صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19:00 به مدت 60 دقیقه

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: ایران با 15 کشور هم مرز است و همه آن ها به کالاهای ایرانی نیاز دارند اما نتوانسته ایم در این بازارها جایگاه واقعی خود را حفظ کنیم.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع ضعف زیرساخت های اقتصادی کشور در حوزه صادرات و با حضور اسدالله عسگراولادی فعال با سابقه اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و محمدعلی عزیز محمدی معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک شهرک های صنعتی ایران روی آنتن رفت.

اسدالله عسگراولادی در آغاز از موانع صادرات در ایران گفت و اظهار داشت: دو عامل حالت بازدارندگی پیدا کرده است؛ نخست روابط صادرکنندگان با بانک مرکزی است که هنوز خیلی شفاف نیست. معتقد هستیم ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد اما در مورد چگونگی این بازگشت اختلاف نظر داریم و در حال مذاکره با بانک مرکزی در این خصوص هستیم.

وی به نبود زیرساخت های صنعتی برای صادرات اشاره کرد و بیان داشت: صنعت در ایران مخصوصا صنایع کوچک برای صادرات آمادگی لازم را ندارد. باید برای کالاهای صادراتی بازارهای مختلفی را در نظر گرفت و به خواست آن بازارها، کالای مورد نیازمان را تولید کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: کالاهایی که در حال حاضر تولید می کنیم، بیشتر مصرف داخلی دارد و کمتر برای صادرات در نظر گرفته می شود و برای همان قسمت اندک صادرات نیز، نتوانسته ایم بازار مناسبی ایجاد و حفظ کنیم.

وی کشورهای همسایه را یکی از بازارهای هدف دانست و اظهار کرد: ایران با 15 کشور دیگر هم مرز است و همه آن ها به کالاهای ایرانی نیاز دارند اما نتوانسته ایم به اندازه ای که نیاز است، در این بازارها جایگاه واقعی خود را حفظ کنیم.

در ادامه محمدعلی عزیز محمدی با بیان اینکه بیشتر از 90 درصد صنایع کشور جزو واحدهای کوچک و متوسط هستند، گفت: 43 هزار واحد از صنایع کوچک و متوسط در شهرک های صنعتی مستقر هستند. مقوله صادرات مانند بخش تحقیق و توسعه که یک واحد صنعتی را زنده نگه می دارد، اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر صنعتگران به مقوله بازار توجه کافی نداشته باشند، قطعا موفق نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه از میان 43 هزار واحد صنعتی، حدود 4 هزار واحد اقداماتی را برای صادرات انجام داده اند، عنوان کرد: در همین راستا یکی از اقدامات مهم سازمان صنایع کوچک شهرک های صنعتی ایران، توجه به صادرات است و در همین رابطه از دو سال گذشته اقدام به ایجاد شرکت ها و کنسرسیوم های مدیریت صادرات کرده است زیرا از واحدهای خرد و کوچک نمی توان انتظار صادرات داشت.

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک شهرک های صنعتی ایران بیان کرد: این شرکت ها و کنسرسیوم ها فوت و فن صادرات را به صورت عملیاتی به واحدهای صنعتی خواهند آموخت.

مرتبط با این خبر

  • رونق تولید با حمایت از صنایع کوچک محقق می شود

  • باید زنجیره ارزش و تولید در واحدهای صنعتی شکل بگیرد

  • لزوم کاهش بروکراسی ها در حمایت از صنایع کوچک

  • به دنبال توسعه صادرات صنایع کوچک و متوسط هستیم

  • بازگشت 2 هزار واحد صنعتی به چرخه تولید

  • توسعه تکنولوژی عامل کلیدی در رونق بخشی به تولیدات داخلی است

  • تحریم های دورجدید حلقه حساس زنجیره تأمین را هدف گرفته

  • شهرک های مرزی مشترک؛ راهکار کاهش اثر تحریمهاست

  • صنایع کوچک موتور تحول و توسعه کشور به شمار می رود

  • بنگاه های اقتصادی، جریان خون در شریان های اقتصادی کشور هستند