد در صنعت شود.

دسترسی سریع
بدون خط خوردگی